Lemezek dolga (Junior Delgado: Reasons; Osei Tutu: Awakening)

  • 1999. augusztus 26.

Zene

Hogyha az Egotrip rovat munkatársa volnék, ennek a lemezismertetőnek az adhatna lendületet, hogy maga mögött hagyott a város, ahol az előző negyvenhárom évet töltöttem. Az a vályogfalú mátrai ház, amit épp belakni igyekszem, elég sandán néz rám apró ablakaival; alighanem ő is tudja: nem várhatunk sokat egymástól. Hanem a kert, az rendben van.

Hogyha az Egotrip rovat munkatársa volnék, ennek a lemezismertetőnek az adhatna lendületet, hogy maga mögött hagyott a város, ahol az előző negyvenhárom évet töltöttem. Az a vályogfalú mátrai ház, amit épp belakni igyekszem, elég sandán néz rám apró ablakaival; alighanem ő is tudja: nem várhatunk sokat egymástól. Hanem a kert, az rendben van.

Felfogadtam egy urat, az kaszálja éppen. Errefelé kétszáz forint egy óra munka bére, és ettől zavarba jöttem kicsit, de már könnyebb: sokkal nehezebben viseltem az önfeledt nyomulást eddig. Megvillan, elvtársaim, ha szabad a költőt idéznem.

Szerencsére kihallatszik a verandára az új lemezem. Nem vagyok én reggae-junkie, de ez most nagyon bejön; ennek a tizenkét számnak némelyike igen sokat magába szippantott a műfaj történetéből. Prófécia, erő, nyugalom és fű - de arra már az imént utaltam. Pedig Junior Delgado, amennyire képben vagyok, nem egy élő legenda. Amit nem lehet elvenni tőle, az harminc év meló, Lee "Scratch" Perry, Joe Gibbs, King Jammy, Sly and Robbie, Dennis Brown, Augustus Pablo és az Aswad együttműködése, no és az emlékezetesebb albumok, például a Taste of Heart, a Bushmaster M16, a Ready or Not, a Raggamuffin Year, a Two To Tango című. Bármiként is, most bekeményített némelyest. Tavalyelőtt nyolcvanezren látták Etiópia fővárosában, márpedig a rasztáknak messze fontosabb az etióp mítosz, mint viszont. (Ugye tudjuk, az afrikai reggae-sztárok nem etióp illetőségűek, s az ismertebb etióp zenekarok közül csak az Ethio Stars tanúsít reggae-hatást.) Ugyancsak ´97-ben újra megjelentette a Dance a Dub húszéves - akkor ötszáz példányos - felvételét, és most újra maga mögé állította a reggae Ki kicsodát. A Reasons Adrian Sherwood felügyelete alatt Skip McDonald, a Wailers és a Skatalites tagjainak közreműködésével készült, de korántsem (csak) ezért ajánlom olvasóim szíves figyelmébe. Hanem, mondom, egy kitűnő album. S bár nem gyanítok szándékosságot, mintha mégis, Delgado harmincéves életművének a tablója lenne: a rootstól a raggáig, szolid kikacsintással a soul és a blues tartományaiba. Különösen költözködés alkalmával hasznosítható, amikor már nem adódik honnan hová vágyódni.

*

Nagy vihar volt tegnap, pár helyen átnedvesedett a födém: igazítanom kell a cserepeken. Delgadón túlestem szépen; ki vagyok én, hogy ítélkezzem a népünk fölött, csak egy rabszolga fia - valahogy így hangzottak az utolsó szavai.

Nekem viszont van még egy lemezem.

Nem tudom, feltűnt-e már, a nyugat-afrikai muzsikákból mindig kifelejtődött Ghána. Pedig Ghána szabadult fel a térségben először; és Ghánában alakult ki a (fogyasztóbarát) afropop prototípusa. "Highlife" - ezt a nevet kapta. Hosszú évtizedekre megvolt a hagyománya: a báltermek dzsesszzenekarait és az annál tradicionálisabb gitárzenekarokat is az európai és amerikai divat (plusz turista) vonzotta. A gazdasági összeomlás, a korrupció, a zenei infrastruktúra fejletlensége azonban száműzte a zenekarokat, ám Nyugaton csak az Osibisa futott be igazán, a maga - ghánai viszonylatban is forradalmi - afrorockjával. Úgy harminc éve.

De most úgy fest, nem indokolatlan a remény.

Az énekes Osei Tutu és az ő Awakening albuma egészen üdítően adaptálta a kilencvenes évekhez a highlife törvényeit. Környezete francia, alighanem ott él. A highlife történetének azt a fejezetét halljuk tőle, amelyben egymásba folytak a dzsesszes és a gitárpopos formák - amúgy szokatlan (lenne) az afropopban, hogy ennyi trombita- meg zongoraszóló röppenjen fel. S hogy ne halljunk tradicionális hangszereket, az is. De Tutu hangja jó hang, frissít a dalok levegője, vonzó a lüktetés, és nem tolakszik az elektronika. Robbanásról nem beszélnék, de az ébredés feltétlenül belefér.

Végül is csak lemezek dolga, és elleszek én itt.

Holnapra megforgatom az egész füvet. Aztán valami összejöhet a világgal is.

Marton László Távolodó

Junior Delgado: Reasons, Big Cat/HMK, 1999; Osei Tutu: Awakening, Tinder Records/HMK; 1999 Junior Delgado augusztus 30-án tetten érhető a bécsi Flex klubban.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.