Menj sietve Bukarestbe - Radu Muntean: Jelszó: a papír kékre vált (film)

  • Balázs Áron
  • 2007. május 17.

Zene

Románia igazán nincs messze, kortárs filmművészetéről ennek ellenére meglehetős információhiányban szenvedünk.

Románia igazán nincs messze, kortárs filmművészetéről ennek ellenére meglehetős információhiányban szenvedünk. Tavaly szeptemberben aztán az egyik budapesti mozi elmerészkedett egy román filmhétig. Azóta a honi forgalmazók is mintha jobban figyelnének egy-egy ifjú titán - alkalomadtán Cannes-ban is futó - próbálkozására. A mondott héten vetítették először a Volt vagy sem című, később Forradalmárokra keresztelt vitriolos szatírát, ami piszkosul tetszett a nemzetközi sajtónak és a hazai nézőknek (ebben az időrendi sorrendben). S máris itt a friss román termék! Melyben mindenképpen dicsérendő Radu Muntean rendező azon igyekezete, hogy a legkülönfélébb műfaji korlátok közé szorítva ugyan, de mégis idővel szembesülni próbáljon a rohamosan távolodó, éppen ezért (ember)közelivé varázsolható nyolcvankilences karácsony ominózus történéseivel. A főszereplő bizonyos Costi, a fagyos bukaresti decemberi éjszaka hazafiasságtól fűtött dezertőr milicistája, aki a tévészékháznál zajló életveszélyes csetepatéhoz igyekszik. Ám ehelyett hamarosan egy dohos pincében megkötözve találja magát - őrzője kovászos uborkát majszolgat, még a kazán is működik -, s roma fegyvertársával egyetemben rögtön arab spionnak nézik ("hol tanultál meg ilyen jól románul?!"). Muntean filmjéből nem a tévékamerák és betelefonálók össztüze, hanem a fejetlenség közepette manipulált átlagemberek kényszeredett tudatlanságából adódó butaság ömlik felénk. Hanem hőseinek mély humánuma meg bátor élni akarása... - már amikor épp hagyják nekik.

Forgalmazza a Cirko Film-Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.