mi a kotta?

Még az a szép zene!

  • mi a kotta
  • 2019. november 10.

Zene

„Az első felvonás még szépen lement, háromszor is visszahívták a színészeket. A második felvonás után azonban a közönség váratlanul zajongani kezdett: pisszegtek, fütyültek, kiabáltak, s eközben a kakasülőről százával röpültek le a cédulák, melyeken az ifjúság (akkoriban „futuristáknak” hívták őket) az ellen tiltakozott, hogy a Salome szerzője ilyen könnyelmű darab megírására „alacsonyodott le”. Miután elcsitult a botrány, felmentem a színpadra, s megkérdeztem, miért háborodtak fel ennyire az embe­rek. A válasz így hangzott: „Hát a keringő miatt.” Erre én megkérdeztem: „Hogyhogy a keringő miatt?” Mire a rendező: „Nos, a Scalában a közönség kizárólag a balettekben fogadja el a bécsi keringőt.” Én csak nevettem: „Mi lesz akkor a 3. felvonásban, hiszen ott még további keringők következnek?” Ők a vállukat vonogatták, majd elkezdődött a 3. felvonás. A bevezető fugato alatt teljes volt a nyugalom! De ezután a színfalak mögött ismét felhangzott az E-dúr valcer. S amikor Octavian azt énekelte: „Che bella musica!”, odafentről egy gúnyos hang azt kiáltotta: „Eh – bella musica!” Erre a botrány ismét kitört…”

Így emlékezett vissza sok évvel később A rózsalovag legelső olaszországi előadására a kibillenthetetlen nyugalmú Richard Strauss (képünkön is blazírtan látható), aki sem ezt a viharos fogadtatást nem vette a lelkére, sem koronás császára, II. Vilmos véleményét, aki szokott korlátoltságával röviden így sommázta a mondott operáról kiforrott véleményét: „Ez a zene nem nekem való!” A közönség egymást követő nemzedékei természetesen másként ítéltek, és ennek érzékletes bizonysága lesz az, hogy az elkövetkező napokban két koncertműsor is az opera keringőiből összeállított Rózsalovag szvittel zárul majd. Az egyiken Hámori Máté fogja hű együttesét, az Óbudai Danubia Zenekart vezényelni (Zeneakadémia, október 15., fél nyolc), a másikon pedig a hegedűs világsztár, Maxim Vengerov igazítja majd a Nemzeti Filharmonikusokat, de csak miután elhúzta a program Ravel- és Max Bruch-számait (Zeneakadémia, október 17., fél nyolc).

A két hangverseny között, jövő szerdán viszont egy egész estényi Beethoven vár reánk a Liszt Ferenc téren: Vásáry Tamással, a Magyar Rádió Zenei Együtteseivel, a Krisztus az Olajfák hegyén oratórium-különlegességével, és éppen nem utolsósorban Ránki Dezsővel a IV. zongoraverseny magánszólamában (Zeneakadémia, október 16., fél nyolc).

A Müpa esedékes nagy dobása ellenben még az említetteket megelőzően, most csütörtökön, illetve szombaton ígérkezik. A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál ugyanis végre magyarországi bemutatóhoz segíti Eötvös Péter tizenöt éve Párizsból útjára indult operáját, az Angels in Americát, amely Tony Kushner azonos című, nevezetes színdarabja nyomán készült (Fesztivál Színház, október 10. és 12., hét óra). Ahogyan azt már a korábbi években megszokhattuk, ez a fesztiválprodukció is osztrák–magyar együttműködés révén, a Neue Oper Wien részvételével jött, illetve jön majd létre: Matthias Oldag rendezői koncepciójának jegyében meg a méltán büszke komponista karmesteri irányítását követve.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.