Melegségre vágyva - Ang Lee: Brokeback Mountain - Túl a barátságon (film)

  • Hungler Tímea
  • 2006. március 30.

Zene

Ha a film saját nemükhöz vonzódó hősei New York-i szobrászművészek lennének, valószínűleg nem jön annyira zavarba az akadémia... Csak hát két cowboyról szól a mese.
A felröppent hírek szerint a konzervatív nemzeti öntudatnak - mely a lovát vagy egy Harley-Davidsont megülő Marlboro Man imágójában szereti viszontlátni az amerikai férfieszményt - komoly kihívást jelentett, hogy a Sziklás-hegység lemenő napja alatt két olyan rodeón, countryzenén, whiskyn és babkonzerven edződött tehenészfiú lovagol, akik nem szőke cicababákra, hanem egymásra gerjednek.

Viszont az így új ruhába öltöztetett Amerika-mítosz sajna elengedhetetlen és lényegi része a tajvani direktor filmjének - a táj képeslapba illő: csörgedező hegyi patakok, zöld legelők, bégető birkák, egy-két kósza prérifarkas és nagy medve, örökzöld fenyőfák; hőseink farmerben és félrecsapott Stetson-kalapban: a morózus, hallgatag Ennus (Heath Ledger) és az emocionális, közvetlen Jack (Jake Gyllenhaal).

Harcedzett, cool csávók mindketten; nyári idénymunkára érkeztek Wyoming államba '63 nyarán: birkákra kellene felügyelniük a hegyekben, ott, ahol a madár se jár.

Friedrich Schlegel olvashatatlan regénykísérlete, a Lucinda óta tudvalevő, hogy az unalom tökéletes táptalaja a filozofálgatásnak és a szerelemnek: nem csoda, hogy miután hőseink besokallnak a hihetetlen tempóban növekedő fű tanulmányozásától, a juhok számbavételétől, a naplementéktől és a menetrendszerű lerészegedéstől, egymás felé fordulnak.

Lee kiváló ritmusérzékkel vezeti fel az első szerelmes éjszakát: óvatos közeledés, apró, figyelmes gesztusok, egymás múltjának alapos feltérképezése, majd a verekedéssel, gyengédséggel, szégyenteljes zavarral és szenvedéllyel keveredő nagy egymásra találás, amit mindketten másképp dolgoznak fel: míg Ennus hárítja, Jack bevállalja a hegyek közötti zakatolást, abban viszont közös a platform, hogy ettől még egy kicsit sem lettek melegek.

A film nem csupán a két férfi több évtizedig tartó románcát mutatja be, de viszonyukon keresztül a felelősségvállalás kérdéseit is pedzegeti - Ennus és Jack vonzalma nemcsak saját maguknak, önismeretük, önelfogadásuk, vágyaik be- és felismerése szempontjából jelent kihívást, de a környezetüket is komolyan érinti: vajh' nem becsületesebb-e bátrabbnak lenni és egymást szeretni, mint látszatházasságokat, alibi kapcsolatokat kötve a női nem köreiben garázdálkodni?

Merthogy hőseink végül is ezt teszik - Ennus a jóravaló Almát (Michelle Williams) vezeti oltárhoz és az orránál fogva, a belevalóbb Jack, miután sem zárkózott szerelmével, sem pedig a jóképű bárbéli cowboyjal nem jut dűlőre, a rodeóbajnok Lureennal (Anna Hathaway) elégszik meg. A tisztes családapákká lett egykori tehenészfiúk mégsem szabadulnak egymás bűvköréből, évente háromszor-négyszer mennek a hegyekbe horgászni, ahol egymáson kívül ugyan nem nagyon fognak semmit, azt viszont mindig alaposan megbeszélik, hogy miért nem lehetnek egymáséi.

Klasszikus melodráma hát a Túl a barátságon: műfajhoz méltó kiváló alakításokkal, a nézőnek pedig kiadós bőgéssel. Jake Gyllenhaal szemében méltóság, mozdulataiban gyengédség és rafinált erotika, tehetsége valósággal süt a vászonról; Heath Ledger méltó partnere, kiválóan építi fel elfojtásoktól terhes, érzelmi kitörésekben, fújtatásokban, elnyelt könnyekben megnyilvánuló személyiségét.

A légyottok színtere, a Brokeback Mountain bukolikus szimbólum, amolyan Jókai-féle Senki szigete, ahová nem jut el a világ zaja, ahol nincs félelem az előítéletektől, a megvetéstől. Ang Lee kompozíciói, jelenetei rá is játszanak erre - randevúikat mindig a hegységet ábrázoló képes-lapokon pontosítják a cowboyok, ám ennél fontosabb a kontraszt a sík Texasszal: innen jött a puritán Ennis.

A Túl a barátságon sokkal inkább az ő tragédiája, mint Jacké - a hallgatag tehenészfiú azzal, hogy nem vállalja a kapcsolatot, és mindent megtesz azért, hogy heteroszexuális viszonyt építsen, a magányt választja, s ez a film végére már oly súllyal nehezedik, hogy a néző inkább őt, be nem teljesült szerelmét, mint őszintébb, továbblépésre képes kedvesét siratja.

Mindazonáltal a mű nem véletlenül tudott utat törni magának a mainstreambe. Giccsel kokettáló, ám professzionális love story fonák oldalról.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.