mi a kotta?

Mint csirke a levesben

  • mi a kotta
  • 2019. március 14.

Zene

„Mégis, Stravinsky századunk egyetlen zeneszerzője, akit minden kételyt félretéve nagynak neveznék. Talán nem tudott mindent és talán nem egyformán jó mindaz, amit írt, de a legjobb művei gyönyörködtetnek. […] Amikor Stravinsky hazalátogatott (1962-ben), idegenként jött. Különös volt arra gondolni, hogy egymás mellett születtünk, én Péterváron, s ő nem messze onnan. Stravinsky meghívása a magas politika döntése volt. A legfelsőbb vezetés elhatározta, hogy megteszi első számú nemzeti zeneszerzőnek. De ez az első szám nem jött be. Stravinsky nem felejtette el, hogy az amerikai imperializmus lakájának, a katolikus egyház talpnyalójának nevezték – és most ugyanazok az emberek, akik megrágalmazták, tárt karokkal üdvözlik. Az egyik képmutatónak Stravinsky a keze helyett a sétapálcáját nyújtotta. Kénytelen volt elfogadni, s ezzel bizonyította, hogy valójában ő a lakáj. A másik állandóan ott nyüzsgött, de nem mert közeledni hozzá. Tudta, hogy vétkes, így egész idő alatt kinn maradt a folyosón, éppúgy, mint egy lakáj. Stravinsky – feltételezem – annyira undorodott mindettől, hogy a tervezettnél korábban távozott. És jól tette. Nem követte el azt a hibát, amit Prokofjev, aki úgy végezte, mint csirke a levesben.” Sosztakovics apokrif Testamentumában állnak ezek a sorok Igor Stravinskyról, akinek nyugatias-nemzetközi és orosz műveiből Fischer Iván állított össze reprezentatív programot a Budapesti Fesztiválzenekar esedékes három bérleti koncertjére (Nemzeti Hangversenyterem, február 17., fél négy; 18. és 19., háromnegyed nyolc).

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyancsak homogén műsorú, zeneszerzői portrékoncertre készül a napokban: Hamar Zsolték három Liszt-kompozíciót fognak egymás mellé rendezni (Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc). Az első részt kitöltő két slágerszám, a Les Préludes meg az olasz Mariangela Vacatello (képünkön) szólójával ígérkező Esz-dúr zongoraverseny nyomában egy igazi különlegesség következik majd. A négy elem – ez a mű címe, amely egy Liszt-kortárs francia költő, bizonyos Joseph Autran négy versére készült, s amely a zongo­rás változatból Gémesi Géza rekonstrukciója nyomán most zenekari kíséretes férfikari szerzeménnyé alakul át.

„A fűnyírógép (odakint) / Villanyborotvám (odabent)” – vasárnap este ez a Tandori Dezső-vers, a Kant-emlékzaj is felhangzik majd a Zeneakadémián, ahol a nyitószám Kurtág György 1975-ös dalciklusa, az Eszká-emlékzaj lesz (február 17., fél nyolc). A koncert teljes első részét a 93. születésnapjához közelítő magyar mester művei alkotják, míg a szünet után két Ligeti-kompozícióval készülnek Keller András, Rácz Zoltán és szövetkezett muzsikustársaik.

A MÁV Szimfonikus Zenekar élére Charles Dutoit személyében csütörtökön egy nagy – és egyszersmind több nő által szexuális zaklatással megvádolt – karmester érkezik (Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél nyolc). Ezen a koncerten A kékszakállú herceg vára is a műsoron szerepel majd, míg az Erkel Színház jövő heti operabemutatója (február 22., hat óra) Ponchielli Giocondája lesz – a férfierő­szaknak kiszolgáltatott nők itt is, ott is a művek centrumában. S végezetül kezdődik az idei Cziffra Fesztivál, ám erről többet majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?