Lemez

LivingTotem: Raw Effort

  • - minek -
  • 2018. január 7.

Zene

Gulyás András – alias DJ Kraak – rég­óta meghatározó figura a budapesti klubok industrial/EBM/wave/tribal/ambient típusú zenékkel büntető klubvilágában, de legalább ennyire elszánt és elhivatott elektronikus zenekészítő. E minőségében nemcsak Panoramic Barrier néven ismert, hanem LivingTotemként is; a legendás német független kiadó, az Ant-Zen adta ki új albumát, amely három évvel az előző lemez (40K) után veszi fel az ott elejtett fonalat. A tucatnyi friss, grooveboxon és sampleren komponált repetitív, mégis sokszor organikusnak tűnő szerzemény egyszerre hideg és forró, sőt úgy túlvilági, hogy közben két lábbal áll a földön, még ha ez a két láb nem sokáig bírja topogás nélkül. A lassan hömpölygő, hangulatos nyitószámok (Immortal Magic Package, Revenge of the Kaiju) után ugyanis a zene gyorsan elragadja a befogadót saját rezonanciafaktoránál fogva: a Life Causes Death sötét, tört ütemeire, vagy a Looming Devastation rigid ipari technójára már nehezen lehet ülve maradni. A szerző értő figyelemmel kezeli és használja az elektronikus műfajok formanyelvét: a techno kalapácsütései, az elektro kattogása, a tribal törzsi hipnotikus ritmusai, az industrial sivárságot energiává transzformáló dühe mind ott lüktetnek e darabokban, a záró, szinte himnikus Awaiting with Deceased Calmnessben pedig El-Hortobagyival közösen hozzák egyensúlyba a transzzene szerves és szintetikus elemeit. Ezek mellett külön elismerés jár az olyan számcímekért is, mint például a Glorious Rotten Spacecraft.

Ant-Zen, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.