Lemez: Svédtorna, svédasztal (Koop: Waltz For Koop)

szerző
Minek
publikálva
2002/12. (03. 21.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Az utóbbi idők egyik legfinomabb és legérzékibb lemeze: ez a svéd Koop duótól a Waltz For Koop. Az alapvetően uppsalai illetőségű Oscar Simonsson és Magnus Zingmark már régóta megbűvölt rajongója a hatvanas évek (vokális) dzsesszhangzásának: saját bevallásuk szerint legfőbb inspirációjuk a Bitches Brew előtti zene, mielőtt még Miles Davis funkra cserélte volna a swinget (ennek megfelelően gyűlölik is a "fúzió" kifejezést). Első lemezüket még 1997-ben adták ki, s hamarosan felfigyelt rájuk a világ - újabb felvételeiket Gilles Petterson, Kruder&Dorfmeister vagy Rainer Trüby is kedvencei között tartja számon, a Jazzanova kollektíva pedig nem csupán remixelte őket, de ki is adta lemezüket saját kiadójánál, a Compost családba tartozó JCR-nál.

Az utóbbi idők egyik legfinomabb és legérzékibb lemeze: ez a svéd Koop duótól a Waltz For Koop. Az alapvetően uppsalai illetőségű Oscar Simonsson és Magnus Zingmark már régóta megbűvölt rajongója a hatvanas évek (vokális) dzsesszhangzásának: saját bevallásuk szerint legfőbb inspirációjuk a Bitches Brew előtti zene, mielőtt még Miles Davis funkra cserélte volna a swinget (ennek megfelelően gyűlölik is a "fúzió" kifejezést). Első lemezüket még 1997-ben adták ki, s hamarosan felfigyelt rájuk a világ - újabb felvételeiket Gilles Petterson, Kruder&Dorfmeister vagy Rainer Trüby is kedvencei között tartja számon, a Jazzanova kollektíva pedig nem csupán remixelte őket, de ki is adta lemezüket saját kiadójánál, a Compost családba tartozó JCR-nál.

A Waltz For Koop mindenekelőtt rendkívüli töménységével tűnik ki: mindössze 9 szám, 35 percnyi játékidő, de az maga a tömör gyönyör. A két groove-gyártó producert számos zenész és vokalista segítette áldozatos munkájában - mi több, többnyire éppen ez utóbbiak viszik a prímet. Míg a géppel írt alapok diszkréten lüktetnek a háttérben, addig az élő basszus (Dan Berglund), a fúvósok, különösen a fuvola (Magnus Lindgren), az ütősök (Ola Bothzén) vagy a vibrafon (Mattias Stal) egyszerre mozgatják az agyat és a lábat. És akkor még nem is beszéltünk az énekesekről: a felvételek készítése idején 15 éves Yukimi Nagano vagy a hasonlóan gyönyörű énekhanggal büszkélkedő Cecilia Stalin (dédpapa még Generalissimus művésznéven szerepelt a harmincas évek Swingin´ Moszkvájában) két-két felvételen is közreműködik, de egy-egy szám erejéig beszáll a két élő legenda, Earl Zinger (Modal Mile) és Terry Callier (In a Heartbeat) is. Ezen kívül találunk még a lemezen két briliáns instrumentális darabot: a Soul for Sahib ajánlható mindenkinek, akik imádják a fuvola hangját, a Relaxinq At Club F****n (ne tessenek megijedni, a kicsit szigorú fiúk a Fusiont tartják csúnya szónak) pedig igazi, lüktető tánczene. Swing, bebop, némi latin és soul beütéssel, sok finomság, délutáni, kora esti vagy ha tetszik, reggeli hangulatok - íme a recept, s mint tudjuk, manapság ennyi elég is ahhoz, hogy ráhúzzák egy zenére a "nu jazz" címkét, ami a maga végtelenbe vesző szemantikai mezejének köszönhetően immár semmit sem jelent. Pedig a Waltz For Koop egyszerűen csak zene - igaz, a legjobb fajtából való.

Minek

Superstudio/JCR/Deep Music Depo, 2001

szerző
Minek
publikálva
2002/12. (03. 21.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kultúra

még több Kultúra...