Lemez: Pöttyös az inged? (Sickratman: Buzi-e vagy?)

  • - minek -
  • 2004. szeptember 9.

Zene

Az egykori, kissé rejtélyesre hájpolt B‘lga-tag, Sickratman nem sokat várt önálló lemezének publikálásával, s jól tette: a szerzõ fékezhetetlen elméjének termékei már egy jó ideje hanghordozóért kiáltanak. Legfõbb segítõtársa ezúttal is Titusz, aki élvezetes, szórakoz-tató és szellemes zenéket kevert a magukban is ütõs szövegek alá, ráadásul helyenként - külön kuriózum - gitározik is.

Az egykori, kissé rejtélyesre hájpolt B‘lga-tag, Sickratman nem sokat várt önálló lemezének publikálásával, s jól tette: a szerzõ fékezhetetlen elméjének termékei már egy jó ideje hanghordozóért kiáltanak. Legfõbb segítõtársa ezúttal is Titusz, aki élvezetes, szórakoz-tató és szellemes zenéket kevert a magukban is ütõs szövegek alá, ráadásul helyenként - külön kuriózum - gitározik is. A muzsikus segítõtársak listája szintén terebélyes: a késõbb külön is említendõk mellett P. G. és Mr. Rigó gitárosok, továbbá vendégfúvósok és rejtélyes vokalisták segítették a szerzõk munkáját. A középpontban persze Sickratman egyszerre közéleti, köz- és magánérzületi, valamint meta-fizikusan játékos szövegei állnak: a mesemondó tabukat dönt, provokál, ironizál, analizál (mindkét értelemben) és gyakorta zárójelbe tesz. Ráadásul - úgy tûnik - rendre sikerül eltalálnia az ötlethez tökéle-tesen illõ mûformát, s eközben mindegyiktõl diszkréten távolságot is tart. Nyilván minden befogadó számára fel fog tûnni: a Buzi-e vagy? jó értelemben vett politikus lemez (is), ám korántsem agitpop.

A lemez sajátos metafizikai bevezetõvel indul, majd jön két erõs darab: a Nersze hülye paraszt ravasz önbeteljesítõ prófécia, a 200 pedig a legutóbbi B‘lga-lemez részben hasonló témájú számának (100) ikerpárja - alkalmasint alighanem ez volt Sickratman eredeti, saját verziója.

Az egyik személyes kedvenc a két segglyuk komparatív analízisén alapuló, Wunderscheisse II. címû tréfás elektropunk alapvetés, melyet mintegy logikusan követ az erõs Új Látásmód Fúzió-hatást mutató Hol a cici? Az erõs szerzemények sorozata ezzel még korántsem ér véget: következik az antiszemita sztereo-típiákra reflektáló UFO, melyben a stilizált zsidózás kitartott torokhangba fullad. Az Evvel dalban keresett szentimentalizmusa, a Bili Márkos Berci megkapó csellójátékával kísért sajátos, filozofikus csendélete éppúgy megragadó, mint a Béla bácsi (amúgy Korai Öröm-újraértelmezés) brutális szociohorror etûdje, melyet még diszkrét figyelmeztetéssel is ellátott az alkotó - ráadásul a szám külön érdeme a citera-szitár párbaj Sickratman és Szabi Shankar elõadásában. A Sámándiszkó némi ironikus felvezetõ után azt kínálja, amit ígér: félig organikus, félig szintetikus tánczenét a szövegözönbe belefáradt hallgatónak - e szám éppúgy magán viseli dj Lejön kezenyomát, mint a rákövetkezõ, lassan himnusszá avanzsáló Buzi-e vagy?. A két zenefelelõs jól táncolható, feszes ritmusba csomagolta Sickratman gyilkos sorait, melyekbõl valósággal süt a frusztrációból fakadó indulat (a lemezt ugyanezen szerzemény szintúgy megkapó, minimalista Tigrics-remixe zárja).

A szerzõ akaratából a lemez hátralévõ része határozottan panoptikumszerû - közte olyan darabokkal, mint a direkt hamisan intonált, infantilis Füttyös, a szokásos jobbos baromságokra reflektáló Trubadúr, a Gyönyörûm, mely szándékoltan profán, sõt trágár Nagy László-átértelmezés, jófajta vokóderes funkba öntve, vagy párja, a Halál Fetyó címû, a gyermekkort túlélt hallgató számára jól ismert riffekbõl építkezõ kis kemény, rockos blöff. Az ultrabrutál és blaszfém Máriára következõleg megkapjuk a Tilos-ügy Sickratman-féle kommentárját, gusztusos népballadai csomagolásban (Boldogságos), majd egy önmagában is abszurd, a maga sajátos módján irodalomtörténeti értékû Váradi Antal-verset ismét csak S. ihletett elõadásában (Petõfy). Csalódni fog, aki azt várta, hogy a lemez számait valamiféle logikus szekvenciába rendezetten fogadhatja be - könyörgünk, ez mégsem konceptlemez progresszív rocker módjára. Ezzel szemben a Buzi-e vagy? végig szórakoztató és tanulságos, provokatív és inspiráló album - határozottan kevesebbek lennénk nélküle.

- minek -

Vulgar Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."