mi a kotta?

Mint csirke a levesben

  • mi a kotta
  • 2019. március 14.

Zene

„Mégis, Stravinsky századunk egyetlen zeneszerzője, akit minden kételyt félretéve nagynak neveznék. Talán nem tudott mindent és talán nem egyformán jó mindaz, amit írt, de a legjobb művei gyönyörködtetnek. […] Amikor Stravinsky hazalátogatott (1962-ben), idegenként jött. Különös volt arra gondolni, hogy egymás mellett születtünk, én Péterváron, s ő nem messze onnan. Stravinsky meghívása a magas politika döntése volt. A legfelsőbb vezetés elhatározta, hogy megteszi első számú nemzeti zeneszerzőnek. De ez az első szám nem jött be. Stravinsky nem felejtette el, hogy az amerikai imperializmus lakájának, a katolikus egyház talpnyalójának nevezték – és most ugyanazok az emberek, akik megrágalmazták, tárt karokkal üdvözlik. Az egyik képmutatónak Stravinsky a keze helyett a sétapálcáját nyújtotta. Kénytelen volt elfogadni, s ezzel bizonyította, hogy valójában ő a lakáj. A másik állandóan ott nyüzsgött, de nem mert közeledni hozzá. Tudta, hogy vétkes, így egész idő alatt kinn maradt a folyosón, éppúgy, mint egy lakáj. Stravinsky – feltételezem – annyira undorodott mindettől, hogy a tervezettnél korábban távozott. És jól tette. Nem követte el azt a hibát, amit Prokofjev, aki úgy végezte, mint csirke a levesben.” Sosztakovics apokrif Testamentumában állnak ezek a sorok Igor Stravinskyról, akinek nyugatias-nemzetközi és orosz műveiből Fischer Iván állított össze reprezentatív programot a Budapesti Fesztiválzenekar esedékes három bérleti koncertjére (Nemzeti Hangversenyterem, február 17., fél négy; 18. és 19., háromnegyed nyolc).

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyancsak homogén műsorú, zeneszerzői portrékoncertre készül a napokban: Hamar Zsolték három Liszt-kompozíciót fognak egymás mellé rendezni (Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc). Az első részt kitöltő két slágerszám, a Les Préludes meg az olasz Mariangela Vacatello (képünkön) szólójával ígérkező Esz-dúr zongoraverseny nyomában egy igazi különlegesség következik majd. A négy elem – ez a mű címe, amely egy Liszt-kortárs francia költő, bizonyos Joseph Autran négy versére készült, s amely a zongo­rás változatból Gémesi Géza rekonstrukciója nyomán most zenekari kíséretes férfikari szerzeménnyé alakul át.

„A fűnyírógép (odakint) / Villanyborotvám (odabent)” – vasárnap este ez a Tandori Dezső-vers, a Kant-emlékzaj is felhangzik majd a Zeneakadémián, ahol a nyitószám Kurtág György 1975-ös dalciklusa, az Eszká-emlékzaj lesz (február 17., fél nyolc). A koncert teljes első részét a 93. születésnapjához közelítő magyar mester művei alkotják, míg a szünet után két Ligeti-kompozícióval készülnek Keller András, Rácz Zoltán és szövetkezett muzsikustársaik.

A MÁV Szimfonikus Zenekar élére Charles Dutoit személyében csütörtökön egy nagy – és egyszersmind több nő által szexuális zaklatással megvádolt – karmester érkezik (Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél nyolc). Ezen a koncerten A kékszakállú herceg vára is a műsoron szerepel majd, míg az Erkel Színház jövő heti operabemutatója (február 22., hat óra) Ponchielli Giocondája lesz – a férfierő­szaknak kiszolgáltatott nők itt is, ott is a művek centrumában. S végezetül kezdődik az idei Cziffra Fesztivál, ám erről többet majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.