mi a kotta?

Nagy a fejetlenség

  • mi a kotta
  • 2013. október 5.

Zene

"Tisztelt és imádott asszonyom! Örömmel jelenthetem kegyednek, hogy szerelmetes és hírneves férje-urának új operája olyan fogadtatásban részesült, amelynél különbet elképzelni sem lehetne. Siker, diadal, önkívület - úgy tűnt, a közönség valósággal az eszét vesztette. Senki sem emlékszik hasonlóan teljes diadalra. Képzelje csak, olyan boldog voltam, hogy elsírtam magamat örömömben!"

Ilyen játékos modorosságok közepette számolt be feleségének, Virginiának az Anna Bolena milánói ősbemutatójának sikerétől mámoros Gaetano Donizetti, aki 1830 karácsonyán épp ezzel az operával ért fel a mester, a Maestro címig, s robbant be egyszersmind a nemzetközi operapiacra. A VIII. Henrik második feleségének szomorú végzetét megéneklő dalmű, amely három kurta évvel később, 1833 augusztusában már Pesten is műsorra tűzetett, ezúttal a csodálatos Edita Gruberova címszereplésével érkezik el hozzánk (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 10., hét óra). Fejvesztve rohanjunk hát a Müpába, hiszen ott most nem csupán tartós bel canto éhségünket csillapíthatjuk, hanem Gruberova személyében - a Lucrezia Borgia és a Norma után - ismét itthon találkozhatunk korunk egyik igazi operadívájával, a részben magyar származású pozsonyi csalogánnyal.

Az operaszüzsé tragikuma és az ősbemutató eufóriája - ez az Anna Bolena történetének kettőssége; derűs zárlatú gyermekopera és a keletkezés körülményeinek gyilkos közege - ez viszont Hans Krása Brundibár című műve, amely a Müpa és a Fesztiválzenekar közös alapítású új fesztiválját nyitja majd (Fesztivál Színház, szeptember 11., hét óra). Az Európai Hidak - Bridging Europe elnevezésű rendezvénysorozat első esztendejében Csehország kultúráját állítja majd a középpontba, s ennek részeként jut - 2009-et követően - újra elénk az édesanyjuknak tejet vásárolni igyekvő Anyinka és Pepicsek története, amelyet legelőször 1942-ben, egy prágai zsidó árvaház falai között mutattak be. A mű azután a szerzőkkel és az ár vaház lakóival egyetemben Theresienstadtba, a nácik által kirakatként mutogatott koncentrációs táborba jutott, ahol félszázszor előadott valóságos sikerdarabbá vált Krása kisoperája. Egészen addig, amíg az előadások közreműködőinek és nézőinek túlnyomó részét s magát a komponistát is el nem emésztették az újságíróknak és a segélyszervezeteknek már nem mutogatott valódi haláltáborok kemencéi. A Novák Eszter által rendezett produkció, amelyben a kisebb és nagyobb szerepeket a Budapesti Énekes Iskola növendékei játsszák, Szennai Kálmán vezényletével indítja majd útjára az új fesztivált, melynek további programjairól a jövő héten bőven lesz még alkalmunk érdemben szólni.

Hasonlóképp csupán első említés gyanánt hirdetjük most a budapesti Nemzetközi Fuvolaverseny sorozatát is, amelynek sorsolással egybekötött nyitó hangversenye pénteken vár reánk, a zenetudományban is avatott fuvolás, Erik Bosgraaf programjával (Régi Zeneakadémia, szeptember 6., fél nyolc). A 33 éves holland muzsikus műsora világtalan honfitársa, a XVII. században alkotott Jacob van Eyck szerzeményével kezdődik majd, hogy utóbb a 2003-ban elhunyt Luciano Berio Gesti című 1966-os kompozíciója zárja e nyitóeseményt.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.