Másik zónában (Chemical Brothers: Surrender)

  • Bognár Tamás
  • 1999. augusztus 26.

Zene

"Hölgyeim és Uraim, ők jelenleg a világ legjobb rock & roll bandája" - köszöntötte egy újságíró a dance-szcénához tartozó Chemical Brothers új lemezét. Mondhatta volna, hogy "nesztek, itt a legkirályabb breakbeat-disco-acid-ambient-funk-house-electro-rock-pop-hip-hop-techno-trance együttes", ugyanilyen sületlenül hangzott volna. A műfajok területén rendesen meg vagyunk szívatva.
"Hölgyeim és Uraim, ők jelenleg a világ legjobb rock & roll bandája" - köszöntötte egy újságíró a dance-szcénához tartozó Chemical Brothers új lemezét. Mondhatta volna, hogy "nesztek, itt a legkirályabb breakbeat-disco-acid-ambient-funk-house-electro-rock-pop-hip-hop-techno-trance együttes", ugyanilyen sületlenül hangzott volna. A műfajok területén rendesen meg vagyunk szívatva.

Tom Rowlands (a szőke, hosszú hajú) és Ed Simons 1989-ben egyszerre jelentkeztek a manchesteri egyetem középkori történelem szakára. A kurzusválasztásnál valószínűleg a pénteki órák teljes hiánya döntött. Csütörtökönként tartották ugyanis az egyik fő bulinapot az akkoriban fénykorát élő Hacienda klubban, az angol acid-house egyik szülőhelyén. A heti átlag öt parti mellett Tom egy Ariel nevezetű zenekarban gitározott, Ed pedig a hálószobában tekergette a kütyüket. Zenei ízlésük meglehetős széles skálán mozgott: Smiths-, Jesus and Mary Chain-, Stone Roses-, Happy Mondays-koncertek, szinti-pop, elektronika, Kraftwerk, hip-hop, Public Enemy, Schooly D, Eric B., aztán Justin Robertson (ma Lionrock) DJ estjei - bármi jöhetett. Legelső DJ-estjüket ´91-ben még Dust Brothersként adták, a nevet a Beastie Boys Paul´s Boutique-ját összehozó amerikai produkciós társaságtól csenték el tiszteletük jeléül. (A névmódosításra egy három évvel későbbi pert követően kényszerültek). Kezdeti rezidenciájukat a Naked Under Leather klubban szerezték: "A mennyezetet rendkívül alacsonyra építették, ennek ellenére a közönség állandóan a levegőbe emelte a kezét. Valakinek mindig felszakadt a ujjbőre, a vérfoltok folyamatosan gyűltek a plafonon."

Debütáló kislemezüket, a Song to the Sirent kölcsönkért pénzből adták ki ´92-ben. Saját kezűleg hordozták körbe a lemezboltokban, rendesen ki is röhögték őket mindenhol: "Mit akartok ezzel? Hisz ez mindössze 111 BPM!" Egyedül Andrew Weatherall, a Sabres Of Paradise és a Depth Charge zenekarok atyja karolta fel őket, ő hozta össze számukra a Junior Boy´s Own lemezkiadó szerződését, amit később a Virgin ajánlata követett.

Eleinte a Coldcut-, Renegade Soundwave-, Meat Beat Manifesto-féle együtteseket másoltak. Hogy akkor mitől lettek big beat? Ed ma is jól emlékszik a beszélgetésre, melyre utólag egy egész műfaj alapult: "Csináljunk egy számot az acid-house energiájával és dinamikájával, de tegyünk bele nagyágyú hip-hop ütemeket." És elkészült a Chemical Beats. Első nagylemezükről, az Exit Planet Dustról a Leave Home és a Life is Sweet már a Top 20-ba került Angliában.

Következő állandó partisorozatuk Heavenly Sunday Social néven futott. Aki ezekről az estekről mesél, képtelen elhagyni a legendás és a hedonista jelzőt. A bár asztalán celebrált ugrálás már-már unalmas eseménynek számított, ugyanígy az éjszakákat záró Beatles-féle Helter Skelter üvöltő-kórus, de mesélnek a DJ-pult mögötti szopatásokról is. A duó klubbeli ténykedését a Live At The Social Vol. 1 album örökítette meg, és állítólag létezik egy Radio 1 Essential Mix című DJ-lemezük is. Hosszúra nyúló remix-diszkográfiájukból csak pár név: Prodigy, Primal Scream, Leftfield, Charlatans, Manic Street Preachers.

1997-re a Chemical Brotherst az egyik legnépszerűbb szigetországi bandaként ünnepelték, második albumuk, a Dig Your Own Hole pedig már Amerikában is bearanyozódott. A két "number one" kislemez: a Noel Gallagher-es Setting Sun és a Grammy-díjas Block Rockin´ Beats, míg tavalyi eklektikabajnok mixalbumuk: Brothers Gonna Work It Out.

