Maximum, minimum - Faithless: Live at Alexandra Palace; Kraftwer: Minimum-Maximum (dvd)

  • - szami -
  • 2006. január 12.

Zene

A plafont is megfejeli, aki az áprilisi Faithless-koncert DVD-jét megnézi. Sőt, ha ismét divatba jönnének a videodisco-szerű képződmények, ez a londoni hang- és látványshow a dj-k kötelező programjává nemesedne tovább.

A plafont is megfejeli, aki az áprilisi Faithless-koncert DVD-jét megnézi. Sőt, ha ismét divatba jönnének a videodisco-szerű képződmények, ez a londoni hang- és látványshow a dj-k kötelező programjává nemesedne tovább. Nemcsak azért, mert a tizennégy hónapos, Európától Dél-Amerikáig nyúló turnéról ez az egyetlen hivatalos live DVD, hanem mert az Insomnia, a We Come 1, az I Want More és a többi, electricdance-ikonnak számító dal magasságába sikerült felturbózni a legutóbbi No Roots album kevésbé sikeres számait is. És ez - lássuk be - a turné casus bellijét jelentő Forever Faithless: Greatest Hits albumnak még egyáltalán nem sikerült.

A 93 perces kűrben kezdettől egymást hergeli a látvány és a hangzás, így mire a negyedik tételt jelentő God Is a DJ-ig jutunk, képtelenség ülve, illetve egy helyben állva maradni. A rengeteg profi közelkép, a sok kameraállás és a végig ütemre vágott képsorok szinte lemásznak a képernyőről. Pláne, hogy az epilepsziagenerálás határát súroló gyakoriságú flasheket és a színes reflektorok túllőtt tónusdömpingjét teljes képernyőméretben kapja a szeme közé az ember. Maxi Jazz megfejthetetlen eredetű vokális és fizikális energiatartalékait és Sister Bliss szintijét két ütős, két gitáros és a vokálok teszik színpadilag is élővé és mozgalmassá. A 18 számból összeállított koncertmenü DTS-ben kiveri az élvezeti biztosítékot, jó, hogy a kiadó nem elégedett meg a sztereó beállítás mellett a 5.1-es hangzás szimpla alternatívájával. Egy rendes Faithless-fogyasztó ennél többről aligha álmodik, legfeljebb valami picinyke extráról még - s a fotógaléria képeiben ezt meg is kapja rend és mód szerint.

n Volt abban valami különös báj, ahogy a 70-es évek elején a Kraftwerk négy mérnökféle fazonja egész szobányi számítógéppel meg elektronikus hanggenerátorral minimálzenét csiholt. Néhány zenei generáció felnőtt a Computer World és a Modell egyszerű akkordjain, és még a 90-es évek elején is jól hangzott a Music Non Stop. A 2003-ban, egy régi, dehibernált kislemezből a névadó centenáriumára felfújt Tour de France album már éppen csak nem volt kínos, ám a most megjelent Minimum-Maximum DVD már bűn. Vagyis inkább a nézőnek büntetés. Nem elég, hogy a 2004-es turnéról készülő DVD megjelenését már jó néhányszor elhalasztották, ami végül a boltokba került, az a megrögzött rajongó szemével is felháborítóan szegényes.

A minimumtól maximálisan elvárható képi világ a német biorobot elektrik band szerint jószerivel annyiból áll, hogy letesznek egy kamerát 50 méterre a színpadtól, hadd adjon végig nagytotált. Az önmagában még nem elítélendő, hogy a szintetizátor méretű hanggerjesztő kütyük mögött álló faarcúak a kétórás koncerten az egyetlen mozgást akkor követték el, amikor elköszöntek. De hogy ezt meg sem próbálták fény-, hangzás- vagy videotechnikában valahogy kompenzálni, az nagyjából megbocsáthatatlan. A bazi nagy kivetítőre került gif-animációktól és a leporolt ősrégi videoklipektől sírásra görbül a száj, érthetetlen, hogy miért nem tették ki legalább az egész monotonshow elviseléséhez szükséges idézőjelet. Nem azzal van baj, hogy a wifi és a mobiltelefon jelenko-rában számológépről és Geiger-számlálóról (mint korszakunk felfedezéséről) prüttyögnek a számok, de ma az már nudli, ha a Kraftwerk-tagokra hasonlító próbababafejű pneumatikus robotok emelgetik a kezüket, vagy ha a háttérben egy-két színuszgörbe fut. Igaz, hogy a Robot első fél percében az öregek is villantanak valamit megmaradt tudásukból, de a koncert összességében legfeljebb egy amatőr digitáltechnikus első próbálkozásaként fogadható el úgy-ahogy.

Az egészben ráadásul az a legnagyobb pofátlanság, hogy bár kivételesen jó minőségű papírra nyomták a borítókat, a beltartalmat látva a dupla DVD pusztán árfelhajtó faktorként értelmezhető. A 122 percnyi koncert és egy három és fél perces MTV-s beugrás ugyanis mindenféle minőségromlás nélkül elfért volna egyetlen korongon.

Faithless: Live at Alexandra Palace - Sony-BMG, 2005, 4990 Ft; Kraftwerk: Minimum-Maximum - Kling-Klang/EMI, 2005, 6990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.