Lemez

White Lies: Five

Zene

Azt nem nagyon lehet mondani, hogy a White Lies az utóbbi lemezein elkényeztetett volna minket. A kereken tíz éve kiadott To Lose My Life egy remek debüt volt, és ugyan kissé lemaradva csatlakozott rá a post-post-punk revivalra, de a nagyszerű dalok feledtették a fáziskésést. Azóta közepes albumokat kaptunk tőlük, most viszont úgy tűnik, egy kicsit jobban megszállta őket az ihlet: a Five az eddigi legjobb munkájuk az első lemezt leszámítva. A munkálatok Kaliforniában zajlottak – egyrészt azért, mert Harry McVeigh frontember ott töltötte az elmúlt éveket (pár hónapja hazaköltözött Londonba), másrészt pedig ott működik Ed Buller, aki már két korábbi White Lies-albumnak is a producere volt. A stábhoz csatlakozott még Flood és Alan Moulder legendás duója hangmérnöki minőségben, és ilyen felügyelettel tényleg nehéz lett volna rossz lemezt csinálni. Ezúttal egy kicsit háttérbe szorult az elektronika s jobban előtérbe kerültek a gitárok, de a nagy ívű, ultravoxos és Tears For Fear­s-es dallamok továbbra is a trió védjegyének számítanak. A 7 és fél perces, többtételes Time to Give pont megfelelő nyitány, a pörgős Never Alone meg nagyszerű folytatásnak bizonyul. Ezután egy-két lassabb dalnak köszönhetően kicsit leül a hangulat, de a Tokyo című single könnyedén visszatereli az elkalandozott hallgató figyelmét. Innentől aztán már feleslegesen keresünk fogást: a Jo, a Denial és a Believe It egyaránt slágervárományos szerzemény, a záró Fire and Wings pedig hallhatóan a korai Scott Walker hatása alatt született. Soha rosszabb ötödik lemezt.

PIAS, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.