Koncert

Manchester Camerata, Várdai, Vigh, TNG

  • (ba)
  • 2019. március 14.

Zene

Antonín Kraft (a 18. és a 19. század fordulóján alkotó zeneszerző, Haydn kedvence, Beethoven védence – vagy fordítva) ha így folytatja, visszakerül a klasszikus repertoárba, ehhez el kell érnie, hogy Várdai István csellózzon és Takács-Nagy Gábor értő vezénylésével szóljon a zenekar. „Értő”: amiből a hallgató megérti, hogyan kapcsolódik egy bécsi kismester a bécsi klasszikusokhoz. A C-dúr csellóverseny néha sokat markol, de csak néha, és elég sokat fog. Várdai stílusismerete lefegyverző, technikája minden hangszeres bravúrt szimpla ujjgyakorlatnak mutatott. Haydn D-dúr csellókoncertjére a szólista öregedett pár évet, és mámorítóan érett előadásban szólaltatta meg az érett remekművet.

A másik szólista, Vigh Andrea hárfajátéka – Debussy: Két tánc (egy szakrális, egy profán) – meggyőzően vonta be a francia szerzőt a bécsiek közé. Nehéz volt a külső körülményektől függetlenedve hallgatni: ma még megválasztott rektor, holnap tán már az összevont artista- és káderképző intézet tartalékosa – ki tudja? A záró szám, Mozart Esz-dúr szimfóniája (K. 543, a sorban hátulról a harmadik) volt az est s talán az évad legnagyszerűbb produkciója. Senki sem érkezik hivatalos évadmércével a Zeneakadémiára, de érzésre akkor is így volt. Adva van egy észak-angliai kamarazenekar, bő kétharmados női többséggel, különösen a fúvós szekcióban. Unisonóban meggyőző, tömör, szép a vonósok hangja, az együttesekben hajlékony – a feszes részeket ropogósan, de sohasem katonásan, a lassúkat véletlenül sem sleppelve játsszák. E stabil alapra építkezik TNG, aki már kevesebbet instruál, de a hatása, a kifejezésben gazdag kamarazenei szövet ugyanolyan jelentős, mint korábban. A Menüett tétel ötödik ütemében – meg a visszatéréseikor – hallott kis agogikát (Mozart kacsint Haydnnak?) nem feledjük, ahogy az egész szimfónia mindenkit magába fogadó örömét sem.

Zeneakadémia, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.