Színház: Nézőképző (Krétakör, Tatabánya, Monostorapáti)

  • Csáki Judit
  • 2003. augusztus 13.

Zene

A Művészetek Völgyévé kinőtt Kapolcs Monostorapáti nevű szomszédjának egy kies pusztaságán verte föl cirkuszsátrát a Krétakör. Esténként bemutatta repertoárját (elbúcsúzott a Hazámhazámtól), délelőtt a cirkuszosok tanították tányért forgatni, gólyalábon járni a gyereket. És Schilling Árpád is tartott egy kurzust

A Művészetek Völgyévé kinőtt Kapolcs Monostorapáti nevű szomszédjának egy kies pusztaságán verte föl cirkuszsátrát a Krétakör. Esténként bemutatta repertoárját (elbúcsúzott a Hazámhazámtól), délelőtt a cirkuszosok tanították tányért forgatni, gólyalábon járni a gyereket. És Schilling Árpád is tartott egy kurzust

a bátraknak, akiket nem rettent a hontalanság perspektívája.Alegközelebbi albérlet a Fészek Klub lesz, itt mutatják be októberben a Sirájt - a pontos j-ből arra következtetek, lesz más meglepetés is. A Művészetek Völgyében még a tavasszal bepróbált Krétakör-produkciót, a Nézőművészeti Főiskolát láthatta az újdonságra szomjazó sokaság.

Ha azt mondom: Mucsi Zoltán és Scherer Péter - elmondtam a lényeget. Ez a kettős persze rendszerint három; Mrozek Mulatságában (amit még jó régen, a Bárkában mutattak be Bérczes László rendezésében) Szikszai Rémusz, ebben az új Tasnádi István-darabban pedig Katona László a harmadik. Az ő legfontosabb feladata, hogy harmonizáljon az önjáró duóval, és ennek a harmonizálásnak legyen sajátos stichje: hol ellenpont, hol untermann - itt leginkább a szegény balek, akivel igen ki van csellózva.

Pedig ő a virtigli színházi néző. Úgy hívják: Színházi László, merthogy talált gyerek, egy nézőtéren találták, miközben a színpadon a Godot-ra vártak. Eminens poén. Jó a történet is, mármint a néző élettörténete, akinek még a nadrágja is bársonyfüggönyből készült, majdnem Örkény-egyperces.

Jó a darab alapötlete is: úgy elvadította egymást színház meg néző, hogy előbbit be kellett zárni, és néhány színháztalan év után valakik - két színész - nézőképző főiskolát indítanak, ennek hallgatói vagyunk mi. Az ilyen interaktív színházművészet nekem nem nagy kedvencem - most is hátul ültem le, nehogy már véletlenül... Jól tettem: nemhogy nem hívtak ki a színpadra, de még lepellel sem terítettek le.

És most kéne jönni a sűrű színházi anyagból feszesre szerkesztett darabnak, ahol nem jut idő elmélázni Mucsi és Scherer régesrégi poénjain, mert minduntalan kiragyog a lényeg, az, hogy nem lehet színház nélkül élni. Vagy ha lehet, hát nem érdemes. Itt viszont majdhogynem oda lyukadunk ki, hogy tán mégis meg kellene próbálni, ki tudja.

Tasnádi István sokat tud a színházról és benne minden férfiról és nőről, tehát a nézőről is; meg sokat tud az úgynevezett alkalmazott színházi szöveg gyártásáról is, ha emlékeznek a Bábelnára, tudják, mire gondolok. Ez a sokat tudás felcsillan egynémely poénban. A nézés és látás különbségének színpadi prezentációjában. A dologtalan színész sanyarú, haknikkal teli életéről szóló monológban. Miben is még? Mondjuk, a rakoncátlan nézői test megannyi fölösleges kitüremkedéséről - úgy is mint kéz és láb - és mindenféle szükségtelen élettani jelenségéről - a gyomorkorgásról, a szuszogásról, egyebekről - szóló jelenetben.

Árkosi Árpád rendezése leginkább kabaré - és hát Árkosi Árpád, legalábbis eddigi munkássága alapján, a legkevésbé sem kabarérendező, nem a fergetegesen alpári humoráért szoktuk szeretni. Ez a produkció viszont legjobb pillanataiban fergeteges, a legrosszabbakban alpári - és most a bélbolyhok tisztogatása ködlik fel, pedig de jó lenne feledni! -, ráadásul az utóbbiból sokkal több van, közte meg leginkább lapos. Lötyög a szöveg is, túl sok van bízva a színészekre, akik jó színészek, ki merészelné tagadni; az utóbbi években, úgy tűnik, egymás keresztnevei ők, filmen, színpadon mindig és rendre együtt.

Ez nem is baj. A baj az, hogy minden új együttes föllépést elsősorban az előző együttes föllépés generál; a várakozás azt diktálja, hogy "ide húzd nekem a fülembe megint ugyanazt". A színészetben azonban az ismétlés nem a tudás, hanem az unalom atyja, legalábbis, ha plénum előtt zajlik, mármint az ismétlés. Mucsi Zoltánra és Scherer Péterre egy-két Jancsó-remek során úgy ráégett

egy legújabb kori Stan és Pan,

hogy közben odakozmált. Legeslegkésőbb a negyvenedik percre vártam, hogy Mucsi vizet önt a fejére - kis késésben volt. De a bömbölő-ordító színész paródiája, az jött időben, és oly masszívan, hogy már-már nem is látszott paródiának. Scherer Péter, aki ezúttal a "good guyt", a jó fiút játssza, ezerrel rágja a szánkba, mit parodizál: "hiszem, vallom, tudom", és nyomatékul a kezével is vezényel kicsit, tanárosan, ahogy kell, és ahogy végtelenül szellemtelen.

Kerülgetem itt a legfontosabb kérdést, de mielőtt föltenném, még elmondom, hogy volt egy szép jelenet, a legelsőnek a második fele, amelyik az ősember korában imitálta a színház kialakulását. Ketten bohóckodtak, a harmadik nézte, aztán tetszése jeléül kaszálni kezdett a kezével. Kaszált, egyre vadabbul, míg egyszer csak összeakadt a két karja, mintegy véletlenül egymáshoz csapódott a két keze, aztán finomult a mozdulat és gyorsult is: megszületett a taps.

Ami persze igaziból is feltört a végén, honi hagyomány szerint vastapssá alakult és zúgott percekig, megköszönve a Krétakör és a Tatabányai Jászai Mari Színház közös produkcióját.

A legfontosabb kérdés pedig az, hogy mit keres a Krétakör pecsétje ezen az előadáson. Ez a pecsét ugyanis áruvédjegy, márkajel, amihez társítani szoktunk - mi tagadás, elsősorban a megszokás alapján - egy bizonyos színházi aurát, gondolatot, minőséget. (A tatabányaiakat nem bántom én ezzel, hiszen egy "normális" színházban egy ilyen előadás végtére is rendben van.) Én erről a nézőképző tanfolyamról úgy kiiratkozom, mint a huzat.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.