Mániás futamok - Dalek/HAZE XXL: A Purge Of Dissidents (DVD + CD)

  • Greff András
  • 2008. január 17.

Zene

E projekt visszhangja minden bizarr vonásánál különösebb. Pontosabban a visszhang hiánya az: az A Purge Of Dissidentsről jobbára hallgattak a számottevőbb szaklapok, holott a tavalyi év egyik legambiciózusabb vállalkozásáról van szó az experimentális rockzenében, melyben együtt kavar Tom Hazelmyer, David Yow (ex-Jesus Lizard), Grant Hart (ex-Hüsker Dü), Jon Spencer és a fiúk a Melvinsből - inkább a tegnap hősei, mégis: csupa fajsúlyos személyiség, az amerikai noise klasszikus korszakának vezéralakjai.

E projekt visszhangja minden bizarr vonásánál különösebb. Pontosabban a visszhang hiánya az: az A Purge Of Dissidentsről jobbára hallgattak a számottevőbb szaklapok, holott a tavalyi év egyik legambiciózusabb vállalkozásáról van szó az experimentális rockzenében, melyben együtt kavar Tom Hazelmyer, David Yow (ex-Jesus Lizard), Grant Hart (ex-Hüsker Dü), Jon Spencer és a fiúk a Melvinsből - inkább a tegnap hősei, mégis: csupa fajsúlyos személyiség, az amerikai noise klasszikus korszakának vezéralakjai.

És persze nem csupán zenéről van szó. Ennek a történetnek két főhőse van. Az egyik, a Dalek művésznévre hallgató James Marshall (nem összekeverendő a hiphopzenész Dälekkel) a kilencvenes évek közepén graffitiművészként indult a pályán, majd, feltalálván védjegy- és meglehetősen egérszerű "Ûrmajom" figuráját (lásd nevezett [anti]hőst a borítón!), papírlapokon, vásznakon tudósított rabiátus teremtménye öldöklő mindennapjairól, mindezt mestere, Takashi Murakami vad színeivel leöntve. A Dissidentsben az Ûrmajom úgyszólván megelevenedik, és tíz darab, egyenként két-három perces animációs filmecskében követhetjük megkapó ténykedését. Dalek rajzfilmjei tökéletesen absztrakt dimenzióban játszódó, egyszerre eszelős és groteszk módra roppant vicces, mélyen pszichedelikus erőszak-fantáziák: akárha Frincit és Francit, a Simpson család elvetemült betétszereplőit látnánk egy lizergénsavtól kiélesedett rémes éjszakán, késsel a kézben, gyémántot lövöldöző gépezeteken lovagolva a vakító rózsaszín égbolt alatt. Az epizódok (néhány cím: A császár cracket szív, Az új koksz, Ez áldozatÉ nem öngyilkosság) csupán lazán, a motívumok szintjén kapcsolódnak egybe (no meg a pszichopata főhős révén), összefüggő elbeszélést nemigen alkotnak - amit látunk, tökéletesen kidolgozott, mégis improvizatívnak ható mániás futamok füzére.

Ahogyan igaz ez a villogó képek alatt dörgő, azokhoz jobbára nagyszerűen illeszkedő zenére is. Tom Hazelmyer, azaz HAZE XXL, a Halo Of Flies egykori tagja, a méltán legendás néhai Amphetamine Reptile kiadó valahai vezére három zeneírói összejövetelt szervezett: az elsőn a Melvins, a másodikon Kenny Greenbaum (a hírhedt Princess Dragonmom tagja), a harmadikon a már említett Grant Hart volt fő partnere. Az ezeken rögzített többórányi zenéből és zörejből alakította ki aztán mindazt, ami a filmecskék alatt szól. Kiszámíthatatlan, eklektikus, zajos kísérleti rockzene ez, még leginkább a Melvins vad experimentumaihoz vagy a Fantomas káoszszkeccseihez mérhető, de legnagyobbrészt igazából nem hasonlít semmihez, ami azért, valljuk be, nagy szó manapság. És bár az olvasó az eddigiek alapján alighanem valamiféle szörnyű megpróbáltatásra asszociál, ezek a töredékek a maguk szertelenségében kimondottan élvezetes hallgatnivalók - jóllehet a képek nélkül kevésbé hatásosak, leszámítva a DVD mellé csatolt CD-n hallható bónusztételeket, amelyekben az elején sorolt énekesek közreműködnek a tőlük megszokott színvonalon. Papíron a projekt a noise-rock sírja felett elszavalt búcsúbeszédnek tűnt, de a végeredményt látva-hallva immár másképp gondolom: az A Purge Of Dissidents inkább e nagyszerű zsáner vészjósló tartalékairól dalol.

Ipecac/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.