Koncert

Manchester Camerata, Várdai, Vigh, TNG

  • (ba)
  • 2019. március 14.

Zene

Antonín Kraft (a 18. és a 19. század fordulóján alkotó zeneszerző, Haydn kedvence, Beethoven védence – vagy fordítva) ha így folytatja, visszakerül a klasszikus repertoárba, ehhez el kell érnie, hogy Várdai István csellózzon és Takács-Nagy Gábor értő vezénylésével szóljon a zenekar. „Értő”: amiből a hallgató megérti, hogyan kapcsolódik egy bécsi kismester a bécsi klasszikusokhoz. A C-dúr csellóverseny néha sokat markol, de csak néha, és elég sokat fog. Várdai stílusismerete lefegyverző, technikája minden hangszeres bravúrt szimpla ujjgyakorlatnak mutatott. Haydn D-dúr csellókoncertjére a szólista öregedett pár évet, és mámorítóan érett előadásban szólaltatta meg az érett remekművet.

A másik szólista, Vigh Andrea hárfajátéka – Debussy: Két tánc (egy szakrális, egy profán) – meggyőzően vonta be a francia szerzőt a bécsiek közé. Nehéz volt a külső körülményektől függetlenedve hallgatni: ma még megválasztott rektor, holnap tán már az összevont artista- és káderképző intézet tartalékosa – ki tudja? A záró szám, Mozart Esz-dúr szimfóniája (K. 543, a sorban hátulról a harmadik) volt az est s talán az évad legnagyszerűbb produkciója. Senki sem érkezik hivatalos évadmércével a Zeneakadémiára, de érzésre akkor is így volt. Adva van egy észak-angliai kamarazenekar, bő kétharmados női többséggel, különösen a fúvós szekcióban. Unisonóban meggyőző, tömör, szép a vonósok hangja, az együttesekben hajlékony – a feszes részeket ropogósan, de sohasem katonásan, a lassúkat véletlenül sem sleppelve játsszák. E stabil alapra építkezik TNG, aki már kevesebbet instruál, de a hatása, a kifejezésben gazdag kamarazenei szövet ugyanolyan jelentős, mint korábban. A Menüett tétel ötödik ütemében – meg a visszatéréseikor – hallott kis agogikát (Mozart kacsint Haydnnak?) nem feledjük, ahogy az egész szimfónia mindenkit magába fogadó örömét sem.

Zeneakadémia, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.