mi a kotta?

13 zokni, 1 matrac

  • mi a kotta
  • 2018. február 25.

Zene

„Schubert képes rá, és többnyire sikerül is neki, hogy mindenből azt hallja ki, ami abban az érzelemvilág s így a zene szempontjából elsődleges. Kísérete azonban ritkán puszta kíséret; a dallamot színezi vele, munkái sokszor egyéni ötletekről és kidolgozásról, alapos harmóniai tudásról és állhatatos szorgalomról tanúskodnak. Viszont igen gyakran előfordul, hogy messze túllép a dal műfajának határain. Az újszerűség és a különleges hatás kedvéért rendkívül szereti a zongorakíséretet hangjegyekkel agyonzsúfolni; egymás fölébe tornyozva, vagy egymás mellé sűrítve.” 1828 januárjában, tehát a komponista halálának évében így értékelte Schubertet, a dalköltőt a Leipziger Zeitung: vállveregető és kissé lekicsinylő elismeréssel. A 19. század zenetörténeti óriásai közül leginkább talán Franz Schubert élete emlékeztet a meg nem értett zseni romantikus kliséjére. Mert bár még körötte is volt egy lelkes baráti-csodálói kör, azért az mégiscsak a művész alulértékeltségéről tanúskodik, hogy halála után a 39 forint összértékű ruhadarabok meg a 14 forintnyi ágynemű leltárba vételét követően már csupán egyetlen kurta tétel maradt a hagyatéki listán: „néhány régi – 10 Ft-ra becsülhető értékű – zeneművön kívül az örökhagyó birtokában egyéb vagyontárgy nem található.”

Schubert fél tucat dala hétfő este a remek német bariton, Matthias Goerne előadásában hangzik majd fel, ezúttal nem egy zongorista, hanem a komplett Kammerorchester Basel kíséretében, akik a dalok előtt és után Mozart salzburgi Postakürt-szerenádját fogják kettébontva eljátszani (Zeneakadémia, január 29., fél nyolc). Az elkövetkező napok másik fontos zeneakadémiai vendégjátéka ugyancsak eszünkbe juttathatja az elmúlást, hiszen Janine Jansen, Mischa Maisky, a lánya, Lily Maisky és Itamar Golan közös kamaraestjének programjából legalább két orosz zongoratrió búcsúztató gyanánt íródott (február 2., fél nyolc). A kamarazene e műfajától amúgy idegenkedő Csajkovszkij, valamint Sosztakovics is egy barát emléke előtt tisztelgett a-moll, illetve e-moll hangnemű zongoratriójával, Rahmanyinov itt felhangzó 1892-es, 1. (g-moll) „Elégikus” zongoratrióját pedig egy évvel később követte a második ily nemű kompozíció – immár Csajkovszkijt elsiratva.

Zárjuk ezúttal Amerikával, merthogy a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén Carlo Montanaro az „Újvilág” szimfóniát vezényli majd, miután a nagy tehetségű Nicolas Altstaedt (képünkön) elhúzta Dvořák h-moll gordonkaversenyének szólóját (Nemzeti Hangversenyterem, február 1., fél nyolc). Az Erkel Színházban pedig szombaton kerül sor a Porgy és Bess új bemutatójára, méghozzá alighanem zajos viták kíséretében (január 27., hat óra). A produkció ugyanis deklaráltan figyelmen kívül hagyja a Porgy és Bess előadásait és játszottságát 1983 óta korlátozó végrendelkezői kikötést, az úgynevezett all-black cast elvárását. Az Opera repertoárjára ekképp visszatérő Gershwin-mű Létay Kiss Gabriella és Palerdi András, illetve Sáfár Orsolya és Bakonyi Marcell címszereplésével jut majd elénk Almási-Tóth András rendezésében.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.