mi a kotta?

13 zokni, 1 matrac

  • mi a kotta
  • 2018. február 25.

Zene

„Schubert képes rá, és többnyire sikerül is neki, hogy mindenből azt hallja ki, ami abban az érzelemvilág s így a zene szempontjából elsődleges. Kísérete azonban ritkán puszta kíséret; a dallamot színezi vele, munkái sokszor egyéni ötletekről és kidolgozásról, alapos harmóniai tudásról és állhatatos szorgalomról tanúskodnak. Viszont igen gyakran előfordul, hogy messze túllép a dal műfajának határain. Az újszerűség és a különleges hatás kedvéért rendkívül szereti a zongorakíséretet hangjegyekkel agyonzsúfolni; egymás fölébe tornyozva, vagy egymás mellé sűrítve.” 1828 januárjában, tehát a komponista halálának évében így értékelte Schubertet, a dalköltőt a Leipziger Zeitung: vállveregető és kissé lekicsinylő elismeréssel. A 19. század zenetörténeti óriásai közül leginkább talán Franz Schubert élete emlékeztet a meg nem értett zseni romantikus kliséjére. Mert bár még körötte is volt egy lelkes baráti-csodálói kör, azért az mégiscsak a művész alulértékeltségéről tanúskodik, hogy halála után a 39 forint összértékű ruhadarabok meg a 14 forintnyi ágynemű leltárba vételét követően már csupán egyetlen kurta tétel maradt a hagyatéki listán: „néhány régi – 10 Ft-ra becsülhető értékű – zeneművön kívül az örökhagyó birtokában egyéb vagyontárgy nem található.”

Schubert fél tucat dala hétfő este a remek német bariton, Matthias Goerne előadásában hangzik majd fel, ezúttal nem egy zongorista, hanem a komplett Kammerorchester Basel kíséretében, akik a dalok előtt és után Mozart salzburgi Postakürt-szerenádját fogják kettébontva eljátszani (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc). Az elkövetkező napok másik fontos zeneakadémiai vendégjátéka ugyancsak eszünkbe juttathatja az elmúlást, hiszen Janine Jansen, Mischa Maisky, a lánya, Lily Maisky és Itamar Golan közös kamaraestjének programjából legalább két orosz zongoratrió búcsúztató gyanánt íródott (február 2., fél nyolc). A kamarazene e műfajától amúgy idegenkedő Csajkovszkij, valamint Sosztakovics is egy barát emléke előtt tisztelgett a-moll, illetve e-moll hangnemű zongoratriójával, Rahmanyinov itt felhangzó 1892-es, 1. (g-moll) „Elégikus” zongoratrióját pedig egy évvel később követte a második ily nemű kompozíció – immár Csajkovszkijt elsiratva.

Zárjuk ezúttal Amerikával, merthogy a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén Carlo Montanaro az „Újvilág” szimfóniát vezényli majd, miután a nagy tehetségű Nicolas Altstaedt (képünkön) elhúzta Dvořák h-moll gordonkaversenyének szólóját (Nemzeti Hangversenyterem, február 1., fél nyolc). Az Erkel Színházban pedig szombaton kerül sor a Porgy és Bess új bemutatójára, méghozzá alighanem zajos viták kíséretében (január 27., hat óra). A produkció ugyanis deklaráltan figyelmen kívül hagyja a Porgy és Bess előadásait és játszottságát 1983 óta korlátozó végrendelkezői kikötést, az úgynevezett all-black cast elvárását. Az Opera repertoárjára ekképp visszatérő Gershwin-mű Létay Kiss Gabriella és Palerdi András, illetve Sáfár Orsolya és Bakonyi Marcell címszereplésével jut majd elénk Almási-Tóth András rendezésében.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.