mi a kotta?

Mazsolazene

  • mi a kotta
  • 2023. augusztus 9.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/32. hétre

„Csípősen modern – ez a legtalálóbb jelző a Kontrasztok jellemzésére. Egyes részleteket egyenesen jazzesnek nevezhetnénk, persze intellektuális jazznek. Ezek a részletek igazán Mr. Goodmannek valók, aki gyakran szinte ki akar törni az írott hangok kötelékéből: Mr. Bartók zenéje úgy tesz, mintha megengedné e kitörést. Mr. Szigeti érdeklődése kiterjed az újra, a régire és a másfélére; szólamát ragyogóan játssza. Mr. Bartók hasonlóképpen. Ha valaki látná, el sem hinné, hogy e törékeny muzsikus ilyen erőt képes kifejteni a zongoránál” – írta a The New York Times lemezkritikusa Bartókék 1940-ben megjelent albumáról, amelyen a ma már klasszikusként hallgatott klarinétos trió is szerepelt. Az idei KaposFesten a darabot a spanyol Pablo Barragán, Baráti Kristóf és Würtz Klára hármasától halljuk. De nem csak ez lesz a kaposvári zenei fesztivál nyitó hangversenyének magyar gyöngyszeme: elhangzik Ligeti Gordonkaszonátája a fesztiválvezető Várdai István csellóján, Liszt halálos csárdása és egy Bach/Kurtág-átirat is (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 13., fél hét).

Ha valaki lebumlizik a somogyi megyeszékhelyre, ne hagyjon ki egyetlen koncertet sem: főleg a Liszt Ferenc Kamarazenekarét ne, amely rögtön avantgárd hangklaszterekkel borzolja az idegeket. Ligeti Ramification című darabja után Arvo Pärt, Bach és Enescu következik (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 14., hat óra). Mivel a műsorszervezők az idén is sutba dobják a hagyományos nyitány-versenymű-szimfónia koncertfelépítést, a színes műsorokból csak mazsolázni tudunk: elhangzik Britten és Schumann egy-egy szonátája, Dvořák ismertebb Dumky-triója, és hallhatjuk a Franciaországban élő, magyar származású Suzana Bartalt zongorázni (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 15., hat óra). A zárókoncerten pedig Mendelssohn Oktettje a fesztivál all-star gárdájával, majd cigányzene és magyaros darabok a javából (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 16., hat óra). S akkor még a délelőtti koncerteket, a szabadtéri örömködéseket, a mesterkurzusokat és az éttermi cigányzenét nem is említettük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.