mi a kotta?

Nagy a fejetlenség

  • mi a kotta
  • 2013. október 5.

Zene

"Tisztelt és imádott asszonyom! Örömmel jelenthetem kegyednek, hogy szerelmetes és hírneves férje-urának új operája olyan fogadtatásban részesült, amelynél különbet elképzelni sem lehetne. Siker, diadal, önkívület - úgy tűnt, a közönség valósággal az eszét vesztette. Senki sem emlékszik hasonlóan teljes diadalra. Képzelje csak, olyan boldog voltam, hogy elsírtam magamat örömömben!"

Ilyen játékos modorosságok közepette számolt be feleségének, Virginiának az Anna Bolena milánói ősbemutatójának sikerétől mámoros Gaetano Donizetti, aki 1830 karácsonyán épp ezzel az operával ért fel a mester, a Maestro címig, s robbant be egyszersmind a nemzetközi operapiacra. A VIII. Henrik második feleségének szomorú végzetét megéneklő dalmű, amely három kurta évvel később, 1833 augusztusában már Pesten is műsorra tűzetett, ezúttal a csodálatos Edita Gruberova címszereplésével érkezik el hozzánk (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 10., hét óra). Fejvesztve rohanjunk hát a Müpába, hiszen ott most nem csupán tartós bel canto éhségünket csillapíthatjuk, hanem Gruberova személyében - a Lucrezia Borgia és a Norma után - ismét itthon találkozhatunk korunk egyik igazi operadívájával, a részben magyar származású pozsonyi csalogánnyal.

Az operaszüzsé tragikuma és az ősbemutató eufóriája - ez az Anna Bolena történetének kettőssége; derűs zárlatú gyermekopera és a keletkezés körülményeinek gyilkos közege - ez viszont Hans Krása Brundibár című műve, amely a Müpa és a Fesztiválzenekar közös alapítású új fesztiválját nyitja majd (Fesztivál Színház, szeptember 11., hét óra). Az Európai Hidak - Bridging Europe elnevezésű rendezvénysorozat első esztendejében Csehország kultúráját állítja majd a középpontba, s ennek részeként jut - 2009-et követően - újra elénk az édesanyjuknak tejet vásárolni igyekvő Anyinka és Pepicsek története, amelyet legelőször 1942-ben, egy prágai zsidó árvaház falai között mutattak be. A mű azután a szerzőkkel és az ár vaház lakóival egyetemben Theresienstadtba, a nácik által kirakatként mutogatott koncentrációs táborba jutott, ahol félszázszor előadott valóságos sikerdarabbá vált Krása kisoperája. Egészen addig, amíg az előadások közreműködőinek és nézőinek túlnyomó részét s magát a komponistát is el nem emésztették az újságíróknak és a segélyszervezeteknek már nem mutogatott valódi haláltáborok kemencéi. A Novák Eszter által rendezett produkció, amelyben a kisebb és nagyobb szerepeket a Budapesti Énekes Iskola növendékei játsszák, Szennai Kálmán vezényletével indítja majd útjára az új fesztivált, melynek további programjairól a jövő héten bőven lesz még alkalmunk érdemben szólni.

Hasonlóképp csupán első említés gyanánt hirdetjük most a budapesti Nemzetközi Fuvolaverseny sorozatát is, amelynek sorsolással egybekötött nyitó hangversenye pénteken vár reánk, a zenetudományban is avatott fuvolás, Erik Bosgraaf programjával (Régi Zeneakadémia, szeptember 6., fél nyolc). A 33 éves holland muzsikus műsora világtalan honfitársa, a XVII. században alkotott Jacob van Eyck szerzeményével kezdődik majd, hogy utóbb a 2003-ban elhunyt Luciano Berio Gesti című 1966-os kompozíciója zárja e nyitóeseményt.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.