Maximum, minimum - Faithless: Live at Alexandra Palace; Kraftwer: Minimum-Maximum (dvd)

  • - szami -
  • 2006. január 12.

Zene

A plafont is megfejeli, aki az áprilisi Faithless-koncert DVD-jét megnézi. Sőt, ha ismét divatba jönnének a videodisco-szerű képződmények, ez a londoni hang- és látványshow a dj-k kötelező programjává nemesedne tovább.

A plafont is megfejeli, aki az áprilisi Faithless-koncert DVD-jét megnézi. Sőt, ha ismét divatba jönnének a videodisco-szerű képződmények, ez a londoni hang- és látványshow a dj-k kötelező programjává nemesedne tovább. Nemcsak azért, mert a tizennégy hónapos, Európától Dél-Amerikáig nyúló turnéról ez az egyetlen hivatalos live DVD, hanem mert az Insomnia, a We Come 1, az I Want More és a többi, electricdance-ikonnak számító dal magasságába sikerült felturbózni a legutóbbi No Roots album kevésbé sikeres számait is. És ez - lássuk be - a turné casus bellijét jelentő Forever Faithless: Greatest Hits albumnak még egyáltalán nem sikerült.

A 93 perces kűrben kezdettől egymást hergeli a látvány és a hangzás, így mire a negyedik tételt jelentő God Is a DJ-ig jutunk, képtelenség ülve, illetve egy helyben állva maradni. A rengeteg profi közelkép, a sok kameraállás és a végig ütemre vágott képsorok szinte lemásznak a képernyőről. Pláne, hogy az epilepsziagenerálás határát súroló gyakoriságú flasheket és a színes reflektorok túllőtt tónusdömpingjét teljes képernyőméretben kapja a szeme közé az ember. Maxi Jazz megfejthetetlen eredetű vokális és fizikális energiatartalékait és Sister Bliss szintijét két ütős, két gitáros és a vokálok teszik színpadilag is élővé és mozgalmassá. A 18 számból összeállított koncertmenü DTS-ben kiveri az élvezeti biztosítékot, jó, hogy a kiadó nem elégedett meg a sztereó beállítás mellett a 5.1-es hangzás szimpla alternatívájával. Egy rendes Faithless-fogyasztó ennél többről aligha álmodik, legfeljebb valami picinyke extráról még - s a fotógaléria képeiben ezt meg is kapja rend és mód szerint.

n Volt abban valami különös báj, ahogy a 70-es évek elején a Kraftwerk négy mérnökféle fazonja egész szobányi számítógéppel meg elektronikus hanggenerátorral minimálzenét csiholt. Néhány zenei generáció felnőtt a Computer World és a Modell egyszerű akkordjain, és még a 90-es évek elején is jól hangzott a Music Non Stop. A 2003-ban, egy régi, dehibernált kislemezből a névadó centenáriumára felfújt Tour de France album már éppen csak nem volt kínos, ám a most megjelent Minimum-Maximum DVD már bűn. Vagyis inkább a nézőnek büntetés. Nem elég, hogy a 2004-es turnéról készülő DVD megjelenését már jó néhányszor elhalasztották, ami végül a boltokba került, az a megrögzött rajongó szemével is felháborítóan szegényes.

A minimumtól maximálisan elvárható képi világ a német biorobot elektrik band szerint jószerivel annyiból áll, hogy letesznek egy kamerát 50 méterre a színpadtól, hadd adjon végig nagytotált. Az önmagában még nem elítélendő, hogy a szintetizátor méretű hanggerjesztő kütyük mögött álló faarcúak a kétórás koncerten az egyetlen mozgást akkor követték el, amikor elköszöntek. De hogy ezt meg sem próbálták fény-, hangzás- vagy videotechnikában valahogy kompenzálni, az nagyjából megbocsáthatatlan. A bazi nagy kivetítőre került gif-animációktól és a leporolt ősrégi videoklipektől sírásra görbül a száj, érthetetlen, hogy miért nem tették ki legalább az egész monotonshow elviseléséhez szükséges idézőjelet. Nem azzal van baj, hogy a wifi és a mobiltelefon jelenko-rában számológépről és Geiger-számlálóról (mint korszakunk felfedezéséről) prüttyögnek a számok, de ma az már nudli, ha a Kraftwerk-tagokra hasonlító próbababafejű pneumatikus robotok emelgetik a kezüket, vagy ha a háttérben egy-két színuszgörbe fut. Igaz, hogy a Robot első fél percében az öregek is villantanak valamit megmaradt tudásukból, de a koncert összességében legfeljebb egy amatőr digitáltechnikus első próbálkozásaként fogadható el úgy-ahogy.

Az egészben ráadásul az a legnagyobb pofátlanság, hogy bár kivételesen jó minőségű papírra nyomták a borítókat, a beltartalmat látva a dupla DVD pusztán árfelhajtó faktorként értelmezhető. A 122 percnyi koncert és egy három és fél perces MTV-s beugrás ugyanis mindenféle minőségromlás nélkül elfért volna egyetlen korongon.

Faithless: Live at Alexandra Palace - Sony-BMG, 2005, 4990 Ft; Kraftwerk: Minimum-Maximum - Kling-Klang/EMI, 2005, 6990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.