Lemez: Visszarendeződés (Korn: Take A Look In The Mirror)

  • - greff -
  • 2003. december 11.

Zene

Vissza az alapokhoz! - ez a fedőneve a Korn napokban lezajlott amerikai turnéjának. Szép, világos program, abból sem lehet baj, ha magunk is e szerint járunk el, s kavarunk egy keveset a kezdetek körül. Mert hát a Korn indulása, az aztán igazán valami volt! Hiszen az 1994-es debütalbum (Korn) megjelenésekor fel lehetett ugyan emlegetni a Faith No More-tól a Rage Against The Machine-ig számos felmenőjét, mégis, az a lemez elsősorban a lenyűgöző újszerűségével hatott. Nem volt párja annak, ahogyan a gitárosok nyomasztottak a héthúros, eszelősen lehangolt gitárjaikkal, és az is egészen elképesztő volt, hogy miként tudhat többet ez a ritmusszekció mindjárt az első lemezén a Red Hot Chilinél vagy a Primusnál a zsíros, basszusgazdag groove-okról. Na meg az a maximális kibukottság: a dalokba belepusztuló, zokogva üvöltő Jonathan Davies-ről akkortájt még simán gondolhattuk úgy, hogy ez a fiú egy David Yow-kategória, minimum. Igazán meglepő, hogy a Korn ezzel a brutális lemezzel egyből sztárrá tudott lenni, az viszont már kevésbé, hogy rögvest ez lett az a zenekar (a Nirvana letűnése után), amelytől, mondjuk így, jó nagyot illett meríteni. A jellegzetes Korn-hangzást és játékstílust még egészen nagynevű zenekarok, mint például a brazil Sepultura is, egy az egyben lenyúlták, míg mások színtelen-szagtalan popváltozatokat gyúrtak belőle, s ezzel aztán tajtékzani kezdett a fiatal zenekarokat sodró nu-metal hullám, ami számos megrendítően szánalmas csapatot vetett partra (tudják, Limp Bizkit meg Crazy Town és a többiek).

n Vissza az alapokhoz! - ez a fedőneve a Korn napokban lezajlott amerikai turnéjának. Szép, világos program, abból sem lehet baj, ha magunk is e szerint járunk el, s kavarunk egy keveset a kezdetek körül. Mert hát a Korn indulása, az aztán igazán valami volt! Hiszen az 1994-es debütalbum (Korn) megjelenésekor fel lehetett ugyan emlegetni a Faith No More-tól a Rage Against The Machine-ig számos felmenőjét, mégis, az a lemez elsősorban a lenyűgöző újszerűségével hatott. Nem volt párja annak, ahogyan a gitárosok nyomasztottak a héthúros, eszelősen lehangolt gitárjaikkal, és az is egészen elképesztő volt, hogy miként tudhat többet ez a ritmusszekció mindjárt az első lemezén a Red Hot Chilinél vagy a Primusnál a zsíros, basszusgazdag groove-okról. Na meg az a maximális kibukottság: a dalokba belepusztuló, zokogva üvöltő Jonathan Davies-ről akkortájt még simán gondolhattuk úgy, hogy ez a fiú egy David Yow-kategória, minimum. Igazán meglepő, hogy a Korn ezzel a brutális lemezzel egyből sztárrá tudott lenni, az viszont már kevésbé, hogy rögvest ez lett az a zenekar (a Nirvana letűnése után), amelytől, mondjuk így, jó nagyot illett meríteni. A jellegzetes Korn-hangzást és játékstílust még egészen nagynevű zenekarok, mint például a brazil Sepultura is, egy az egyben lenyúlták, míg mások színtelen-szagtalan popváltozatokat gyúrtak belőle, s ezzel aztán tajtékzani kezdett a fiatal zenekarokat sodró nu-metal hullám, ami számos megrendítően szánalmas csapatot vetett partra (tudják, Limp Bizkit meg Crazy Town és a többiek).

Az első Korn-lemez tehát ízig-vérig katartikus munka volt, kár, hogy az egyetlen ilyen a banda életművében. A második albumot a zenekar nem nagyon bírja, azt mondják, nem telt el elég idő a két lemez között, sietniük kellett vele, de szerintem pont ez lett a Life Is Peachy szerencséje: így még éppen annyit birtokol az indulás lendületéből, hogy erősebb pillanataiban ellenállhatatlanul rabul ejthessen. Aztán jelentős megereszkedés. A `98-as Follow The Leader váltását főképp az epigonok provokálták ki, de ettől még nem kellett volna ilyen súlytalanra venni a formát rajta. Jonathan Davies itt-ott még ismét felhánytorgatott ugyan néhány ifjúkori traumát, de már alig felkavaróan, pláne, hogy mögötte a hangszeresek immár egyáltalán nem a sebek felszakításában utaztak, hanem inkább játékosan, színesen próbálgatták, milyen mélyre áshatja magát a hip-hopban egy rockzenekar. A magam részéről szívesen megfeledkeznék erről a fejezetről, akárcsak az ezt követő, kompromisszumkereső Issuesról meg a barokkosan túlspilázott Untouchables számomra rémesen rockoperás világáról.

Akárhogy is, mostanra már tényleg nem maradt más, mint a visszatérés a kezdetekhez. Ami persze olykor kínosan szellemtelen bír lenni, vegyük például az új lemez Alive című dalának felbukkanását, ami a csapat `92-es demóján volt rajta, igaz, már elsütötték az első lemezen is Need To címmel. Vagy ott van a gyengécske Play Me, amely a sztárrapper, Nas vendégeskedésével készült, akinek szerepeltetésére nyilván azért volt szükség, hogy némi hip-hop is legyen a lemezen, ha már, gyökerek ide vagy oda, a ritmusszekció nem gondoskodik erről, mert inkább az utóbbi lemezek hagyományosabb megoldásait produkálja. És mégis, én azt mondom, megérte. Mert a Korn igazából ezt tudja jól, ezt a sűrű, sötét atmoszférát meg a tiszta erőből zúzást, és Jonathan Davies is akkor képes valódi mélyütésre, amikor kiüvölti a fájdalmát, ahelyett, hogy fejhangon próbálná eldalolni. És mert a lemez nagyobbik részét azért nem az erőltetett nekifeszülés uralja: a nóták zsigeriek, tömörek, még a slágeresebbje (Did My Time, Ya`ll Want A Single) is élvezetes, annál pedig tényleg nem tudnék jobb fejleményt elképzelni, mint hogy van itt néhány olyan szám is (Counting On Me, Let`s Do This Now, Here It Comes Again), amely már-már azonos erővel szorítja el a torkot, mint az évtizeddel korábbi szerzeményeik. Hogy legközelebb merrefelé tud majd innen továbbmozdulni a Korn, az persze más kérdés, habár a Take A Look In The Mirror felől nézvést talán megállapítható: alighanem akkor járunk jól, ha még mélyebbre fúrja magát a saját múltjába.

- greff -

Sony, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.