Menj sietve Bukarestbe - Radu Muntean: Jelszó: a papír kékre vált (film)

  • Balázs Áron
  • 2007. május 17.

Zene

Románia igazán nincs messze, kortárs filmművészetéről ennek ellenére meglehetős információhiányban szenvedünk.

Románia igazán nincs messze, kortárs filmművészetéről ennek ellenére meglehetős információhiányban szenvedünk. Tavaly szeptemberben aztán az egyik budapesti mozi elmerészkedett egy román filmhétig. Azóta a honi forgalmazók is mintha jobban figyelnének egy-egy ifjú titán - alkalomadtán Cannes-ban is futó - próbálkozására. A mondott héten vetítették először a Volt vagy sem című, később Forradalmárokra keresztelt vitriolos szatírát, ami piszkosul tetszett a nemzetközi sajtónak és a hazai nézőknek (ebben az időrendi sorrendben). S máris itt a friss román termék! Melyben mindenképpen dicsérendő Radu Muntean rendező azon igyekezete, hogy a legkülönfélébb műfaji korlátok közé szorítva ugyan, de mégis idővel szembesülni próbáljon a rohamosan távolodó, éppen ezért (ember)közelivé varázsolható nyolcvankilences karácsony ominózus történéseivel. A főszereplő bizonyos Costi, a fagyos bukaresti decemberi éjszaka hazafiasságtól fűtött dezertőr milicistája, aki a tévészékháznál zajló életveszélyes csetepatéhoz igyekszik. Ám ehelyett hamarosan egy dohos pincében megkötözve találja magát - őrzője kovászos uborkát majszolgat, még a kazán is működik -, s roma fegyvertársával egyetemben rögtön arab spionnak nézik ("hol tanultál meg ilyen jól románul?!"). Muntean filmjéből nem a tévékamerák és betelefonálók össztüze, hanem a fejetlenség közepette manipulált átlagemberek kényszeredett tudatlanságából adódó butaság ömlik felénk. Hanem hőseinek mély humánuma meg bátor élni akarása... - már amikor épp hagyják nekik.

Forgalmazza a Cirko Film-Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk