DVD

Richard Strauss: A rózsalovag

Zene

Alles, was gut und teuer ist – a New York-i Metropolitan produkcióit tartósan ez a vezérelv jellemzi, s így aztán igazán magától értetődő, hogy A rózsalovag tavalyi bemutatója is a jó és drága dolgok valóságos kavalkádja volt. Korántsem csupán azért, mivel itt búcsúztatták el Renée Fleming korszakos jelentőségű tábornagyné-alakítását, ezt a már-már tökéletes Elisabeth Schwarzkopf-kopírozást! Robert Carsen Londonból is ismerős rendezése ugyanis tobzódik a drágaságban: a Ferenc József-i kor végére áthelyezett cselekmény stílustörténeti hitelű bútorköltemények és roppant ügyes festménymásolatok között kanyarog, hogy a harmadik felvonásra egy olyan luxusbordélyba érkezzen el, amilyenről talán még a legkényesebb ízlésű korabeli arisztokraták sem álmodhattak. A rendezői koncepció működik, különösen a komikus szakaszok parádésak: az olasz énekes külleme például egyszerre idézi Carusót és Puccinit, Ochs báró figurája pedig teljességgel igazolja Strauss eredeti szándékát, vagyis hogy kezdetben e kékvérű ökröt szánta operája címszereplőjéül. Günther Groissböck torkát ugyan nemigen hagyják el ámulatba ejtő, pincemély hangok, viszont deli kiállása és ruganyos játéka elementáris lendületű, derűsen önelégült, kedves barmot mutat. A negyvenes évei elején járó osztrák basszistára alighanem a jelenénél is jóval fényesebb jövő vár, míg a vele éppen egyidős Elīna Garanča már rég – és előreláthatólag még jó ideig – a pályája delelőjén tanyázik. Ő Octavian nadrágszerepében heves vérű sihedert, a harmadik felvonás első felében pedig egy komplett Marlene Dietrich-paródiát játszik el, túlzás nélkül frenetikusan. A látványosan tékozló bőségből épp csak a karmesteri őrhelyre nem jut: Sebastian Weigle neve bizonnyal aligha, szolid és stílusos teljesítménye viszont annál inkább képes imponálni a sztárdirigensekben már annyiszor csalódott operabubusoknak.

Decca, 2 DVD, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.