Menekülés a szörnyű valóság elől – a Xiu Xiu új albumával tér vissza a Dürer Kertbe

  • narancs.hu
  • 2023. május 8.

Zene

Jamie Stewart legbelsőbb frusztrációinak színpadi megtestesülésének ismét szem- és fültanúi lehetünk, méghozzá épp, mint legutóbb, most is egy albumpremier kapcsán – május 18-án a Dürer Kertben.

Nagy hírünk van az experimentális avantgárd popzene kedvelőinek, ugyanis a kaliforniai trió ismét hazánkba látogat, mégpedig azért, hogy élőben is bemutassák márciusban megjelenő tizenharmadik stúdióalbumukat.

Az Ignore Grief című új lemez – ahogyan azt a Xiu Xiutól már korábban megszokhattuk – furcsa, képzeletbeli világba invitál minket, ami mindennek ígérkezik, csak kényelmesnek nem. A zenekar elmondása szerint a dalok segítségével olyan fantáziavilágot hoztak létre, ahová az ember a szörnyű valóság elől menekül, még akkor is, ha ez a mesterkélt menedék még az épp megtörténő borzalmaknál is traumatikusabb. Az album előfutáraként megjelent single, a Maybae Baeby egyszerre pusztítóan hátborzongató és experimentálisan kakofón. A track akár az American Horror Story főcímdala is lehetne, de a biztonság kedvéért a videoklipet sem bízták a fantáziánkra: azt Angela Seo, a zenekar billentyűse rendezte, ezzel esélyt sem adva a menekülésre – sem audiós, sem vizuális síkon.

 
Xiu Xiu

A zenekar 2002-es alakulása óta szinte minden évben kiadott egy kis- és/vagy nagylemezt, így mindenki megemelheti képzeletbeli kalapját a tekintélyes diszkográfia előtt.

Ez az este garantáltad rád vár, ha valami olyat szeretnél átélni, amit nagyon kevés zenekar tud nyújtani, és ha szeretnél egy kicsit kiszakadni az unalmas mókuskerékből. Ha már láttad a Xiu Xiut, és tetszett, akkor azért, ha pedig egyelőre nem tudsz mit kezdeni velük, akkor pedig azért merülj el experimentális világában!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.