mi a kotta?

Mint csirke a levesben

  • mi a kotta
  • 2019. március 14.

Zene

„Mégis, Stravinsky századunk egyetlen zeneszerzője, akit minden kételyt félretéve nagynak neveznék. Talán nem tudott mindent és talán nem egyformán jó mindaz, amit írt, de a legjobb művei gyönyörködtetnek. […] Amikor Stravinsky hazalátogatott (1962-ben), idegenként jött. Különös volt arra gondolni, hogy egymás mellett születtünk, én Péterváron, s ő nem messze onnan. Stravinsky meghívása a magas politika döntése volt. A legfelsőbb vezetés elhatározta, hogy megteszi első számú nemzeti zeneszerzőnek. De ez az első szám nem jött be. Stravinsky nem felejtette el, hogy az amerikai imperializmus lakájának, a katolikus egyház talpnyalójának nevezték – és most ugyanazok az emberek, akik megrágalmazták, tárt karokkal üdvözlik. Az egyik képmutatónak Stravinsky a keze helyett a sétapálcáját nyújtotta. Kénytelen volt elfogadni, s ezzel bizonyította, hogy valójában ő a lakáj. A másik állandóan ott nyüzsgött, de nem mert közeledni hozzá. Tudta, hogy vétkes, így egész idő alatt kinn maradt a folyosón, éppúgy, mint egy lakáj. Stravinsky – feltételezem – annyira undorodott mindettől, hogy a tervezettnél korábban távozott. És jól tette. Nem követte el azt a hibát, amit Prokofjev, aki úgy végezte, mint csirke a levesben.” Sosztakovics apokrif Testamentumában állnak ezek a sorok Igor Stravinskyról, akinek nyugatias-nemzetközi és orosz műveiből Fischer Iván állított össze reprezentatív programot a Budapesti Fesztiválzenekar esedékes három bérleti koncertjére (Nemzeti Hangversenyterem, február 17., fél négy; 18. és 19., háromnegyed nyolc).

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar ugyancsak homogén műsorú, zeneszerzői portrékoncertre készül a napokban: Hamar Zsolték három Liszt-kompozíciót fognak egymás mellé rendezni (Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc). Az első részt kitöltő két slágerszám, a Les Préludes meg az olasz Mariangela Vacatello (képünkön) szólójával ígérkező Esz-dúr zongoraverseny nyomában egy igazi különlegesség következik majd. A négy elem – ez a mű címe, amely egy Liszt-kortárs francia költő, bizonyos Joseph Autran négy versére készült, s amely a zongo­rás változatból Gémesi Géza rekonstrukciója nyomán most zenekari kíséretes férfikari szerzeménnyé alakul át.

„A fűnyírógép (odakint) / Villanyborotvám (odabent)” – vasárnap este ez a Tandori Dezső-vers, a Kant-emlékzaj is felhangzik majd a Zeneakadémián, ahol a nyitószám Kurtág György 1975-ös dalciklusa, az Eszká-emlékzaj lesz (február 17., fél nyolc). A koncert teljes első részét a 93. születésnapjához közelítő magyar mester művei alkotják, míg a szünet után két Ligeti-kompozícióval készülnek Keller András, Rácz Zoltán és szövetkezett muzsikustársaik.

A MÁV Szimfonikus Zenekar élére Charles Dutoit személyében csütörtökön egy nagy – és egyszersmind több nő által szexuális zaklatással megvádolt – karmester érkezik (Nemzeti Hangversenyterem, február 21., fél nyolc). Ezen a koncerten A kékszakállú herceg vára is a műsoron szerepel majd, míg az Erkel Színház jövő heti operabemutatója (február 22., hat óra) Ponchielli Giocondája lesz – a férfierő­szaknak kiszolgáltatott nők itt is, ott is a művek centrumában. S végezetül kezdődik az idei Cziffra Fesztivál, ám erről többet majd legközelebb.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.