Lemez

Matthewdavid: Time Fly­ing Beats

  • - minek -
  • 2018. február 25.

Zene

A már jó ideje Los Angelesben élő és alkotó (eredetileg Atlantából származó) Matthew David McQueen igazán egzotikus személyiség még az excentrikus figurákban gazdag kaliforniai színtéren is. Nincs két egyforma stílusú megjelenése, és ehhez az inkonzisztenciához makacsul ragaszkodik is, de közben kivételes stílusérzékkel rakja össze albumait, domináljon rajtuk a szaggató basszus, a nagy elődöket idézően ambient hangkulissza, vagy saját, némileg preparált, soulos vokálja. A Time Flying Beats 15 száma jórészt az utóbbi pár évben született, sokszor éppen a fellépések közötti utazások alatt. A korábbi, absztrakt vagy széttördelt szerzeményekhez képest ezek direktebb hangzásúak, s mindenféle fölös kerülő nélkül rohanják le a befogadót. Matthew a hangmintabányászat nyomán előásott foszlányokat, loopokat és ritmustöredékeket biztos kézzel fűzi össze, majd laza eleganciával párosítja hiphoppal, dubbal, drum and bass-szel vagy korunk futurisztikusabb ütemeivel. Ráadásul az album úgy pereg le, hogy a legtöbb szám hossza a 2 percet sem éri el, sokszor észre sem vesszük, hogy már két számmal arrébb vagyunk. De Matthew a nagyobb lélegzetű kompozíciókban is otthon van: a jungle-ba forduló Secret Rooms of Tokyo című számban szinte novellányi tartalmat zsúfol össze majdnem 7 percben, ami saját univerzumán belül kellően hosszú, és a maga nemében még fordulatos is.

Leaving Records, 2018

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.