Megszabadulni - Gary Lennon: .45 - A bosszú íze (dvd)

  • - tévésmaci -
  • 2007. június 14.

Zene

Van egy filmem! Van benne két csaj. Mozdulnak egymásra? Hááát... Felejtsd el a nagy stúdiókat, elmegy simán egy jó kis független filmben. A mienkben speciel három a nagylány - és mozdulnak. Megmondja nekem valaki, hogy mi az ördög az a "független film"?
New Yorkban járunk, a Pokol Konyháján - egy tipikus elsőfilmben. A rendező eddig forgatókönyvíróként domborított, hozzánk tán csak a Piások című munkája jutott el, valami rehabilitációs mese, attól még lehetne az illető érdekes halott, speciel a Wachowskiak is kiköpött így kezdték, aztán mi lett belőlük - velük van tele a padlás (Mátrix n+1) -; az hagyján, hogy forgatókönyvírókként: valamelyik felejthetetlen opusukban - csak a címe jutna eszembe, Bérgyilkosok - például Sylvester Stallone volt az öreg bérgyilkos, Antonio Banderas meg a fiatal, és utódlási nézeteltéréseik támadtak - minek taglalása szerencsénkre nem tartozik most ránk. Annál inkább első rendezésük, a nálunk Fülledtségként - ugyancsak dvd-n - forgalmazott Bound. Nos, abban Gina Gershon mint láncdohányos vízvezeték-szerelő lépett fel, s hagyta a svédfogót meg a tömítést azonnal a pokolba (utóbbiban nem vagyok biztos), amint meglátta Jennifer Tillyt. Vesztünkre - és Gina szerencséjére - Jennifer valami olasz-amerikai középkáder (pénzügyi csoportvezető-helyettes a maffiánál) nője volt. Ami azért érdekes, mert általa - mintegy játszi szökelléssel - jutunk gond nélkül az efféle celluloidtartalmak végletes képmutatásához. Nem, áh, nem arról van szó, hogy Jenniferért megvesznek a csővezetékszerelők, hanem valami tudományosabb összegről, amit - persze az illő nehézségek és belsőségek letudása árán - meg lehet fújni a híres bűnszövetkezettől. Nyereségvágyból elkövetett leszbia, nincs is azzal semmi probléma, egyrészt tényleg olyan kis helyesek (macsó mozitoposz), másrészt a maffia meg is érdemli, hát bűn tőlük lopni? Itt kell megemlékeznünk - 1996-ban járunk, és a Sopranos csak három év múlva indul - az azóta Ralphie Cifarettóként megszeretett Joe Pantolianóról, aki első, nekünk is feltűnt mobsterét adja. (Hogy népem maffiászati képességeit bántón le ne becsüljem, a Fülledtség producerei Stuart Boros és Andrew Lazar - de ez tényleg mellékszál.)

Képmutató, képmutató, de kellemesen ritmusosra (lassú, gyors, lassú) szerkesztett műdarab, nem letagadható hangulatfestő erővel megjelenítve - a betyár se érti, hogy honnan jött nekik aztán a rettenetes Mátrix.

És akkor most van egy másik ugyancsak jó nevű (Lennon) forgatókönyvírónk, s váltaná megfele a világot, mindenből kicsit többel, mint kellene, mint ahogy az elsőfilmesnél már ez csak szokás - nem csak a kettő helyetti három nő szökik szembe (pl. egyik se szőke szemből). Úgy nyitunk, hogy Milla Jovovich - mögötte tenger - kedvesen megemlékezik pasija és tettestársa, Big Al figyelemre méltó altesti felszereltségéről. De sajnos a mai világban ez már nem minden, s nem is elég a boldogsághoz, lévén nevezett szerfelett faragatlan fickó, továbbá paranoiás is, s - mint afféle nagydarab állat - a keze és a lába is gyorsan eljár. Az első, nőjét illető rosszindulatú pletykára - hozzáért a karjához egy Puerto Ricó-i - kásává veri a teremtést, úgy is, mint családon belüli erőszaktevő. Hát nem is maradhat más választás, mint megszabadulni tőle. Független, nem független, ez akkor is Hollywood, tehát minél cselesebben, ötletesebben - hinnénk a kimérten lassúdad előkészületekből. Új szereplők lépnek színre, mindnek jutna tennivaló a nemes cél véghezvitelében. Innen - a tévé elől - meg nem mondható, hogy sajnos vagy szerencsére, de a kalákában esedékes teendők közt a többségük csak odáig jut, hogy eltöltsön egy pásztorórát (tűnik ennyinek, higgyék el, pedig az egész film csak 92 perc) Millával. Mert Milla biztosra akar menni, mondják is róla a rokonok - voltaképpen szellemes, ha mérsékelten is eredeti, hogy a mesemenetet minduntalan visszaemlékező szülők és egyéb rokonok nyilatkozatai szakítják fel; én Al anyukáját csíptem a legjobban, szerinte fiacskája már pendelyes korában is egy büdös megátalkodott rohadék volt. Ugyanakkor ezen intim betétek nélkül a játékidő aligha érné el az ilyenkor megkívánt küszöbértéket - nekem speciel ez ellen sem lenne kifogásom, de viszonylag ritkán adok pénzt független filmekre (szerintem így is túlzásba viszem, vö. jegyár, kölcsönzői díj). Nos, abban kéne bíznunk, hogy Milla átjáróágyában megfogan a nagy idea - az efféle filmek gyakori fordulata, amikor egy mérsékelten váratlan pillanatban felírják a vászonra, hogy kilenc hónappal később, ezúttal azonban elmarad. Nem mintha attól szellemesebb lenne a megoldás. Az egyik kuncsaft végül mégis összehoz valamit, bizonytalan, ám mégiscsak ígéretes időtartamra rács mögé juttatja a célszemélyt, de elmarad a jutalma, Milla csak kihasználta. Jobban járnak a semmittevők, egy részük elnyeri más részük kezét, ugyanez azonban fordítva már korántsem ennyire meglepő. Nekem még az sem, hogy a pár nélkül maradt mellékszereplők egy kisebb csoportjáról pedig egyszerűen megfeledkeznek az alkotók, úgy a közepe táján még megvan például a tolakodó Puerto Ricó-i krampusz, aztán kit érdekel a marhája (utoljára Millával láttuk - hol? hol? az ágyban). Mindeközben viszonylag tünetmentesen éltünk túl egy vágy villamosa sztorit, Alt különösen akkor bírtam, amikor atlétatrikóban rohangált és a fiatal Marlon Brandót próbálta utánozni, megvan Mitch megfelelője is - a sztorit értelmezhetjük úgy is, hogy mi van akkor, ha Blanche (Du Bois) visszavág más eszközökkel. Mi lenne, megkeserüljük.

Summa summarum, a .45 egy végsősoron hangulatos marhaság, konkrétan összehord hetet-havat, de egyiket sem veszi túl komolyan, s ez is dicsérendő benne. Eszmei mondanivalója is lehet, alighanem az, hogy filmet forgatni príma buli, viszonylag kellemes financiális utóhatásokkal. Ugyanez viszont nem mondható el maradéktalanul a szombat esti pizzarendelésről, ha az dvd-kölcsönzéssel jár párban.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.