Lemez

Marina And The Diamonds: Froot

  • Lang Ádám
  • 2015. május 9.

Zene

Marina Diamandis biztató szerzői debütje után a szélesebb áttörés érdekében egy csapat kipróbált producerrel készítette el második lemezét. A 2012-ben megjelent Electra Heart azonban nemcsak nem repítette a felső ligába a görög származású énekesnőt, hanem gyengébben is teljesített, mint az elődje. Hiányzott belőle a Family Jewels rajzfilmszerűen elnagyolt cserfessége és kedves műfaji kaotikussága, amelyek helyett egy sor generikus EDM-mel felpumpált tinipopdalt kaptunk. Így a harmadik Marina And The Diamonds-lemez bejelentésekor leginkább annak lehetett örülni, hogy az énekesnő az Electra Heart tapasztalatai ­miatt újra egyedül írta meg a dalokat. Ennek ellenére a Froot sajnos nem váltja be azokat az elvárásokat, amiket talán már csak kevesek táplálnak ezzel a kivételesen karakteres hangú énekesnővel kapcsolatban.

Mindazonáltal a Froot igenis előrelépés. Marina egyrészt bebizonyítja, hogy egyedül is tud olyan számokat írni, mint egy sor iparos segítségével, illetve maguk a dalok is jobbak lettek. Elsősorban a 70-es és a 80-as évek ihlette, azonnal tapadó, diszkós popszámokat kapunk – ilyen például a katartikus Forget himnusza vagy a bubblegum-popos Blue. Emellett van jó néhány szakítós ballada (köztük a zongorás Happy megkapó nyitánya és a légies-tapsolgatós Gold), az alkalmi üresjáratokat pedig még mindig nagyszerűen kitölti Marina operásan öblös énekhangja. Így ha a Froot nem is lesz ott az év lemezei között, otthoni ténykedéshez vagy álmodozáshoz azért remek háttérzene.

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.