Lemez

LivingTotem: Raw Effort

  • - minek -
  • 2018. január 7.

Zene

Gulyás András – alias DJ Kraak – rég­óta meghatározó figura a budapesti klubok industrial/EBM/wave/tribal/ambient típusú zenékkel büntető klubvilágában, de legalább ennyire elszánt és elhivatott elektronikus zenekészítő. E minőségében nemcsak Panoramic Barrier néven ismert, hanem LivingTotemként is; a legendás német független kiadó, az Ant-Zen adta ki új albumát, amely három évvel az előző lemez (40K) után veszi fel az ott elejtett fonalat. A tucatnyi friss, grooveboxon és sampleren komponált repetitív, mégis sokszor organikusnak tűnő szerzemény egyszerre hideg és forró, sőt úgy túlvilági, hogy közben két lábbal áll a földön, még ha ez a két láb nem sokáig bírja topogás nélkül. A lassan hömpölygő, hangulatos nyitószámok (Immortal Magic Package, Revenge of the Kaiju) után ugyanis a zene gyorsan elragadja a befogadót saját rezonanciafaktoránál fogva: a Life Causes Death sötét, tört ütemeire, vagy a Looming Devastation rigid ipari technójára már nehezen lehet ülve maradni. A szerző értő figyelemmel kezeli és használja az elektronikus műfajok formanyelvét: a techno kalapácsütései, az elektro kattogása, a tribal törzsi hipnotikus ritmusai, az industrial sivárságot energiává transzformáló dühe mind ott lüktetnek e darabokban, a záró, szinte himnikus Awaiting with Deceased Calmnessben pedig El-Hortobagyival közösen hozzák egyensúlyba a transzzene szerves és szintetikus elemeit. Ezek mellett külön elismerés jár az olyan számcímekért is, mint például a Glorious Rotten Spacecraft.

Ant-Zen, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.