Interjú

„Ma a világzene inkább attitűd”

Weyer Balázs, a WOMEX szervezője

  • Balkányi Nóra
  • 2015. november 8.

Zene

A World Music Expo vásár, fesztivál és konferencia. A világ legnagyobb világzenei eseménye, amelyet idén először rendeznek meg Magyarországon.

Magyar Narancs: A menekültügyre reagálva kiadtatok egy sokszínűség mellett kiálló sajtóközleményt. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma összesen 320 millió forinttal támogatja az eseményt, miközben a kormány kommunikációja ellentétes a WOMEX üzenetével. Nem volt ebből feszültség?

Weyer Balázs: Nem hiszem, hogy a támogatás és a menekültkérdés bármilyen értelemben összefüggene. A 320 millióból egyébként 90 millió visszatérítendő, de persze így is a legnagyobb támogatóról van szó. Mikor augusztus végén elkezdődött a menekültügy forró része, és Magyarország került a fókuszba, bojkottfelhívások is indultak a budapesti WOMEX ellen. A közleményünk azután készült, hogy iparági hangadókkal és a magyar esemény ellen felszólító petíciókat megfogalmazókkal is sokat beszélgettünk. A felháborodás hozta negatív energiákat, a pufogást szerettük volna pozitívvá fordítani. Az esemény üzenete önmagában az, hogy a kultúrák közötti átjárás szép és társadalmilag is hasznos dolog.

MN: Nyáron írtál is egy cikket Tisztelet a bevándorlóknak – menekültügy és világzene címmel.

WB: A menekültügy a világzenei közösség családjában talán a legérzékenyebb kérdés. A migráció nagyon fontos szerepet játszott a műfaj kialakulásában. A zenészek között is sok a menekült, a népzenék is különböző népek találkozásából fejlődtek. A tangóra például valami rettenetesen autentikus argentin műfajként gondolunk, miközben a 19. század végéig nem is létezett: bevándorlókkal került oda, Buenos Aires olaszok lakta külvárosaiban fejlődött.

MN: A WOMEX 21 éve mozog Európa különböző városai között. A nyári és őszi események miatt beszéltetek arról, hogy a jövőben szűkülhetnek a rendezés lehetőségei?

WB: Nem, sőt. Mindenki azt gondolja, folytatni kell. A WOMEX körül mindig van valamilyen ügy. A tavalyinál feszültebb a helyzet, de például Amikor 2013-ban Cardiffban voltunk, komoly vízumproblémák jöttek elő, mivel Nagy-Britannia nem Schengen része. Egy szíriai zenekart addig cseszegettek a határon, míg le nem késte a saját koncertjét. Megjegyzem, most is csak remélem, hogy mindenki bejut. Egy hete mást sem intézek, csak vízumügyeket.

MN: Az idei életműdíjas Cheikh Lô. Miért választottátok őt?

WB: Még nem volt nyugat-afrikai életműdíjas, pedig az utóbbi tíz év talán legfontosabb világzenei területéről van szó. Innen indult mindaz, amit ma pop- és rockzenének tartunk. Nehéz volt valakit innen kiválasztani, mert mindenki kötődik valamelyik országhoz, Cheikh Lô pályája viszont szintézist képvisel a régióban. Az életműdíj emellett sosem csak a zenének szól. Fontos a társadalmi hatás, hogy akit díjazunk, példamutató személyiség is legyen. Cheikh Lô a muszlimon belül egy speciális irányzat, a szúfizmus egyik ágának világi elöljárója. A belső és külső béke egységét, a munka és a teljesítmény becsületét is hirdeti. A menekültek ügyében is sokat tett, a leghíresebb száma is a párizsi éveiről szól, mikor sans papiers, vagyis dokumentumok nélküli bevándorló volt.

MN: 22 ország közül nyerte meg idén Budapest a rendezés jogát, első kelet-európai helyszínként a WOMEX történetében. Mit jelent ez a váltás?

WB: Nagy lépésről van szó, már régóta sokan várták, és komoly várakozás előzi meg. Talán ezért is érzékenyebb a hangulat. Nem mondom, hogy kockázatként értelmezték a budapesti helyszínt, de volt szükség egy kis bátorságra. Abban, hogy végül nálunk lesz az esemény, nagy szerepe van Kodály és Bartók nevének, a magyar népzenének, a táncházmozgalomnak. Mindezt nem úgy emlegetem, ahogyan az aranycsapatot szokás – élő, a mai napig világszerte ható viszonyítási pontokról, identitásképző erőkről van szó. A magyar táncházra Nyugat-Európából azért is tekintenek romantikusan, mert nálunk nem lélegeztetőgéppel életben tartott, régészeti feltárás után újrakreált mozgalomról van szó. Ma is járnak fiatalok táncházba, még az új bulinegyedekben, a Kazinczy utcában is, és ezt marha jó jelenségnek tartom.

MN: A magyar szakmának mit jelent a budapesti WOMEX?

WB: Komoly üzleti tétje van annak, hogy valaki bejut-e a WOMEX-re. Ha egy zenekar sikerrel lép fel, a következő öt éve meg van oldva. Az, hogy nálunk lesz, nem jelentett volna feltétlenül több magyar fellépőt, de ahogyan a sportversenyeken is, a hazai pálya mégis előnyt hoz. Csomó olyan elemet tudtunk hozzátapasztani a programhoz, ami miatt több magyar zenekar kap lehetőséget. Egy átlagos WOMEX-en amúgy nulla és egy között mozgott a számuk. Idén a főprogramban három, a megnyitón öt, a nulladik napon tíz magyar zenekar játszik majd.

MN: Az elmúlt húsz év zeneipari változásai hogyan érintették a világzenét?

WB: A zeneipar átalakulása a tápláléklánc tetején lévőknek, egy U2-nak vagy Madonnának tett rosszat, de pont a világzenében most a zene és a fogyasztója könnyebben találhat egymásra. Emellett mikor világzenében beszélünk üzletről, nem popzenei méretről van szó. Sokan a legnagyobbak közül sem tudnak megélni csak zenélésből. Ma a világzene inkább attitűd, ahol a hangzás mélyen beágyazódik a helyi kultú­rába. Nem globális sztenderdek alapján működik, mint a dzsessz, a rock vagy az elektronika. Azzal, hogy idehoztuk a Womexet, a hazai közeg sztereotípiáit is szeretnénk lebontani. Sokszor gondolják, hogy a világzene messziről jött emberek furcsa hangszerekkel való szomorú dalolászása.

MN: Vagy azt, hogy egyenlő a Sziget világzenei nagyszínpadának felhozatalával.

WB: A Szigetnek fontos szerepe van abban, ahogyan az embe­rek itthon a világzenére gondolnak. Ez a legnagyobb felület, ahol találkozhatnak vele. Ez egyrészt tök jó, másrészt a Sziget egy fesztivál. A világzenének csak az a szelete jelenik meg rajta, ami fesztiválképes. Többnyire tempós, ugrálós-táncos zenekarok. Ez teljesen normális, de így sokan kiesnek a szórásból. A baj az, hogy nincsen nagyon más felület, és így torzult a kép.

A WOMEX programjai október 21–25. között a Művészetek Palotájában, a Bálnában és az A38 hajón lesznek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.