Koncert

Manchester Camerata, Várdai, Vigh, TNG

  • (ba)
  • 2019. március 14.

Zene

Antonín Kraft (a 18. és a 19. század fordulóján alkotó zeneszerző, Haydn kedvence, Beethoven védence – vagy fordítva) ha így folytatja, visszakerül a klasszikus repertoárba, ehhez el kell érnie, hogy Várdai István csellózzon és Takács-Nagy Gábor értő vezénylésével szóljon a zenekar. „Értő”: amiből a hallgató megérti, hogyan kapcsolódik egy bécsi kismester a bécsi klasszikusokhoz. A C-dúr csellóverseny néha sokat markol, de csak néha, és elég sokat fog. Várdai stílusismerete lefegyverző, technikája minden hangszeres bravúrt szimpla ujjgyakorlatnak mutatott. Haydn D-dúr csellókoncertjére a szólista öregedett pár évet, és mámorítóan érett előadásban szólaltatta meg az érett remekművet.

A másik szólista, Vigh Andrea hárfajátéka – Debussy: Két tánc (egy szakrális, egy profán) – meggyőzően vonta be a francia szerzőt a bécsiek közé. Nehéz volt a külső körülményektől függetlenedve hallgatni: ma még megválasztott rektor, holnap tán már az összevont artista- és káderképző intézet tartalékosa – ki tudja? A záró szám, Mozart Esz-dúr szimfóniája (K. 543, a sorban hátulról a harmadik) volt az est s talán az évad legnagyszerűbb produkciója. Senki sem érkezik hivatalos évadmércével a Zeneakadémiára, de érzésre akkor is így volt. Adva van egy észak-angliai kamarazenekar, bő kétharmados női többséggel, különösen a fúvós szekcióban. Unisonóban meggyőző, tömör, szép a vonósok hangja, az együttesekben hajlékony – a feszes részeket ropogósan, de sohasem katonásan, a lassúkat véletlenül sem sleppelve játsszák. E stabil alapra építkezik TNG, aki már kevesebbet instruál, de a hatása, a kifejezésben gazdag kamarazenei szövet ugyanolyan jelentős, mint korábban. A Menüett tétel ötödik ütemében – meg a visszatéréseikor – hallott kis agogikát (Mozart kacsint Haydnnak?) nem feledjük, ahogy az egész szimfónia mindenkit magába fogadó örömét sem.

Zeneakadémia, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."