Lemez: Megvágta, gyógyítja (Korai Öröm: Sound & Vision)

  • Minek
  • 2002. január 24.

Zene

Szám szerint hatodik sorlemezével jelentkezik a Korai Öröm - legalábbis erre utal, hogy a lemez a 006-os sorszámot kapta, mint tudjuk, a 007 viszont már maga James Bond. Nos, a lemez (hat szám, vagy háromnegyed órányi zeneanyag plusz videó) finom, ehető és rendkívül tanulságos. Az egyes számokat inspiráló hatások számtalan helyről érkeztek, de egy helyen futnak össze - a lemez egységes egész, amit minden tagoltsága (trackek, miegyebek) ellenére jólesik egy lendülettel végighallgatni. Ott van rögtön a nyitószám, egy gyönyörű, elúszós darab: akusztikus gitárral indít, majd Paizs Miklós füttyszavára fonódik rá az immáron elektromos gitár - Szalai Péter gitáros stílusa mindenképpen egyedi és mással össze nem téveszthető: egyszer az anyaegyüttesből ismerős pszichedéliákat tolja, máskor az afrofunk lüktetést metszi kereszbe néhány durva metálos riffel, és van, amikor Shadowsból indít, de egészen máshová érkezik meg. Vérbeli tánczene ez (aki nem hiszi, nézzen meg egyet a zenekar élő fellépései közül), s a zenészek mindent meg is tettek azért, hogy fokozzák a hatást. Felhasználják a repetitív pszichodiszkó teljes eszköztárát, s az élőzenét szépen benövi és foglyul ejti az elektronika: belúpolt dobszekvenciákra rámászik a basszus, majd a konga, a gitár, a szintihangok, a doromb és a nádihegedű. E lemezt hallgatva egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni a kortárs, szórakoztatóan rafinált tánczene hatását - ami, tekintetbe véve, hogy a zenekari tagok közül többen dj-ként (is) keresik kenyerüket, tökéletesen érthető. Ezt a Korai-albumot - vagy legalábbis jó néhány számot róla - érdemes volna kiadni dj-barát vinilverzióban is. Volna mit (és volna mire) rákeverni: hallható itt lüktető funk, lustán induló, füstös dub, breakbeat-témák, tribális hangulatok és némi, gondosan szublimált metál. A hatodik, uccsó szám viszont a Szilvási Band zenészeinek jóvoltából vérbeli roma muzsikával indít, azután sorra belép a dob, a basszus, a gitár, a doromb, és a savas zene utoljára megint átveszi a hatalmat - hogy azután erre meg a cimbalom következzen (Csurkulya József - Besh o droM - jóvoltából), majd a kanna, megint a doromb és spanyolgitár, mintegy keretbe fogva az egészet. A CD-n bónuszként találunk egy jól vágott, nyolcperces videoanyagot a Korai tavalyi európai turnéjáról - nem hiába, a KÖ-t ugyanis ismerik, s a pszichedelikus zene egyik legmarkánsabb, legeredetibb reprezentánsaként tartják számon a világ számos, tőlünk távoli táján is.

Korai Öröm: Sound & Vision

Szám szerint hatodik sorlemezével jelentkezik a Korai Öröm - legalábbis erre utal, hogy a lemez a 006-os sorszámot kapta, mint tudjuk, a 007 viszont már maga James Bond. Nos, a lemez (hat szám, vagy háromnegyed órányi zeneanyag plusz videó) finom, ehető és rendkívül tanulságos. Az egyes számokat inspiráló hatások számtalan helyről érkeztek, de egy helyen futnak össze - a lemez egységes egész, amit minden tagoltsága (trackek, miegyebek) ellenére jólesik egy lendülettel végighallgatni. Ott van rögtön a nyitószám, egy gyönyörű, elúszós darab: akusztikus gitárral indít, majd Paizs Miklós füttyszavára fonódik rá az immáron elektromos gitár - Szalai Péter gitáros stílusa mindenképpen egyedi és mással össze nem téveszthető: egyszer az anyaegyüttesből ismerős pszichedéliákat tolja, máskor az afrofunk lüktetést metszi kereszbe néhány durva metálos riffel, és van, amikor Shadowsból indít, de egészen máshová érkezik meg. Vérbeli tánczene ez (aki nem hiszi, nézzen meg egyet a zenekar élő fellépései közül), s a zenészek mindent meg is tettek azért, hogy fokozzák a hatást. Felhasználják a repetitív pszichodiszkó teljes eszköztárát, s az élőzenét szépen benövi és foglyul ejti az elektronika: belúpolt dobszekvenciákra rámászik a basszus, majd a konga, a gitár, a szintihangok, a doromb és a nádihegedű. E lemezt hallgatva egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni a kortárs, szórakoztatóan rafinált tánczene hatását - ami, tekintetbe véve, hogy a zenekari tagok közül többen dj-ként (is) keresik kenyerüket, tökéletesen érthető. Ezt a Korai-albumot - vagy legalábbis jó néhány számot róla - érdemes volna kiadni dj-barát vinilverzióban is. Volna mit (és volna mire) rákeverni: hallható itt lüktető funk, lustán induló, füstös dub, breakbeat-témák, tribális hangulatok és némi, gondosan szublimált metál. A hatodik, uccsó szám viszont a Szilvási Band zenészeinek jóvoltából vérbeli roma muzsikával indít, azután sorra belép a dob, a basszus, a gitár, a doromb, és a savas zene utoljára megint átveszi a hatalmat - hogy azután erre meg a cimbalom következzen (Csurkulya József - Besh o droM - jóvoltából), majd a kanna, megint a doromb és spanyolgitár, mintegy keretbe fogva az egészet. A CD-n bónuszként találunk egy jól vágott, nyolcperces videoanyagot a Korai tavalyi európai turnéjáról - nem hiába, a KÖ-t ugyanis ismerik, s a pszichedelikus zene egyik legmarkánsabb, legeredetibb reprezentánsaként tartják számon a világ számos, tőlünk távoli táján is.

Minek

(Szerzői kiadás, 2001)

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.