Lemez: Zászlóra fel! (Oumou Sangaré: Oumou)

  • 2003. november 6.

Zene

Már majdnem elfelejtettem Oumou Sangarét. A hét évvel ezelőtti Worotan óta nem nagyon hallatott magáról, Malin meg akkora pezsgés volt mostanában, hogy... tetszenek érteni. Ali Farka Toure, Toumani Diabaté, Salif Keita, Djelimady Tounkara, Habib Koite, Rokia Traoré, Boubacar Traoré - volt kivel törődni.
Már majdnem elfelejtettem Oumou Sangarét. A hét évvel ezelőtti Worotan óta nem nagyon hallatott magáról, Malin meg akkora pezsgés volt mostanában, hogy... tetszenek érteni. Ali Farka Toure, Toumani Diabaté, Salif Keita, Djelimady Tounkara, Habib Koite, Rokia Traoré, Boubacar Traoré - volt kivel törődni.

De most itt van ez a dupla album, melynek a kisebbik része új szám, a nagyobbik pedig az előző három albumból lett kiválogatva, s ráadásul élből a harmadik helyről indult az európai rádióslistán, úgyhogy Sangaré visszatornázhatta magát egy csapásra.

Talán még emlékeznek rá, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, amikor (Sangaré) befutott, sokat lehetett hallani arról az új hullámról, ami Mali déli Wassoulou régiójában szökött szárba. Ennek az új hangvételnek zeneileg az volt a sajátossága, hogy egyfelől összefonta az addig elkülönülő tradicionális stílusokat, másrészt nyitott a nyugati hangszerek és irányzatok előtt is, míg a dalszövegekben az évszázados tabuk döntögetésével robbantott.

A kilencvenes évek kezdetét átható korrupt katonai diktatúra, a polgárháborús hangulat és a gazdasági válság szorításában a fényes múltat és az uralkodó osztályt dicsőítő "klasszikus" témákkal már nem nagyon lehetett úgy istenigazából labdába rúgni, de az igazi Wassoulou-nóvumot a nők elnyomottsága - az érzéseiktől független házasítás és a többnejűség - elleni lázadás jelentette. Ennek a küzdelemnek az élharcosaként híresült el Sangaré - a `89-es Moussolou, a `93-as Ko Sira és a `96-os Worotan című korongjaival -, aki látta, hogy mit kínlódott az anyja, és pontosan tudta, hogy miről kell énekelnie.

A tematika az Oumou esetében is a régi, de azt még szívesebben hangsúlyozom, hogy ezt a nyolc új számot, már legalábbis így együtt, Sangaré legerősebb dobásának tartom. Aki csak sorba áll, megkaphatja ebből a magáét, kívánjon sűrű és pszichedelikus mali bluest (Wayeina), könnyed afropopot (Maladon), húzós funkot (Yala) vagy elektronikus tánczenét (Djorolen). Szóval nagyon kellett ez a lemez, hogy megint sertepertélni adódjék kedvünk a mali dívák (lásd még: Kandia Kouyate, Sali Sidibé, Rokia Traoré) háza táján, de továbbmegyek: most már, ha elnémulna végleg, akkor sem felejteném el Oumou Sangarét.

Marton László Távolodó

World Circuit/BMG, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.