Koncert

Manchester Camerata, Várdai, Vigh, TNG

  • (ba)
  • 2019. március 14.

Zene

Antonín Kraft (a 18. és a 19. század fordulóján alkotó zeneszerző, Haydn kedvence, Beethoven védence – vagy fordítva) ha így folytatja, visszakerül a klasszikus repertoárba, ehhez el kell érnie, hogy Várdai István csellózzon és Takács-Nagy Gábor értő vezénylésével szóljon a zenekar. „Értő”: amiből a hallgató megérti, hogyan kapcsolódik egy bécsi kismester a bécsi klasszikusokhoz. A C-dúr csellóverseny néha sokat markol, de csak néha, és elég sokat fog. Várdai stílusismerete lefegyverző, technikája minden hangszeres bravúrt szimpla ujjgyakorlatnak mutatott. Haydn D-dúr csellókoncertjére a szólista öregedett pár évet, és mámorítóan érett előadásban szólaltatta meg az érett remekművet.

A másik szólista, Vigh Andrea hárfajátéka – Debussy: Két tánc (egy szakrális, egy profán) – meggyőzően vonta be a francia szerzőt a bécsiek közé. Nehéz volt a külső körülményektől függetlenedve hallgatni: ma még megválasztott rektor, holnap tán már az összevont artista- és káderképző intézet tartalékosa – ki tudja? A záró szám, Mozart Esz-dúr szimfóniája (K. 543, a sorban hátulról a harmadik) volt az est s talán az évad legnagyszerűbb produkciója. Senki sem érkezik hivatalos évadmércével a Zeneakadémiára, de érzésre akkor is így volt. Adva van egy észak-angliai kamarazenekar, bő kétharmados női többséggel, különösen a fúvós szekcióban. Unisonóban meggyőző, tömör, szép a vonósok hangja, az együttesekben hajlékony – a feszes részeket ropogósan, de sohasem katonásan, a lassúkat véletlenül sem sleppelve játsszák. E stabil alapra építkezik TNG, aki már kevesebbet instruál, de a hatása, a kifejezésben gazdag kamarazenei szövet ugyanolyan jelentős, mint korábban. A Menüett tétel ötödik ütemében – meg a visszatéréseikor – hallott kis agogikát (Mozart kacsint Haydnnak?) nem feledjük, ahogy az egész szimfónia mindenkit magába fogadó örömét sem.

Zeneakadémia, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.