A titkukat megfejteni nem merném, de az biztos, hogy összehoztak egy korábban elkülönült közönséget. A hírességek közül például Paul Weller és az említett Oasis-énekes látogatta a bulijaikat. Mixeik döntő többsége is az indie-rock kategóriából került ki, hiszen, mint mondják, ezen a területen sokkal több a számukra hozzáférhetetlen megszólalás, a tipikus dance-hangzással maguk is boldogulnak.

A mostani, sorrendben harmadik saját anyaggal, mint mondják, egy átfogó szakasz lezárásához érkeztek. "Nagyon elégedettek vagyunk az albummal, zenei elgondolásainkhoz eddig magasan ez áll a legközelebb. Meglehetősen megtévesztő a ránk aggatott big beat címke, és nehéz tőle szabadulni. Úgy gondolom, ezzel a lemezzel azt mondjuk: Kérlek, hallgasd a lemezünket! Csak hallgasd meg!"

A tizenhárom hónap stúdiózárkából összesen egyévnyi tiszta időt ténylegesen a négy fal között töltöttek, vagyis többet pöcsöltek a számok berhelésével, mint eddig együttvéve. A részletek kidolgozottságán ez valóban észrevehető. A saját erő mellett egész vendégsereget hívtak segítségül. A szerintük valaha írt legjobb számukban, az Out Of Controlban Bernard Sumner (New Order) és Bobby Gillespie (Primal Scream) vokáloznak. Mellesleg ez a dal iskolapéldája a fenti, "rakjuk össze a puzzle-t" dumának. Tom: "Az ilyen hangokért zálogosítanám el a házam, ezeket raknám elsőként a mentőcsónakba."

Az én favoritom az Orange Wedge. Felfogásában kicsit a Coldcutra emlékeztet, szerintük főhajtás Timbaland és társai, avagy a modern R & B előtt. Aztán van itt újból Beatles up-to-date Noel Gallagherrel (Let Forever Be), a fiúk nem bírnak kedvenc énekesük, John Lennon emlékétől elszakadni. Maga a szám kicsit közhelyes, de a körítés második percénél és a legvégén ismét jövő idejű zenét hallunk, ha csak másodpercekre is. A kulcsszám számukra a Sunshine Underground. "Ez minden együtt, amit csinálni akartunk. Organikus hangzás elektronikus hangszereken: orgatronikus forradalom." További énekesek és stílusok a lemezen: Hope Sandoval (Mazzy Star), Jonathan Donahue (Mercury Rev), filterezés, pumpálás, döngölés, kontrasztként kis space, narkotikus altatás: együtt a modern tánczene szinte összes kézjegye.

"Eddig mindig egy bizonyos színtér változásaira reagáltunk. Ez a mostani anyag viszont egyszerűen csak a mi zenénk, egy kívülálló lemez. Az elmúlt két évben divat lett nyíltan vállalni a külső befolyásokat, ahogy a mi zenénk is rengetegszer visszaköszönt. A hangzás-lovaglók már meglévő részleteket és darabokat pakolnak egybe, mi ellenben inkább a még fel nem fedezett hangzásokat kultiváljuk. Nem óvatoskodtunk, továbbá úgy hisszük, lemezünk több lett, mint csupán a részeinek összessége. (...) Gyakran megesik, hogy miután felvettek minket egy reptéren, a parti helyszínéig tartó út alatt egy szót sem bírunk kinyögni. Néma csend a kocsiban, a turnémenedzsert már szétveti a feszkó, közöttünk meg egy különös vibráció zsong. Mintha egy másik zónában lebegnénk, majdnem teljesen kirepülünk magunkból. A zenében is ezt keressük - egy transzcendens világot."

Bognár Tamás

Freestyle Dust/Virgin, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Betiltás, uszítás, hergelés: tényleg csak ez maradt nekik

A gőgösség által csapdába lavírozta magát Orbán, a készséges rendőrség pedig nyilván félelemből eddig végrehajtott minden utasítást a nem-Pride Pride betiltásával. Ha szombaton a jelenlegi állás szerint indulnak el vélhetően tömegek a belvárosban, a csapda ajtaja összecsapódik. Mindeközben pedig egyre többen néznek bele reggelente a tükörbe azzal a félelemmel, hogy: „Mit fogok csinálni egy év múlva?” Mert noha – ismételten hangsúlyoznunk kell – még korántsem szabad végeredményt hirdetni, a legújabb adatok azért megerősítik legalább a lejtmenet érzetét.

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!