Interjú

„Ma a világzene inkább attitűd”

Weyer Balázs, a WOMEX szervezője

  • Balkányi Nóra
  • 2015. november 8.

Zene

A World Music Expo vásár, fesztivál és konferencia. A világ legnagyobb világzenei eseménye, amelyet idén először rendeznek meg Magyarországon.

Magyar Narancs: A menekültügyre reagálva kiadtatok egy sokszínűség mellett kiálló sajtóközleményt. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma összesen 320 millió forinttal támogatja az eseményt, miközben a kormány kommunikációja ellentétes a WOMEX üzenetével. Nem volt ebből feszültség?

Weyer Balázs: Nem hiszem, hogy a támogatás és a menekültkérdés bármilyen értelemben összefüggene. A 320 millióból egyébként 90 millió visszatérítendő, de persze így is a legnagyobb támogatóról van szó. Mikor augusztus végén elkezdődött a menekültügy forró része, és Magyarország került a fókuszba, bojkottfelhívások is indultak a budapesti WOMEX ellen. A közleményünk azután készült, hogy iparági hangadókkal és a magyar esemény ellen felszólító petíciókat megfogalmazókkal is sokat beszélgettünk. A felháborodás hozta negatív energiákat, a pufogást szerettük volna pozitívvá fordítani. Az esemény üzenete önmagában az, hogy a kultúrák közötti átjárás szép és társadalmilag is hasznos dolog.

MN: Nyáron írtál is egy cikket Tisztelet a bevándorlóknak – menekültügy és világzene címmel.

WB: A menekültügy a világzenei közösség családjában talán a legérzékenyebb kérdés. A migráció nagyon fontos szerepet játszott a műfaj kialakulásában. A zenészek között is sok a menekült, a népzenék is különböző népek találkozásából fejlődtek. A tangóra például valami rettenetesen autentikus argentin műfajként gondolunk, miközben a 19. század végéig nem is létezett: bevándorlókkal került oda, Buenos Aires olaszok lakta külvárosaiban fejlődött.

MN: A WOMEX 21 éve mozog Európa különböző városai között. A nyári és őszi események miatt beszéltetek arról, hogy a jövőben szűkülhetnek a rendezés lehetőségei?

WB: Nem, sőt. Mindenki azt gondolja, folytatni kell. A WOMEX körül mindig van valamilyen ügy. A tavalyinál feszültebb a helyzet, de például Amikor 2013-ban Cardiffban voltunk, komoly vízumproblémák jöttek elő, mivel Nagy-Britannia nem Schengen része. Egy szíriai zenekart addig cseszegettek a határon, míg le nem késte a saját koncertjét. Megjegyzem, most is csak remélem, hogy mindenki bejut. Egy hete mást sem intézek, csak vízumügyeket.

MN: Az idei életműdíjas Cheikh Lô. Miért választottátok őt?

WB: Még nem volt nyugat-afrikai életműdíjas, pedig az utóbbi tíz év talán legfontosabb világzenei területéről van szó. Innen indult mindaz, amit ma pop- és rockzenének tartunk. Nehéz volt valakit innen kiválasztani, mert mindenki kötődik valamelyik országhoz, Cheikh Lô pályája viszont szintézist képvisel a régióban. Az életműdíj emellett sosem csak a zenének szól. Fontos a társadalmi hatás, hogy akit díjazunk, példamutató személyiség is legyen. Cheikh Lô a muszlimon belül egy speciális irányzat, a szúfizmus egyik ágának világi elöljárója. A belső és külső béke egységét, a munka és a teljesítmény becsületét is hirdeti. A menekültek ügyében is sokat tett, a leghíresebb száma is a párizsi éveiről szól, mikor sans papiers, vagyis dokumentumok nélküli bevándorló volt.

MN: 22 ország közül nyerte meg idén Budapest a rendezés jogát, első kelet-európai helyszínként a WOMEX történetében. Mit jelent ez a váltás?

WB: Nagy lépésről van szó, már régóta sokan várták, és komoly várakozás előzi meg. Talán ezért is érzékenyebb a hangulat. Nem mondom, hogy kockázatként értelmezték a budapesti helyszínt, de volt szükség egy kis bátorságra. Abban, hogy végül nálunk lesz az esemény, nagy szerepe van Kodály és Bartók nevének, a magyar népzenének, a táncházmozgalomnak. Mindezt nem úgy emlegetem, ahogyan az aranycsapatot szokás – élő, a mai napig világszerte ható viszonyítási pontokról, identitásképző erőkről van szó. A magyar táncházra Nyugat-Európából azért is tekintenek romantikusan, mert nálunk nem lélegeztetőgéppel életben tartott, régészeti feltárás után újrakreált mozgalomról van szó. Ma is járnak fiatalok táncházba, még az új bulinegyedekben, a Kazinczy utcában is, és ezt marha jó jelenségnek tartom.

MN: A magyar szakmának mit jelent a budapesti WOMEX?

WB: Komoly üzleti tétje van annak, hogy valaki bejut-e a WOMEX-re. Ha egy zenekar sikerrel lép fel, a következő öt éve meg van oldva. Az, hogy nálunk lesz, nem jelentett volna feltétlenül több magyar fellépőt, de ahogyan a sportversenyeken is, a hazai pálya mégis előnyt hoz. Csomó olyan elemet tudtunk hozzátapasztani a programhoz, ami miatt több magyar zenekar kap lehetőséget. Egy átlagos WOMEX-en amúgy nulla és egy között mozgott a számuk. Idén a főprogramban három, a megnyitón öt, a nulladik napon tíz magyar zenekar játszik majd.

MN: Az elmúlt húsz év zeneipari változásai hogyan érintették a világzenét?

WB: A zeneipar átalakulása a tápláléklánc tetején lévőknek, egy U2-nak vagy Madonnának tett rosszat, de pont a világzenében most a zene és a fogyasztója könnyebben találhat egymásra. Emellett mikor világzenében beszélünk üzletről, nem popzenei méretről van szó. Sokan a legnagyobbak közül sem tudnak megélni csak zenélésből. Ma a világzene inkább attitűd, ahol a hangzás mélyen beágyazódik a helyi kultú­rába. Nem globális sztenderdek alapján működik, mint a dzsessz, a rock vagy az elektronika. Azzal, hogy idehoztuk a Womexet, a hazai közeg sztereotípiáit is szeretnénk lebontani. Sokszor gondolják, hogy a világzene messziről jött emberek furcsa hangszerekkel való szomorú dalolászása.

MN: Vagy azt, hogy egyenlő a Sziget világzenei nagyszínpadának felhozatalával.

WB: A Szigetnek fontos szerepe van abban, ahogyan az embe­rek itthon a világzenére gondolnak. Ez a legnagyobb felület, ahol találkozhatnak vele. Ez egyrészt tök jó, másrészt a Sziget egy fesztivál. A világzenének csak az a szelete jelenik meg rajta, ami fesztiválképes. Többnyire tempós, ugrálós-táncos zenekarok. Ez teljesen normális, de így sokan kiesnek a szórásból. A baj az, hogy nincsen nagyon más felület, és így torzult a kép.

A WOMEX programjai október 21–25. között a Művészetek Palotájában, a Bálnában és az A38 hajón lesznek.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.