Lemez: Svédtorna, svédasztal (Koop: Waltz For Koop)

  • Minek
  • 2002. március 21.

Zene

Az utóbbi idők egyik legfinomabb és legérzékibb lemeze: ez a svéd Koop duótól a Waltz For Koop. Az alapvetően uppsalai illetőségű Oscar Simonsson és Magnus Zingmark már régóta megbűvölt rajongója a hatvanas évek (vokális) dzsesszhangzásának: saját bevallásuk szerint legfőbb inspirációjuk a Bitches Brew előtti zene, mielőtt még Miles Davis funkra cserélte volna a swinget (ennek megfelelően gyűlölik is a "fúzió" kifejezést). Első lemezüket még 1997-ben adták ki, s hamarosan felfigyelt rájuk a világ - újabb felvételeiket Gilles Petterson, Kruder&Dorfmeister vagy Rainer Trüby is kedvencei között tartja számon, a Jazzanova kollektíva pedig nem csupán remixelte őket, de ki is adta lemezüket saját kiadójánál, a Compost családba tartozó JCR-nál.
Az utóbbi idők egyik legfinomabb és legérzékibb lemeze: ez a svéd Koop duótól a Waltz For Koop. Az alapvetően uppsalai illetőségű Oscar Simonsson és Magnus Zingmark már régóta megbűvölt rajongója a hatvanas évek (vokális) dzsesszhangzásának: saját bevallásuk szerint legfőbb inspirációjuk a Bitches Brew előtti zene, mielőtt még Miles Davis funkra cserélte volna a swinget (ennek megfelelően gyűlölik is a "fúzió" kifejezést). Első lemezüket még 1997-ben adták ki, s hamarosan felfigyelt rájuk a világ - újabb felvételeiket Gilles Petterson, Kruder&Dorfmeister vagy Rainer Trüby is kedvencei között tartja számon, a Jazzanova kollektíva pedig nem csupán remixelte őket, de ki is adta lemezüket saját kiadójánál, a Compost családba tartozó JCR-nál.

A Waltz For Koop mindenekelőtt rendkívüli töménységével tűnik ki: mindössze 9 szám, 35 percnyi játékidő, de az maga a tömör gyönyör. A két groove-gyártó producert számos zenész és vokalista segítette áldozatos munkájában - mi több, többnyire éppen ez utóbbiak viszik a prímet. Míg a géppel írt alapok diszkréten lüktetnek a háttérben, addig az élő basszus (Dan Berglund), a fúvósok, különösen a fuvola (Magnus Lindgren), az ütősök (Ola Bothzén) vagy a vibrafon (Mattias Stal) egyszerre mozgatják az agyat és a lábat. És akkor még nem is beszéltünk az énekesekről: a felvételek készítése idején 15 éves Yukimi Nagano vagy a hasonlóan gyönyörű énekhanggal büszkélkedő Cecilia Stalin (dédpapa még Generalissimus művésznéven szerepelt a harmincas évek Swingin´ Moszkvájában) két-két felvételen is közreműködik, de egy-egy szám erejéig beszáll a két élő legenda, Earl Zinger (Modal Mile) és Terry Callier (In a Heartbeat) is. Ezen kívül találunk még a lemezen két briliáns instrumentális darabot: a Soul for Sahib ajánlható mindenkinek, akik imádják a fuvola hangját, a Relaxinq At Club F****n (ne tessenek megijedni, a kicsit szigorú fiúk a Fusiont tartják csúnya szónak) pedig igazi, lüktető tánczene. Swing, bebop, némi latin és soul beütéssel, sok finomság, délutáni, kora esti vagy ha tetszik, reggeli hangulatok - íme a recept, s mint tudjuk, manapság ennyi elég is ahhoz, hogy ráhúzzák egy zenére a "nu jazz" címkét, ami a maga végtelenbe vesző szemantikai mezejének köszönhetően immár semmit sem jelent. Pedig a Waltz For Koop egyszerűen csak zene - igaz, a legjobb fajtából való.

Minek

Superstudio/JCR/Deep Music Depo, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.