Lemez: Képzelhetik (Cello Trio: Tango Brasileiro)

  • m. l. t.
  • 2002. január 10.

Zene

Alig pár hónappal azután, hogy a hamburgi Teldec kiadó felidézte a (múlt) századforduló brazil kávéházi zenéit (Café Brasil), a berlini Piranha rátett egy lapáttal, nem kis meglepetést szerezve mindazoknak, akik a tangót Argentínával azonosították azon az égtájon. Sőt, már-már odáig ment, hogy az "előszóban" leszögezze: egyes riói choro-zenekarok már akkor megteremtették a brazil tangó jellemző formáit, amikor a szomszédban még a kutya sem beszélt tangóról. De ezért nem lenne tanácsos tűzbe tenni a kezünk.
Alig pár hónappal azután, hogy a hamburgi Teldec kiadó felidézte a (múlt) századforduló brazil kávéházi zenéit (Café Brasil), a berlini Piranha rátett egy lapáttal, nem kis meglepetést szerezve mindazoknak, akik a tangót Argentínával azonosították azon az égtájon. Sőt, már-már odáig ment, hogy az "előszóban" leszögezze: egyes riói choro-zenekarok már akkor megteremtették a brazil tangó jellemző formáit, amikor a szomszédban még a kutya sem beszélt tangóról. De ezért nem lenne tanácsos tűzbe tenni a kezünk.

Mindazonáltal ezekről a choro-zenekarokról, amelyek viszonylag intim bárzenét nyomtak, tudni lehet, hogy nem keveset köszönhettek az európai bevándorlók tánczenéinek, így a gyökerek piszkálgatása esetén könnyen párhuzamokra bukkanhatunk.

Itt azonban hajlamos volnék megállni. Hiszen a choro-zenekarok jellemzően pengetős és fúvós instrumentumokat használtak, az argentin tangót fémjelző bandoneónnak náluk nyoma sem volt, nem beszélve a klasszikus Heitor Villa-Lobosról, akinek nem elég, hogy a cselló volt a hangszere, de nem átallotta a darabjaiba beleszőni Johann Sebastian Bach, valamint a brazil indiánok zenéje iránti lelkesedését.

Képzelhetik.

Pontosabban nemcsak képzelhetik, de immár hallhatják is, hiszen a (két brazil + egy német muzsikusból tizenöt éve fennálló) Cello Trio Tango Brasileiro című albumán éppúgy jelen vannak az ő szerzeményei, mint az úttörő Ernesto Nazarethéi. Mégsem pusztán nosztalgiázásról esik itt szó: Ronaldo Miranda és Jaime M. Zenamon kortárs ügyei rendesen bekavarnak a további becsületes szalonzenékre éhes hallójáratokba, de azért nem kell nagyon betojni: továbbra is csak három cselló szól.

Ami végül is nem kevés.

m. l. t.

(Piranha/Zenesegély, 2001 )

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.