Koncert

Markolj meg!

Rihanna Budapesten

  • Greff András
  • 2011. december 9.

Zene

Széttárt combok, rúdtáncosok, rózsaszín puskák. Magabiztos szuperprodukció, melyben Budapestet végre nem vette haknira egy aktuális sztár.

A világszerte tömegizgató erőkké váló popsztárok felemelkedésének történetében gyakran lappang valami felfejtésre szólító titok, egy különös, meghatározó, a zenén túli összetevő. Madonna, Kylie, Britney vagy Lady Gaga pályája alighanem még évtizedek múlva is változatos szempontú kultúrtörténeti esszék tárgya lesz majd – korunk szupersztárjaié közül Rihanna esete azonban az övékénél valamivel egyszerűbb képletűnek tűnik. Nem véletlen, hogy az ő lemezeivel a mainstream popot amúgy inkább lenéző szaksajtó is intenzíven foglalkozik: a dögös hang és a 23 éves barbadosi művésznő tehetsége, aminek segítségével otthonosan tudja elfészkelni magát zsánerhalmozó (egyszer reggae-s, máskor hiphopos, rockos, r ’n’ b-s vagy legújabban trance-es) dalai mindegyikében, önmagában is elegendőnek tűnik a figyelemre. A többi már a szerencsén, vagy még inkább a brutálisan ügyes menedzsmenten múlt – de bárhogyan volt is, a lényeg, hogy az elmúlt években a legmarkánsabb popslágereket Beyoncé mellett Rihannának hozta össze a neki dolgozó kisebb seregnyi szerző és producer. Mindez persze nem jelenti azt, hogy Rihanna csakis a dalokra építene: komoly kutatást igényelne például, hogy olyan cikket találjunk róla, amiben nem hangsúlyozzák, hogy szuperszexi énekesnőről van szó.

 

 


Fotó: MTI

 

A szex szóba nem hozása már csak azért is lehetetlen, mert ahogyan a pár hete megjelent új lemez, a Talk That Talk is mindvégig a dugásról szól, úgy a csurig telt Sportarénában, döntően lánytekintetek előtt celebrált koncert nagyobbik része is a szoftpornók lendületes megidézésének jegyében telt. A szaloncukornak öltözött, jelenleg épp mérsékelten előnyös szalmaszőke fürtöket rázó főhősnő már a második számban bikiniben tárta szélesre combjait, az S&M-ben szexrabszolgák és rúdtáncosok szaggatták le róla a ruhát, a Hardban rózsaszín puskákkal felszerelt szerelemhadsereg élén masírozott, a színpadra cipelt rajongó lánnyal megmarkoltatta a melleit, és az is hamar nyilvánvalóvá vált, hogy Rihanna nemcsak a slágerek, hanem az egy dalra eső puncidörzsölések számában is Madonna méltó kihívója lehet. Még a stadionrock örök kellékeivel, vagyis a színpad legszélére ültetett gitárossal, hatalmas szólókkal és persze tűzijátékkal elővezetett, ennek ellenére elég uncsi balladás blokk is elsősorban az énekesnő – egy szélgép segítségével amúgy monroe-san láthatóvá tett – fedetlen combjairól szólt. Mindezt az ízléstelenség és a játékosság a popban mindmáig nyerő keverékével, precízen és hitelesen elővezetve.

 

Az előzetes hírekre rácáfolva Rihanna a bemelegítő szakasz után elég magabiztosan uralta a dalait élőben is. A tempósabb számok refrénjeinél persze bevetette a Vince Neil-trükköt (egy szót én, hármat a vokalisták), illetve olykor a playbacksávokat is, de a műsor nagyobbik részében klasszul hozott mindent a reggae-s görgetésektől a sztratoszféra felé lőtt torokhangokig. Csalódást keltő volt viszont, hogy a tavaly óta a művésznő turnéin szolgálatot teljesítő szupergitáros, Nuno Bettencourt rengetegszer beérte konzervhangokkal is. Mindazonáltal elég jól szólt minden a szerencsésen zúzósra vett Prince-feldolgozástól a lemezen nem különösebben meggyőző, de a nagy hangerő és a csiricsáré látvány segítségével meglehetősen szórakoztatóra stilizált, europrosztósan pumpáló új dalokig – az ív e két végpontja között persze az összes sláger sorra került a Shut Up And Drive-tól a mindent verő Umbrelláig, még Jay-Z nyerő Run This Townja is előbukkant (a mester videóról küldte benne a szózatot). A tekinteteket mindvégig mágnesként vonzó, ketyegő energiabombának mutatkozó Rihanna ebbe a természetesen nulla százalék spontaneitást engedélyező, így mindenféleképp kissé rideg műsorba is képes volt valóságos elevenséget és melegséget csempészni szívből jövőnek tűnő gesztusaival – neki azt is elhittük, hogy nem teát csavart be hanyagul a feles pohárból a Cheers című pompás whiskyhimnusz előtt. Márpedig ha valaki csípőből tud egyszerre dögös, vagány és bájos lenni, akkor ne csodálkozzunk, hogy a lábai előtt hever a világ.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."