Lemez: Ott, a végzet közelében (Woven Hand)

  • 2002. október 3.

Zene

1. Jó pár éve mérsékelten foglalkoztat, hogy mi történik a rock ´n´ rollban. Úgy alakult, hogy meglehetősen érdektelennek tartom, és amíg nem szolgál meggyőző cáfolatokkal, az sem zavar, ha ez az előítélet megkérdőjelezi a tisztánlátásomat. Ez van - amióta nincs Jesus Lizard, legfeljebb egy 16 Horsepower-koncert kedvéért vagyok hajlandó útra kelni, hogy a kóma közelébe katarzálhassam magam.

A helyzet a következő:

1. Jó pár éve mérsékelten foglalkoztat, hogy mi történik a rock ´n´ rollban. Úgy alakult, hogy meglehetősen érdektelennek tartom, és amíg nem szolgál meggyőző cáfolatokkal, az sem zavar, ha ez az előítélet megkérdőjelezi a tisztánlátásomat. Ez van - amióta nincs Jesus Lizard, legfeljebb egy 16 Horsepower-koncert kedvéért vagyok hajlandó útra kelni, hogy a kóma közelébe katarzálhassam magam.

2. Ennek a Lóerőnek egy David Eugene Edwards nevű pasas a lelke: küllemre vékony, hajra szőke, kis patkó lóg a nyakláncán, és igen csendes fajta. Megáldja a hallgatóit, amikor vége a koncertnek, addig meg mindenféle pengetős hangszeren és bandoneonon játszik és ugye énekel. Amit hallunk tőle, az éppúgy nevezhető alternatív countrynak, mint rock ´n´ rollnak, végül is mindegy. Illetve nem. Mert az utóbbi esetben oda kell kilyukadnom, hogy...

3. ...én manapság fölényesen ezt a David Eugene Edwardsot tartom a rock ´n´ roll leginkább felkavaró alakjának. Abban a nagyságrendben, ami Nick Cave-et jellemezte a súlyosabb pillanataiban. David hittérítő nagyapjáról és narkós édesapjáról, meneküléséről Denverből el és vissza, vagyis a kezdetről és a későbbiekről az új Lóerő-album kapcsán nemrég már írtam, most legfeljebb annyit fűznék hozzá, hogy...

4. ...noha természetesen a 16 Horsepower David elsődleges terepe, utóbb egy-két önálló projektet is bevállalt. Hollandiában a Bibliára fókuszáló Crossing Border Fesztiválon egy templomban lépett fel, tavaly pedig, amikor nem vállalt koncerteket a zenekar, nekiült a hangszereinek, hogy szólólemezt készítsen.

5. Hogy a Woven Hand címmel-névvel megjelent anyag alapvetően eltérne a 16 Horsepower dolgaitól, nem állítható. Különösen a (Woven Handet néhány hónappal követő) Folklore-hoz köti meghitt viszony: kivált a visszafogott hangszerelésben és az elfojtott indulatokban fortyogó feszültségnek köszönhetően. Mégsem merném a Woven Handet tiszta szívvel a számomra rendkívüli Folklore mellé állítani, inkább csak a kiegészítésének érzem. De az is egészen biztos, hogy: megkerülhetetlen.

6. Hiszen a Wooden Brother című száma komplett Lóerő-viszonylatban is, minimum a csúcsminőség. Nos, ez arról szól, hogy éppen úgy kellene, ott, a végzet közelében, azzal a sűrűséggel, azzal az intenzitással élni, ahogyan David penget és énekel, csak éppen nem nagyon megy... vagy legalábbis borzasztóan nehéz nekem. Mit mondjak, ebbe bele lehet roppanni - igazán kihagyhatatlan élmény.

7. Éppen az a fajta, amit jó pár éve képtelen megközelíteni a rock ´n´ roll.

Marton László Távolodó

Glitterhouse Records, 2002

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.