Melegségre vágyva - Ang Lee: Brokeback Mountain - Túl a barátságon (film)

  • Hungler Tímea
  • 2006. március 30.

Zene

Ha a film saját nemükhöz vonzódó hősei New York-i szobrászművészek lennének, valószínűleg nem jön annyira zavarba az akadémia... Csak hát két cowboyról szól a mese.
A felröppent hírek szerint a konzervatív nemzeti öntudatnak - mely a lovát vagy egy Harley-Davidsont megülő Marlboro Man imágójában szereti viszontlátni az amerikai férfieszményt - komoly kihívást jelentett, hogy a Sziklás-hegység lemenő napja alatt két olyan rodeón, countryzenén, whiskyn és babkonzerven edződött tehenészfiú lovagol, akik nem szőke cicababákra, hanem egymásra gerjednek.

Viszont az így új ruhába öltöztetett Amerika-mítosz sajna elengedhetetlen és lényegi része a tajvani direktor filmjének - a táj képeslapba illő: csörgedező hegyi patakok, zöld legelők, bégető birkák, egy-két kósza prérifarkas és nagy medve, örökzöld fenyőfák; hőseink farmerben és félrecsapott Stetson-kalapban: a morózus, hallgatag Ennus (Heath Ledger) és az emocionális, közvetlen Jack (Jake Gyllenhaal).

Harcedzett, cool csávók mindketten; nyári idénymunkára érkeztek Wyoming államba '63 nyarán: birkákra kellene felügyelniük a hegyekben, ott, ahol a madár se jár.

Friedrich Schlegel olvashatatlan regénykísérlete, a Lucinda óta tudvalevő, hogy az unalom tökéletes táptalaja a filozofálgatásnak és a szerelemnek: nem csoda, hogy miután hőseink besokallnak a hihetetlen tempóban növekedő fű tanulmányozásától, a juhok számbavételétől, a naplementéktől és a menetrendszerű lerészegedéstől, egymás felé fordulnak.

Lee kiváló ritmusérzékkel vezeti fel az első szerelmes éjszakát: óvatos közeledés, apró, figyelmes gesztusok, egymás múltjának alapos feltérképezése, majd a verekedéssel, gyengédséggel, szégyenteljes zavarral és szenvedéllyel keveredő nagy egymásra találás, amit mindketten másképp dolgoznak fel: míg Ennus hárítja, Jack bevállalja a hegyek közötti zakatolást, abban viszont közös a platform, hogy ettől még egy kicsit sem lettek melegek.

A film nem csupán a két férfi több évtizedig tartó románcát mutatja be, de viszonyukon keresztül a felelősségvállalás kérdéseit is pedzegeti - Ennus és Jack vonzalma nemcsak saját maguknak, önismeretük, önelfogadásuk, vágyaik be- és felismerése szempontjából jelent kihívást, de a környezetüket is komolyan érinti: vajh' nem becsületesebb-e bátrabbnak lenni és egymást szeretni, mint látszatházasságokat, alibi kapcsolatokat kötve a női nem köreiben garázdálkodni?

Merthogy hőseink végül is ezt teszik - Ennus a jóravaló Almát (Michelle Williams) vezeti oltárhoz és az orránál fogva, a belevalóbb Jack, miután sem zárkózott szerelmével, sem pedig a jóképű bárbéli cowboyjal nem jut dűlőre, a rodeóbajnok Lureennal (Anna Hathaway) elégszik meg. A tisztes családapákká lett egykori tehenészfiúk mégsem szabadulnak egymás bűvköréből, évente háromszor-négyszer mennek a hegyekbe horgászni, ahol egymáson kívül ugyan nem nagyon fognak semmit, azt viszont mindig alaposan megbeszélik, hogy miért nem lehetnek egymáséi.

Klasszikus melodráma hát a Túl a barátságon: műfajhoz méltó kiváló alakításokkal, a nézőnek pedig kiadós bőgéssel. Jake Gyllenhaal szemében méltóság, mozdulataiban gyengédség és rafinált erotika, tehetsége valósággal süt a vászonról; Heath Ledger méltó partnere, kiválóan építi fel elfojtásoktól terhes, érzelmi kitörésekben, fújtatásokban, elnyelt könnyekben megnyilvánuló személyiségét.

A légyottok színtere, a Brokeback Mountain bukolikus szimbólum, amolyan Jókai-féle Senki szigete, ahová nem jut el a világ zaja, ahol nincs félelem az előítéletektől, a megvetéstől. Ang Lee kompozíciói, jelenetei rá is játszanak erre - randevúikat mindig a hegységet ábrázoló képes-lapokon pontosítják a cowboyok, ám ennél fontosabb a kontraszt a sík Texasszal: innen jött a puritán Ennis.

A Túl a barátságon sokkal inkább az ő tragédiája, mint Jacké - a hallgatag tehenészfiú azzal, hogy nem vállalja a kapcsolatot, és mindent megtesz azért, hogy heteroszexuális viszonyt építsen, a magányt választja, s ez a film végére már oly súllyal nehezedik, hogy a néző inkább őt, be nem teljesült szerelmét, mint őszintébb, továbblépésre képes kedvesét siratja.

Mindazonáltal a mű nem véletlenül tudott utat törni magának a mainstreambe. Giccsel kokettáló, ám professzionális love story fonák oldalról.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?