Lemez: Pöttyös az inged? (Sickratman: Buzi-e vagy?)

  • - minek -
  • 2004. szeptember 9.

Zene

Az egykori, kissé rejtélyesre hájpolt B‘lga-tag, Sickratman nem sokat várt önálló lemezének publikálásával, s jól tette: a szerzõ fékezhetetlen elméjének termékei már egy jó ideje hanghordozóért kiáltanak. Legfõbb segítõtársa ezúttal is Titusz, aki élvezetes, szórakoz-tató és szellemes zenéket kevert a magukban is ütõs szövegek alá, ráadásul helyenként - külön kuriózum - gitározik is.

Az egykori, kissé rejtélyesre hájpolt B‘lga-tag, Sickratman nem sokat várt önálló lemezének publikálásával, s jól tette: a szerzõ fékezhetetlen elméjének termékei már egy jó ideje hanghordozóért kiáltanak. Legfõbb segítõtársa ezúttal is Titusz, aki élvezetes, szórakoz-tató és szellemes zenéket kevert a magukban is ütõs szövegek alá, ráadásul helyenként - külön kuriózum - gitározik is. A muzsikus segítõtársak listája szintén terebélyes: a késõbb külön is említendõk mellett P. G. és Mr. Rigó gitárosok, továbbá vendégfúvósok és rejtélyes vokalisták segítették a szerzõk munkáját. A középpontban persze Sickratman egyszerre közéleti, köz- és magánérzületi, valamint meta-fizikusan játékos szövegei állnak: a mesemondó tabukat dönt, provokál, ironizál, analizál (mindkét értelemben) és gyakorta zárójelbe tesz. Ráadásul - úgy tûnik - rendre sikerül eltalálnia az ötlethez tökéle-tesen illõ mûformát, s eközben mindegyiktõl diszkréten távolságot is tart. Nyilván minden befogadó számára fel fog tûnni: a Buzi-e vagy? jó értelemben vett politikus lemez (is), ám korántsem agitpop.

A lemez sajátos metafizikai bevezetõvel indul, majd jön két erõs darab: a Nersze hülye paraszt ravasz önbeteljesítõ prófécia, a 200 pedig a legutóbbi B‘lga-lemez részben hasonló témájú számának (100) ikerpárja - alkalmasint alighanem ez volt Sickratman eredeti, saját verziója.

Az egyik személyes kedvenc a két segglyuk komparatív analízisén alapuló, Wunderscheisse II. címû tréfás elektropunk alapvetés, melyet mintegy logikusan követ az erõs Új Látásmód Fúzió-hatást mutató Hol a cici? Az erõs szerzemények sorozata ezzel még korántsem ér véget: következik az antiszemita sztereo-típiákra reflektáló UFO, melyben a stilizált zsidózás kitartott torokhangba fullad. Az Evvel dalban keresett szentimentalizmusa, a Bili Márkos Berci megkapó csellójátékával kísért sajátos, filozofikus csendélete éppúgy megragadó, mint a Béla bácsi (amúgy Korai Öröm-újraértelmezés) brutális szociohorror etûdje, melyet még diszkrét figyelmeztetéssel is ellátott az alkotó - ráadásul a szám külön érdeme a citera-szitár párbaj Sickratman és Szabi Shankar elõadásában. A Sámándiszkó némi ironikus felvezetõ után azt kínálja, amit ígér: félig organikus, félig szintetikus tánczenét a szövegözönbe belefáradt hallgatónak - e szám éppúgy magán viseli dj Lejön kezenyomát, mint a rákövetkezõ, lassan himnusszá avanzsáló Buzi-e vagy?. A két zenefelelõs jól táncolható, feszes ritmusba csomagolta Sickratman gyilkos sorait, melyekbõl valósággal süt a frusztrációból fakadó indulat (a lemezt ugyanezen szerzemény szintúgy megkapó, minimalista Tigrics-remixe zárja).

A szerzõ akaratából a lemez hátralévõ része határozottan panoptikumszerû - közte olyan darabokkal, mint a direkt hamisan intonált, infantilis Füttyös, a szokásos jobbos baromságokra reflektáló Trubadúr, a Gyönyörûm, mely szándékoltan profán, sõt trágár Nagy László-átértelmezés, jófajta vokóderes funkba öntve, vagy párja, a Halál Fetyó címû, a gyermekkort túlélt hallgató számára jól ismert riffekbõl építkezõ kis kemény, rockos blöff. Az ultrabrutál és blaszfém Máriára következõleg megkapjuk a Tilos-ügy Sickratman-féle kommentárját, gusztusos népballadai csomagolásban (Boldogságos), majd egy önmagában is abszurd, a maga sajátos módján irodalomtörténeti értékû Váradi Antal-verset ismét csak S. ihletett elõadásában (Petõfy). Csalódni fog, aki azt várta, hogy a lemez számait valamiféle logikus szekvenciába rendezetten fogadhatja be - könyörgünk, ez mégsem konceptlemez progresszív rocker módjára. Ezzel szemben a Buzi-e vagy? végig szórakoztató és tanulságos, provokatív és inspiráló album - határozottan kevesebbek lennénk nélküle.

- minek -

Vulgar Records, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)