mi a kotta?

Mint csirke a levesben

  • mi a kotta
  • 2019. március 14.

Zene

„Mégis, Stravinsky századunk egyetlen zeneszerzője, akit minden kételyt félretéve nagynak neveznék. Talán nem tudott mindent és talán nem egyformán jó mindaz, amit írt, de a legjobb művei gyönyörködtetnek. […] Amikor Stravinsky hazalátogatott (1962-ben), idegenként jött. Különös volt arra gondolni, hogy egymás mellett születtünk, én Péterváron, s ő nem messze onnan. Stravinsky meghívása a magas politika döntése volt. A legfelsőbb vezetés elhatározta, hogy megteszi első számú nemzeti zeneszerzőnek. De ez az első szám nem jött be. Stravinsky nem felejtette el, hogy az amerikai imperializmus lakájának, a katolikus egyház talpnyalójának nevezték – és most ugyanazok az emberek, akik megrágalmazták, tárt karokkal üdvözlik. Az egyik képmutatónak Stravinsky a keze helyett a sétapálcáját nyújtotta. Kénytelen volt elfogadni, s ezzel bizonyította, hogy valójában ő a lakáj. A másik állandóan ott nyüzsgött, de nem mert közeledni hozzá. Tudta, hogy vétkes, így egész idő alatt kinn maradt a folyosón, éppúgy, mint egy lakáj. Stravinsky – feltételezem – annyira undorodott mindettől, hogy a tervezettnél korábban távozott. És jól tette. Nem követte el azt a hibát, amit Prokofjev, aki úgy végezte, mint csirke a levesben.” Sosztakovics apokrif Testamentumában állnak ezek a sorok Igor Stravinskyról, akinek nyugatias-nemzetközi és orosz műveiből Fischer Iván állított össze reprezentatív programot a Budapesti Fesztiválzenekar esedékes három bérleti koncertjére (Nemzeti Hangversenyterem, február 17., fél négy; 18. és 19., háromnegyed nyolc).

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyancsak homogén műsorú, zeneszerzői portrékoncertre készül a napokban: Hamar Zsolték három Liszt-kompozíciót fognak egymás mellé rendezni (Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc). Az első részt kitöltő két slágerszám, a Les Préludes meg az olasz Mariangela Vacatello (képünkön) szólójával ígérkező Esz-dúr zongoraverseny nyomában egy igazi különlegesség következik majd. A négy elem – ez a mű címe, amely egy Liszt-kortárs francia költő, bizonyos Joseph Autran négy versére készült, s amely a zongo­rás változatból Gémesi Géza rekonstrukciója nyomán most zenekari kíséretes férfikari szerzeménnyé alakul át.

„A fűnyírógép (odakint) / Villanyborotvám (odabent)” – vasárnap este ez a Tandori Dezső-vers, a Kant-emlékzaj is felhangzik majd a Zeneakadémián, ahol a nyitószám Kurtág György 1975-ös dalciklusa, az Eszká-emlékzaj lesz (február 17., fél nyolc). A koncert teljes első részét a 93. születésnapjához közelítő magyar mester művei alkotják, míg a szünet után két Ligeti-kompozícióval készülnek Keller András, Rácz Zoltán és szövetkezett muzsikustársaik.

A MÁV Szimfonikus Zenekar élére Charles Dutoit személyében csütörtökön egy nagy – és egyszersmind több nő által szexuális zaklatással megvádolt – karmester érkezik (Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél nyolc). Ezen a koncerten A kékszakállú herceg vára is a műsoron szerepel majd, míg az Erkel Színház jövő heti operabemutatója (február 22., hat óra) Ponchielli Giocondája lesz – a férfierő­szaknak kiszolgáltatott nők itt is, ott is a művek centrumában. S végezetül kezdődik az idei Cziffra Fesztivál, ám erről többet majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.