Lemez

LivingTotem: Raw Effort

  • - minek -
  • 2018. január 7.

Zene

Gulyás András – alias DJ Kraak – rég­óta meghatározó figura a budapesti klubok industrial/EBM/wave/tribal/ambient típusú zenékkel büntető klubvilágában, de legalább ennyire elszánt és elhivatott elektronikus zenekészítő. E minőségében nemcsak Panoramic Barrier néven ismert, hanem LivingTotemként is; a legendás német független kiadó, az Ant-Zen adta ki új albumát, amely három évvel az előző lemez (40K) után veszi fel az ott elejtett fonalat. A tucatnyi friss, grooveboxon és sampleren komponált repetitív, mégis sokszor organikusnak tűnő szerzemény egyszerre hideg és forró, sőt úgy túlvilági, hogy közben két lábbal áll a földön, még ha ez a két láb nem sokáig bírja topogás nélkül. A lassan hömpölygő, hangulatos nyitószámok (Immortal Magic Package, Revenge of the Kaiju) után ugyanis a zene gyorsan elragadja a befogadót saját rezonanciafaktoránál fogva: a Life Causes Death sötét, tört ütemeire, vagy a Looming Devastation rigid ipari technójára már nehezen lehet ülve maradni. A szerző értő figyelemmel kezeli és használja az elektronikus műfajok formanyelvét: a techno kalapácsütései, az elektro kattogása, a tribal törzsi hipnotikus ritmusai, az industrial sivárságot energiává transzformáló dühe mind ott lüktetnek e darabokban, a záró, szinte himnikus Awaiting with Deceased Calmnessben pedig El-Hortobagyival közösen hozzák egyensúlyba a transzzene szerves és szintetikus elemeit. Ezek mellett külön elismerés jár az olyan számcímekért is, mint például a Glorious Rotten Spacecraft.

Ant-Zen, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.