Lemez: Zászlóra fel! (Oumou Sangaré: Oumou)

  • 2003. november 6.

Zene

Már majdnem elfelejtettem Oumou Sangarét. A hét évvel ezelőtti Worotan óta nem nagyon hallatott magáról, Malin meg akkora pezsgés volt mostanában, hogy... tetszenek érteni. Ali Farka Toure, Toumani Diabaté, Salif Keita, Djelimady Tounkara, Habib Koite, Rokia Traoré, Boubacar Traoré - volt kivel törődni.
Már majdnem elfelejtettem Oumou Sangarét. A hét évvel ezelőtti Worotan óta nem nagyon hallatott magáról, Malin meg akkora pezsgés volt mostanában, hogy... tetszenek érteni. Ali Farka Toure, Toumani Diabaté, Salif Keita, Djelimady Tounkara, Habib Koite, Rokia Traoré, Boubacar Traoré - volt kivel törődni.

De most itt van ez a dupla album, melynek a kisebbik része új szám, a nagyobbik pedig az előző három albumból lett kiválogatva, s ráadásul élből a harmadik helyről indult az európai rádióslistán, úgyhogy Sangaré visszatornázhatta magát egy csapásra.

Talán még emlékeznek rá, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, amikor (Sangaré) befutott, sokat lehetett hallani arról az új hullámról, ami Mali déli Wassoulou régiójában szökött szárba. Ennek az új hangvételnek zeneileg az volt a sajátossága, hogy egyfelől összefonta az addig elkülönülő tradicionális stílusokat, másrészt nyitott a nyugati hangszerek és irányzatok előtt is, míg a dalszövegekben az évszázados tabuk döntögetésével robbantott.

A kilencvenes évek kezdetét átható korrupt katonai diktatúra, a polgárháborús hangulat és a gazdasági válság szorításában a fényes múltat és az uralkodó osztályt dicsőítő "klasszikus" témákkal már nem nagyon lehetett úgy istenigazából labdába rúgni, de az igazi Wassoulou-nóvumot a nők elnyomottsága - az érzéseiktől független házasítás és a többnejűség - elleni lázadás jelentette. Ennek a küzdelemnek az élharcosaként híresült el Sangaré - a `89-es Moussolou, a `93-as Ko Sira és a `96-os Worotan című korongjaival -, aki látta, hogy mit kínlódott az anyja, és pontosan tudta, hogy miről kell énekelnie.

A tematika az Oumou esetében is a régi, de azt még szívesebben hangsúlyozom, hogy ezt a nyolc új számot, már legalábbis így együtt, Sangaré legerősebb dobásának tartom. Aki csak sorba áll, megkaphatja ebből a magáét, kívánjon sűrű és pszichedelikus mali bluest (Wayeina), könnyed afropopot (Maladon), húzós funkot (Yala) vagy elektronikus tánczenét (Djorolen). Szóval nagyon kellett ez a lemez, hogy megint sertepertélni adódjék kedvünk a mali dívák (lásd még: Kandia Kouyate, Sali Sidibé, Rokia Traoré) háza táján, de továbbmegyek: most már, ha elnémulna végleg, akkor sem felejteném el Oumou Sangarét.

Marton László Távolodó

World Circuit/BMG, 2003

Figyelmébe ajánljuk