Lemez: Ott, a végzet közelében (Woven Hand)

  • 2002. október 3.

Zene

1. Jó pár éve mérsékelten foglalkoztat, hogy mi történik a rock ´n´ rollban. Úgy alakult, hogy meglehetősen érdektelennek tartom, és amíg nem szolgál meggyőző cáfolatokkal, az sem zavar, ha ez az előítélet megkérdőjelezi a tisztánlátásomat. Ez van - amióta nincs Jesus Lizard, legfeljebb egy 16 Horsepower-koncert kedvéért vagyok hajlandó útra kelni, hogy a kóma közelébe katarzálhassam magam.

A helyzet a következő:

1. Jó pár éve mérsékelten foglalkoztat, hogy mi történik a rock ´n´ rollban. Úgy alakult, hogy meglehetősen érdektelennek tartom, és amíg nem szolgál meggyőző cáfolatokkal, az sem zavar, ha ez az előítélet megkérdőjelezi a tisztánlátásomat. Ez van - amióta nincs Jesus Lizard, legfeljebb egy 16 Horsepower-koncert kedvéért vagyok hajlandó útra kelni, hogy a kóma közelébe katarzálhassam magam.

2. Ennek a Lóerőnek egy David Eugene Edwards nevű pasas a lelke: küllemre vékony, hajra szőke, kis patkó lóg a nyakláncán, és igen csendes fajta. Megáldja a hallgatóit, amikor vége a koncertnek, addig meg mindenféle pengetős hangszeren és bandoneonon játszik és ugye énekel. Amit hallunk tőle, az éppúgy nevezhető alternatív countrynak, mint rock ´n´ rollnak, végül is mindegy. Illetve nem. Mert az utóbbi esetben oda kell kilyukadnom, hogy...

3. ...én manapság fölényesen ezt a David Eugene Edwardsot tartom a rock ´n´ roll leginkább felkavaró alakjának. Abban a nagyságrendben, ami Nick Cave-et jellemezte a súlyosabb pillanataiban. David hittérítő nagyapjáról és narkós édesapjáról, meneküléséről Denverből el és vissza, vagyis a kezdetről és a későbbiekről az új Lóerő-album kapcsán nemrég már írtam, most legfeljebb annyit fűznék hozzá, hogy...

4. ...noha természetesen a 16 Horsepower David elsődleges terepe, utóbb egy-két önálló projektet is bevállalt. Hollandiában a Bibliára fókuszáló Crossing Border Fesztiválon egy templomban lépett fel, tavaly pedig, amikor nem vállalt koncerteket a zenekar, nekiült a hangszereinek, hogy szólólemezt készítsen.

5. Hogy a Woven Hand címmel-névvel megjelent anyag alapvetően eltérne a 16 Horsepower dolgaitól, nem állítható. Különösen a (Woven Handet néhány hónappal követő) Folklore-hoz köti meghitt viszony: kivált a visszafogott hangszerelésben és az elfojtott indulatokban fortyogó feszültségnek köszönhetően. Mégsem merném a Woven Handet tiszta szívvel a számomra rendkívüli Folklore mellé állítani, inkább csak a kiegészítésének érzem. De az is egészen biztos, hogy: megkerülhetetlen.

6. Hiszen a Wooden Brother című száma komplett Lóerő-viszonylatban is, minimum a csúcsminőség. Nos, ez arról szól, hogy éppen úgy kellene, ott, a végzet közelében, azzal a sűrűséggel, azzal az intenzitással élni, ahogyan David penget és énekel, csak éppen nem nagyon megy... vagy legalábbis borzasztóan nehéz nekem. Mit mondjak, ebbe bele lehet roppanni - igazán kihagyhatatlan élmény.

7. Éppen az a fajta, amit jó pár éve képtelen megközelíteni a rock ´n´ roll.

Marton László Távolodó

Glitterhouse Records, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.