Lemez

LivingTotem: Raw Effort

  • - minek -
  • 2018. január 7.

Zene

Gulyás András – alias DJ Kraak – rég­óta meghatározó figura a budapesti klubok industrial/EBM/wave/tribal/ambient típusú zenékkel büntető klubvilágában, de legalább ennyire elszánt és elhivatott elektronikus zenekészítő. E minőségében nemcsak Panoramic Barrier néven ismert, hanem LivingTotemként is; a legendás német független kiadó, az Ant-Zen adta ki új albumát, amely három évvel az előző lemez (40K) után veszi fel az ott elejtett fonalat. A tucatnyi friss, grooveboxon és sampleren komponált repetitív, mégis sokszor organikusnak tűnő szerzemény egyszerre hideg és forró, sőt úgy túlvilági, hogy közben két lábbal áll a földön, még ha ez a két láb nem sokáig bírja topogás nélkül. A lassan hömpölygő, hangulatos nyitószámok (Immortal Magic Package, Revenge of the Kaiju) után ugyanis a zene gyorsan elragadja a befogadót saját rezonanciafaktoránál fogva: a Life Causes Death sötét, tört ütemeire, vagy a Looming Devastation rigid ipari technójára már nehezen lehet ülve maradni. A szerző értő figyelemmel kezeli és használja az elektronikus műfajok formanyelvét: a techno kalapácsütései, az elektro kattogása, a tribal törzsi hipnotikus ritmusai, az industrial sivárságot energiává transzformáló dühe mind ott lüktetnek e darabokban, a záró, szinte himnikus Awaiting with Deceased Calmnessben pedig El-Hortobagyival közösen hozzák egyensúlyba a transzzene szerves és szintetikus elemeit. Ezek mellett külön elismerés jár az olyan számcímekért is, mint például a Glorious Rotten Spacecraft.

Ant-Zen, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.