Lemez

White Lies: Five

Zene

Azt nem nagyon lehet mondani, hogy a White Lies az utóbbi lemezein elkényeztetett volna minket. A kereken tíz éve kiadott To Lose My Life egy remek debüt volt, és ugyan kissé lemaradva csatlakozott rá a post-post-punk revivalra, de a nagyszerű dalok feledtették a fáziskésést. Azóta közepes albumokat kaptunk tőlük, most viszont úgy tűnik, egy kicsit jobban megszállta őket az ihlet: a Five az eddigi legjobb munkájuk az első lemezt leszámítva. A munkálatok Kaliforniában zajlottak – egyrészt azért, mert Harry McVeigh frontember ott töltötte az elmúlt éveket (pár hónapja hazaköltözött Londonba), másrészt pedig ott működik Ed Buller, aki már két korábbi White Lies-albumnak is a producere volt. A stábhoz csatlakozott még Flood és Alan Moulder legendás duója hangmérnöki minőségben, és ilyen felügyelettel tényleg nehéz lett volna rossz lemezt csinálni. Ezúttal egy kicsit háttérbe szorult az elektronika s jobban előtérbe kerültek a gitárok, de a nagy ívű, ultravoxos és Tears For Fear­s-es dallamok továbbra is a trió védjegyének számítanak. A 7 és fél perces, többtételes Time to Give pont megfelelő nyitány, a pörgős Never Alone meg nagyszerű folytatásnak bizonyul. Ezután egy-két lassabb dalnak köszönhetően kicsit leül a hangulat, de a Tokyo című single könnyedén visszatereli az elkalandozott hallgató figyelmét. Innentől aztán már feleslegesen keresünk fogást: a Jo, a Denial és a Believe It egyaránt slágervárományos szerzemény, a záró Fire and Wings pedig hallhatóan a korai Scott Walker hatása alatt született. Soha rosszabb ötödik lemezt.

PIAS, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.