Lemez

White Lies: Five

Zene

Azt nem nagyon lehet mondani, hogy a White Lies az utóbbi lemezein elkényeztetett volna minket. A kereken tíz éve kiadott To Lose My Life egy remek debüt volt, és ugyan kissé lemaradva csatlakozott rá a post-post-punk revivalra, de a nagyszerű dalok feledtették a fáziskésést. Azóta közepes albumokat kaptunk tőlük, most viszont úgy tűnik, egy kicsit jobban megszállta őket az ihlet: a Five az eddigi legjobb munkájuk az első lemezt leszámítva. A munkálatok Kaliforniában zajlottak – egyrészt azért, mert Harry McVeigh frontember ott töltötte az elmúlt éveket (pár hónapja hazaköltözött Londonba), másrészt pedig ott működik Ed Buller, aki már két korábbi White Lies-albumnak is a producere volt. A stábhoz csatlakozott még Flood és Alan Moulder legendás duója hangmérnöki minőségben, és ilyen felügyelettel tényleg nehéz lett volna rossz lemezt csinálni. Ezúttal egy kicsit háttérbe szorult az elektronika s jobban előtérbe kerültek a gitárok, de a nagy ívű, ultravoxos és Tears For Fear­s-es dallamok továbbra is a trió védjegyének számítanak. A 7 és fél perces, többtételes Time to Give pont megfelelő nyitány, a pörgős Never Alone meg nagyszerű folytatásnak bizonyul. Ezután egy-két lassabb dalnak köszönhetően kicsit leül a hangulat, de a Tokyo című single könnyedén visszatereli az elkalandozott hallgató figyelmét. Innentől aztán már feleslegesen keresünk fogást: a Jo, a Denial és a Believe It egyaránt slágervárományos szerzemény, a záró Fire and Wings pedig hallhatóan a korai Scott Walker hatása alatt született. Soha rosszabb ötödik lemezt.

PIAS, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.