Lemez

Macskajáték dinamittal

Stray Cats: 40

Zene

A 80-as évek elején valóságos kis zenei forradalmat robbantott ki Brian Setzer gitáros, Lee Rocker bőgős és Slim Jim Phantom dobos triója, pedig semmi újat nem találtak ki.

De ahogy újraélesztették az akkor már régóta halottnak hitt rockabillyt, az a turbófokozatra kapcsolt ritmusszekciónak és Brian Setzer fantasztikus gitárjátékának köszönhetően az újdonság erejével hatott – pár évig. A Stray Cats veszte az lett, hogy hiába volt friss és letaglózó a produkció, a rockabilly határain belül ők sem tudták megúszni önismétlés nélkül.

Hármuk közül Brian Setzer volt az, aki a későbbiekben sem tudott mellényúlni. Míg a másik kettő beleragadt az ötvenes évek Coca-Cola-mámorába, a gitáros 1984-ben gondolt egy merészet, big bandet alapított, és a Brian Setzer Orchestrával már a jazzrajongókat is sikerült megfognia, sőt begyűjtött Grammy-díjakat is, miközben a legnagyobb gitárosokkal kezdték egy napon említeni. Mindennél többet mond, hogy egyik hangszere – egy narancssárga Gretsch 6120-as – öt évvel ezelőtt a washingtoni Smithsonian Institute gyűjteményébe került John Coltrane szaxofonja és Dizzy Gillespie trombitája mellé.

Noha Setzer big bandjével a szving aranykorát idézte meg, ő maga továbbra is rockabillyfazon maradt, és olykor-olykor ezt lemezekkel is kifejezésre juttatta. A 2003-as Nitro Burnin’ Funny Daddy, a 2006-os 13 vagy az öt évvel ezelőtti Rockabilly Riot! All Original olyan albumok, hogy ha Setzer a régi társakkal vonul stúdióba, simán ráírhatták volna azt is, hogy Stray Cats, mivel a zenében és a szövegekben folytatták az 1993-ban véget ért történetet – akkor jelent meg a trió utolsó sorlemeze. És igaz ugyan, hogy a következő 25 évben többször is összeálltak – 2004-es turnéjuknak a Rumble of Brixton című koncertlemez állít emléket –, új számokra egészen mostanáig kellett várni.

A lemez címe arra emlékeztet, hogy a trió negyven éve alakult, a nyitószám, a Cat Fight (Over a Dog Like Me) viszont arra, hogy a Stray Cats tagjain nem fogott az idő, hatvanasokként is ugyanolyan elánnal tolják a rockabillyt, mint 1980-ban: Lee és Slim Jim ritmusszekciója hajszálpontos és robbanásveszélyes, Setzer ujjai gyorsabbak, mint egy 1959-es évjáratú Chevy Corvette. Ugyanez áll az I’ve Got Love If You Want It, a Three Time’s a Charm és a Mean Pickin’ Mama című számokra is, de a többi nyolc dalra (vagyis a lemez kétharmadára) nem mondhatjuk, hogy közönséges rockabilly volna. A Rock It Off és a That’s Messed Up inkább blues, a When Nothing’s Going Right garázsrock, míg a Desperadóval és a Devil Trainnel a Shadows szelleme éled újra, de az eredetinél koszosabban. Ennél is nagyobb meglepetés a Cry Danger, amelynek a riffje annyira emlékeztet a Beatles Day Tripper című dalára, hogy az nem lehet véletlen. Miként valószínűleg az sem, hogy Setzerék, ha már 26 év múltán stúdióba vonultak, nem csak az unásig ismert rockabillypanelekkel szórakoztak.

Surfdog Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.