Menj sietve Bukarestbe - Radu Muntean: Jelszó: a papír kékre vált (film)

  • Balázs Áron
  • 2007. május 17.

Zene

Románia igazán nincs messze, kortárs filmművészetéről ennek ellenére meglehetős információhiányban szenvedünk.

Románia igazán nincs messze, kortárs filmművészetéről ennek ellenére meglehetős információhiányban szenvedünk. Tavaly szeptemberben aztán az egyik budapesti mozi elmerészkedett egy román filmhétig. Azóta a honi forgalmazók is mintha jobban figyelnének egy-egy ifjú titán - alkalomadtán Cannes-ban is futó - próbálkozására. A mondott héten vetítették először a Volt vagy sem című, később Forradalmárokra keresztelt vitriolos szatírát, ami piszkosul tetszett a nemzetközi sajtónak és a hazai nézőknek (ebben az időrendi sorrendben). S máris itt a friss román termék! Melyben mindenképpen dicsérendő Radu Muntean rendező azon igyekezete, hogy a legkülönfélébb műfaji korlátok közé szorítva ugyan, de mégis idővel szembesülni próbáljon a rohamosan távolodó, éppen ezért (ember)közelivé varázsolható nyolcvankilences karácsony ominózus történéseivel. A főszereplő bizonyos Costi, a fagyos bukaresti decemberi éjszaka hazafiasságtól fűtött dezertőr milicistája, aki a tévészékháznál zajló életveszélyes csetepatéhoz igyekszik. Ám ehelyett hamarosan egy dohos pincében megkötözve találja magát - őrzője kovászos uborkát majszolgat, még a kazán is működik -, s roma fegyvertársával egyetemben rögtön arab spionnak nézik ("hol tanultál meg ilyen jól románul?!"). Muntean filmjéből nem a tévékamerák és betelefonálók össztüze, hanem a fejetlenség közepette manipulált átlagemberek kényszeredett tudatlanságából adódó butaság ömlik felénk. Hanem hőseinek mély humánuma meg bátor élni akarása... - már amikor épp hagyják nekik.

Forgalmazza a Cirko Film-Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.