Menekülés a szörnyű valóság elől – a Xiu Xiu új albumával tér vissza a Dürer Kertbe

  • narancs.hu
  • 2023. május 8.

Zene

Jamie Stewart legbelsőbb frusztrációinak színpadi megtestesülésének ismét szem- és fültanúi lehetünk, méghozzá épp, mint legutóbb, most is egy albumpremier kapcsán – május 18-án a Dürer Kertben.

Nagy hírünk van az experimentális avantgárd popzene kedvelőinek, ugyanis a kaliforniai trió ismét hazánkba látogat, mégpedig azért, hogy élőben is bemutassák márciusban megjelenő tizenharmadik stúdióalbumukat.

Az Ignore Grief című új lemez – ahogyan azt a Xiu Xiutól már korábban megszokhattuk – furcsa, képzeletbeli világba invitál minket, ami mindennek ígérkezik, csak kényelmesnek nem. A zenekar elmondása szerint a dalok segítségével olyan fantáziavilágot hoztak létre, ahová az ember a szörnyű valóság elől menekül, még akkor is, ha ez a mesterkélt menedék még az épp megtörténő borzalmaknál is traumatikusabb. Az album előfutáraként megjelent single, a Maybae Baeby egyszerre pusztítóan hátborzongató és experimentálisan kakofón. A track akár az American Horror Story főcímdala is lehetne, de a biztonság kedvéért a videoklipet sem bízták a fantáziánkra: azt Angela Seo, a zenekar billentyűse rendezte, ezzel esélyt sem adva a menekülésre – sem audiós, sem vizuális síkon.

 
Xiu Xiu

A zenekar 2002-es alakulása óta szinte minden évben kiadott egy kis- és/vagy nagylemezt, így mindenki megemelheti képzeletbeli kalapját a tekintélyes diszkográfia előtt.

Ez az este garantáltad rád vár, ha valami olyat szeretnél átélni, amit nagyon kevés zenekar tud nyújtani, és ha szeretnél egy kicsit kiszakadni az unalmas mókuskerékből. Ha már láttad a Xiu Xiut, és tetszett, akkor azért, ha pedig egyelőre nem tudsz mit kezdeni velük, akkor pedig azért merülj el experimentális világában!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.