Színház: Nézőképző (Krétakör, Tatabánya, Monostorapáti)

  • Csáki Judit
  • 2003. augusztus 13.

Zene

A Művészetek Völgyévé kinőtt Kapolcs Monostorapáti nevű szomszédjának egy kies pusztaságán verte föl cirkuszsátrát a Krétakör. Esténként bemutatta repertoárját (elbúcsúzott a Hazámhazámtól), délelőtt a cirkuszosok tanították tányért forgatni, gólyalábon járni a gyereket. És Schilling Árpád is tartott egy kurzust

A Művészetek Völgyévé kinőtt Kapolcs Monostorapáti nevű szomszédjának egy kies pusztaságán verte föl cirkuszsátrát a Krétakör. Esténként bemutatta repertoárját (elbúcsúzott a Hazámhazámtól), délelőtt a cirkuszosok tanították tányért forgatni, gólyalábon járni a gyereket. És Schilling Árpád is tartott egy kurzust

a bátraknak, akiket nem rettent a hontalanság perspektívája.Alegközelebbi albérlet a Fészek Klub lesz, itt mutatják be októberben a Sirájt - a pontos j-ből arra következtetek, lesz más meglepetés is. A Művészetek Völgyében még a tavasszal bepróbált Krétakör-produkciót, a Nézőművészeti Főiskolát láthatta az újdonságra szomjazó sokaság.

Ha azt mondom: Mucsi Zoltán és Scherer Péter - elmondtam a lényeget. Ez a kettős persze rendszerint három; Mrozek Mulatságában (amit még jó régen, a Bárkában mutattak be Bérczes László rendezésében) Szikszai Rémusz, ebben az új Tasnádi István-darabban pedig Katona László a harmadik. Az ő legfontosabb feladata, hogy harmonizáljon az önjáró duóval, és ennek a harmonizálásnak legyen sajátos stichje: hol ellenpont, hol untermann - itt leginkább a szegény balek, akivel igen ki van csellózva.

Pedig ő a virtigli színházi néző. Úgy hívják: Színházi László, merthogy talált gyerek, egy nézőtéren találták, miközben a színpadon a Godot-ra vártak. Eminens poén. Jó a történet is, mármint a néző élettörténete, akinek még a nadrágja is bársonyfüggönyből készült, majdnem Örkény-egyperces.

Jó a darab alapötlete is: úgy elvadította egymást színház meg néző, hogy előbbit be kellett zárni, és néhány színháztalan év után valakik - két színész - nézőképző főiskolát indítanak, ennek hallgatói vagyunk mi. Az ilyen interaktív színházművészet nekem nem nagy kedvencem - most is hátul ültem le, nehogy már véletlenül... Jól tettem: nemhogy nem hívtak ki a színpadra, de még lepellel sem terítettek le.

És most kéne jönni a sűrű színházi anyagból feszesre szerkesztett darabnak, ahol nem jut idő elmélázni Mucsi és Scherer régesrégi poénjain, mert minduntalan kiragyog a lényeg, az, hogy nem lehet színház nélkül élni. Vagy ha lehet, hát nem érdemes. Itt viszont majdhogynem oda lyukadunk ki, hogy tán mégis meg kellene próbálni, ki tudja.

Tasnádi István sokat tud a színházról és benne minden férfiról és nőről, tehát a nézőről is; meg sokat tud az úgynevezett alkalmazott színházi szöveg gyártásáról is, ha emlékeznek a Bábelnára, tudják, mire gondolok. Ez a sokat tudás felcsillan egynémely poénban. A nézés és látás különbségének színpadi prezentációjában. A dologtalan színész sanyarú, haknikkal teli életéről szóló monológban. Miben is még? Mondjuk, a rakoncátlan nézői test megannyi fölösleges kitüremkedéséről - úgy is mint kéz és láb - és mindenféle szükségtelen élettani jelenségéről - a gyomorkorgásról, a szuszogásról, egyebekről - szóló jelenetben.

Árkosi Árpád rendezése leginkább kabaré - és hát Árkosi Árpád, legalábbis eddigi munkássága alapján, a legkevésbé sem kabarérendező, nem a fergetegesen alpári humoráért szoktuk szeretni. Ez a produkció viszont legjobb pillanataiban fergeteges, a legrosszabbakban alpári - és most a bélbolyhok tisztogatása ködlik fel, pedig de jó lenne feledni! -, ráadásul az utóbbiból sokkal több van, közte meg leginkább lapos. Lötyög a szöveg is, túl sok van bízva a színészekre, akik jó színészek, ki merészelné tagadni; az utóbbi években, úgy tűnik, egymás keresztnevei ők, filmen, színpadon mindig és rendre együtt.

Ez nem is baj. A baj az, hogy minden új együttes föllépést elsősorban az előző együttes föllépés generál; a várakozás azt diktálja, hogy "ide húzd nekem a fülembe megint ugyanazt". A színészetben azonban az ismétlés nem a tudás, hanem az unalom atyja, legalábbis, ha plénum előtt zajlik, mármint az ismétlés. Mucsi Zoltánra és Scherer Péterre egy-két Jancsó-remek során úgy ráégett

egy legújabb kori Stan és Pan,

hogy közben odakozmált. Legeslegkésőbb a negyvenedik percre vártam, hogy Mucsi vizet önt a fejére - kis késésben volt. De a bömbölő-ordító színész paródiája, az jött időben, és oly masszívan, hogy már-már nem is látszott paródiának. Scherer Péter, aki ezúttal a "good guyt", a jó fiút játssza, ezerrel rágja a szánkba, mit parodizál: "hiszem, vallom, tudom", és nyomatékul a kezével is vezényel kicsit, tanárosan, ahogy kell, és ahogy végtelenül szellemtelen.

Kerülgetem itt a legfontosabb kérdést, de mielőtt föltenném, még elmondom, hogy volt egy szép jelenet, a legelsőnek a második fele, amelyik az ősember korában imitálta a színház kialakulását. Ketten bohóckodtak, a harmadik nézte, aztán tetszése jeléül kaszálni kezdett a kezével. Kaszált, egyre vadabbul, míg egyszer csak összeakadt a két karja, mintegy véletlenül egymáshoz csapódott a két keze, aztán finomult a mozdulat és gyorsult is: megszületett a taps.

Ami persze igaziból is feltört a végén, honi hagyomány szerint vastapssá alakult és zúgott percekig, megköszönve a Krétakör és a Tatabányai Jászai Mari Színház közös produkcióját.

A legfontosabb kérdés pedig az, hogy mit keres a Krétakör pecsétje ezen az előadáson. Ez a pecsét ugyanis áruvédjegy, márkajel, amihez társítani szoktunk - mi tagadás, elsősorban a megszokás alapján - egy bizonyos színházi aurát, gondolatot, minőséget. (A tatabányaiakat nem bántom én ezzel, hiszen egy "normális" színházban egy ilyen előadás végtére is rendben van.) Én erről a nézőképző tanfolyamról úgy kiiratkozom, mint a huzat.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.