Mániás futamok - Dalek/HAZE XXL: A Purge Of Dissidents (DVD + CD)

  • Greff András
  • 2008. január 17.

Zene

E projekt visszhangja minden bizarr vonásánál különösebb. Pontosabban a visszhang hiánya az: az A Purge Of Dissidentsről jobbára hallgattak a számottevőbb szaklapok, holott a tavalyi év egyik legambiciózusabb vállalkozásáról van szó az experimentális rockzenében, melyben együtt kavar Tom Hazelmyer, David Yow (ex-Jesus Lizard), Grant Hart (ex-Hüsker Dü), Jon Spencer és a fiúk a Melvinsből - inkább a tegnap hősei, mégis: csupa fajsúlyos személyiség, az amerikai noise klasszikus korszakának vezéralakjai.

E projekt visszhangja minden bizarr vonásánál különösebb. Pontosabban a visszhang hiánya az: az A Purge Of Dissidentsről jobbára hallgattak a számottevőbb szaklapok, holott a tavalyi év egyik legambiciózusabb vállalkozásáról van szó az experimentális rockzenében, melyben együtt kavar Tom Hazelmyer, David Yow (ex-Jesus Lizard), Grant Hart (ex-Hüsker Dü), Jon Spencer és a fiúk a Melvinsből - inkább a tegnap hősei, mégis: csupa fajsúlyos személyiség, az amerikai noise klasszikus korszakának vezéralakjai.

És persze nem csupán zenéről van szó. Ennek a történetnek két főhőse van. Az egyik, a Dalek művésznévre hallgató James Marshall (nem összekeverendő a hiphopzenész Dälekkel) a kilencvenes évek közepén graffitiművészként indult a pályán, majd, feltalálván védjegy- és meglehetősen egérszerű "Ûrmajom" figuráját (lásd nevezett [anti]hőst a borítón!), papírlapokon, vásznakon tudósított rabiátus teremtménye öldöklő mindennapjairól, mindezt mestere, Takashi Murakami vad színeivel leöntve. A Dissidentsben az Ûrmajom úgyszólván megelevenedik, és tíz darab, egyenként két-három perces animációs filmecskében követhetjük megkapó ténykedését. Dalek rajzfilmjei tökéletesen absztrakt dimenzióban játszódó, egyszerre eszelős és groteszk módra roppant vicces, mélyen pszichedelikus erőszak-fantáziák: akárha Frincit és Francit, a Simpson család elvetemült betétszereplőit látnánk egy lizergénsavtól kiélesedett rémes éjszakán, késsel a kézben, gyémántot lövöldöző gépezeteken lovagolva a vakító rózsaszín égbolt alatt. Az epizódok (néhány cím: A császár cracket szív, Az új koksz, Ez áldozatÉ nem öngyilkosság) csupán lazán, a motívumok szintjén kapcsolódnak egybe (no meg a pszichopata főhős révén), összefüggő elbeszélést nemigen alkotnak - amit látunk, tökéletesen kidolgozott, mégis improvizatívnak ható mániás futamok füzére.

Ahogyan igaz ez a villogó képek alatt dörgő, azokhoz jobbára nagyszerűen illeszkedő zenére is. Tom Hazelmyer, azaz HAZE XXL, a Halo Of Flies egykori tagja, a méltán legendás néhai Amphetamine Reptile kiadó valahai vezére három zeneírói összejövetelt szervezett: az elsőn a Melvins, a másodikon Kenny Greenbaum (a hírhedt Princess Dragonmom tagja), a harmadikon a már említett Grant Hart volt fő partnere. Az ezeken rögzített többórányi zenéből és zörejből alakította ki aztán mindazt, ami a filmecskék alatt szól. Kiszámíthatatlan, eklektikus, zajos kísérleti rockzene ez, még leginkább a Melvins vad experimentumaihoz vagy a Fantomas káoszszkeccseihez mérhető, de legnagyobbrészt igazából nem hasonlít semmihez, ami azért, valljuk be, nagy szó manapság. És bár az olvasó az eddigiek alapján alighanem valamiféle szörnyű megpróbáltatásra asszociál, ezek a töredékek a maguk szertelenségében kimondottan élvezetes hallgatnivalók - jóllehet a képek nélkül kevésbé hatásosak, leszámítva a DVD mellé csatolt CD-n hallható bónusztételeket, amelyekben az elején sorolt énekesek közreműködnek a tőlük megszokott színvonalon. Papíron a projekt a noise-rock sírja felett elszavalt búcsúbeszédnek tűnt, de a végeredményt látva-hallva immár másképp gondolom: az A Purge Of Dissidents inkább e nagyszerű zsáner vészjósló tartalékairól dalol.

Ipecac/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.