Lemez

Matthewdavid: Time Fly­ing Beats

  • - minek -
  • 2018. február 25.

Zene

A már jó ideje Los Angelesben élő és alkotó (eredetileg Atlantából származó) Matthew David McQueen igazán egzotikus személyiség még az excentrikus figurákban gazdag kaliforniai színtéren is. Nincs két egyforma stílusú megjelenése, és ehhez az inkonzisztenciához makacsul ragaszkodik is, de közben kivételes stílusérzékkel rakja össze albumait, domináljon rajtuk a szaggató basszus, a nagy elődöket idézően ambient hangkulissza, vagy saját, némileg preparált, soulos vokálja. A Time Flying Beats 15 száma jórészt az utóbbi pár évben született, sokszor éppen a fellépések közötti utazások alatt. A korábbi, absztrakt vagy széttördelt szerzeményekhez képest ezek direktebb hangzásúak, s mindenféle fölös kerülő nélkül rohanják le a befogadót. Matthew a hangmintabányászat nyomán előásott foszlányokat, loopokat és ritmustöredékeket biztos kézzel fűzi össze, majd laza eleganciával párosítja hiphoppal, dubbal, drum and bass-szel vagy korunk futurisztikusabb ütemeivel. Ráadásul az album úgy pereg le, hogy a legtöbb szám hossza a 2 percet sem éri el, sokszor észre sem vesszük, hogy már két számmal arrébb vagyunk. De Matthew a nagyobb lélegzetű kompozíciókban is otthon van: a jungle-ba forduló Secret Rooms of Tokyo című számban szinte novellányi tartalmat zsúfol össze majdnem 7 percben, ami saját univerzumán belül kellően hosszú, és a maga nemében még fordulatos is.

Leaving Records, 2018

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.