DVD

Richard Strauss: A rózsalovag

Zene

Alles, was gut und teuer ist – a New York-i Metropolitan produkcióit tartósan ez a vezérelv jellemzi, s így aztán igazán magától értetődő, hogy A rózsalovag tavalyi bemutatója is a jó és drága dolgok valóságos kavalkádja volt. Korántsem csupán azért, mivel itt búcsúztatták el Renée Fleming korszakos jelentőségű tábornagyné-alakítását, ezt a már-már tökéletes Elisabeth Schwarzkopf-kopírozást! Robert Carsen Londonból is ismerős rendezése ugyanis tobzódik a drágaságban: a Ferenc József-i kor végére áthelyezett cselekmény stílustörténeti hitelű bútorköltemények és roppant ügyes festménymásolatok között kanyarog, hogy a harmadik felvonásra egy olyan luxusbordélyba érkezzen el, amilyenről talán még a legkényesebb ízlésű korabeli arisztokraták sem álmodhattak. A rendezői koncepció működik, különösen a komikus szakaszok parádésak: az olasz énekes külleme például egyszerre idézi Carusót és Puccinit, Ochs báró figurája pedig teljességgel igazolja Strauss eredeti szándékát, vagyis hogy kezdetben e kékvérű ökröt szánta operája címszereplőjéül. Günther Groissböck torkát ugyan nemigen hagyják el ámulatba ejtő, pincemély hangok, viszont deli kiállása és ruganyos játéka elementáris lendületű, derűsen önelégült, kedves barmot mutat. A negyvenes évei elején járó osztrák basszistára alighanem a jelenénél is jóval fényesebb jövő vár, míg a vele éppen egyidős Elīna Garanča már rég – és előreláthatólag még jó ideig – a pályája delelőjén tanyázik. Ő Octavian nadrágszerepében heves vérű sihedert, a harmadik felvonás első felében pedig egy komplett Marlene Dietrich-paródiát játszik el, túlzás nélkül frenetikusan. A látványosan tékozló bőségből épp csak a karmesteri őrhelyre nem jut: Sebastian Weigle neve bizonnyal aligha, szolid és stílusos teljesítménye viszont annál inkább képes imponálni a sztárdirigensekben már annyiszor csalódott operabubusoknak.

Decca, 2 DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.