Lemez: Képzelhetik (Cello Trio: Tango Brasileiro)

  • m. l. t.
  • 2002. január 10.

Zene

Alig pár hónappal azután, hogy a hamburgi Teldec kiadó felidézte a (múlt) századforduló brazil kávéházi zenéit (Café Brasil), a berlini Piranha rátett egy lapáttal, nem kis meglepetést szerezve mindazoknak, akik a tangót Argentínával azonosították azon az égtájon. Sőt, már-már odáig ment, hogy az "előszóban" leszögezze: egyes riói choro-zenekarok már akkor megteremtették a brazil tangó jellemző formáit, amikor a szomszédban még a kutya sem beszélt tangóról. De ezért nem lenne tanácsos tűzbe tenni a kezünk.
Alig pár hónappal azután, hogy a hamburgi Teldec kiadó felidézte a (múlt) századforduló brazil kávéházi zenéit (Café Brasil), a berlini Piranha rátett egy lapáttal, nem kis meglepetést szerezve mindazoknak, akik a tangót Argentínával azonosították azon az égtájon. Sőt, már-már odáig ment, hogy az "előszóban" leszögezze: egyes riói choro-zenekarok már akkor megteremtették a brazil tangó jellemző formáit, amikor a szomszédban még a kutya sem beszélt tangóról. De ezért nem lenne tanácsos tűzbe tenni a kezünk.

Mindazonáltal ezekről a choro-zenekarokról, amelyek viszonylag intim bárzenét nyomtak, tudni lehet, hogy nem keveset köszönhettek az európai bevándorlók tánczenéinek, így a gyökerek piszkálgatása esetén könnyen párhuzamokra bukkanhatunk.

Itt azonban hajlamos volnék megállni. Hiszen a choro-zenekarok jellemzően pengetős és fúvós instrumentumokat használtak, az argentin tangót fémjelző bandoneónnak náluk nyoma sem volt, nem beszélve a klasszikus Heitor Villa-Lobosról, akinek nem elég, hogy a cselló volt a hangszere, de nem átallotta a darabjaiba beleszőni Johann Sebastian Bach, valamint a brazil indiánok zenéje iránti lelkesedését.

Képzelhetik.

Pontosabban nemcsak képzelhetik, de immár hallhatják is, hiszen a (két brazil + egy német muzsikusból tizenöt éve fennálló) Cello Trio Tango Brasileiro című albumán éppúgy jelen vannak az ő szerzeményei, mint az úttörő Ernesto Nazarethéi. Mégsem pusztán nosztalgiázásról esik itt szó: Ronaldo Miranda és Jaime M. Zenamon kortárs ügyei rendesen bekavarnak a további becsületes szalonzenékre éhes hallójáratokba, de azért nem kell nagyon betojni: továbbra is csak három cselló szól.

Ami végül is nem kevés.

m. l. t.

(Piranha/Zenesegély, 2001 )

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.