Meztelen dalok - Tok Tok Tok: I Wish (lemez)

  • Czabán György
  • 2006. február 2.

Zene

2005-ben a German Jazz Award nyertese a Tok Tok Tok nevű formáció About... című albuma lett.

2005-ben a German Jazz Award nyertese a Tok Tok Tok nevű formáció About... című albuma lett. Utána rögtön erről beszéltek azok is, akik azelőtt nem hallottak róluk, a Tok Tok Tok pedig a hirtelen érdeklődés hatására rögtön kiadott I Wish címmel egy válogatást két korábbi albumából. Ez az, ami igazán üt.

Ez a nagyon hülye nevű formáció 1998-ban alakult. Két kulcsembere: Morten Klein, aki szaxofonozik, hangszerel, zenét szerez és szájdobon játszik, és egy Tokunbo Akinro nevű színes bőrű hölgy, aki egyszerűen csak énekel. Plusz egy kis szövegírás. Színezékként egy bőgős és egy fender zongorista bonyolítja a helyzetet. Alakulásuk óta úgy évente kijött egy albumuk, így jutottak el a 2005-ös áttöréshez. Közben a repertoár eltolódott a saját szerzemények felé, ami önmagában nem lenne baj.

Bár az a tapasztalat, hogy nehéz igazán hatásos dalokat írni. Lehet valaki nagyon jó zenész, de hogy egy olyan dallam csússzon ki belőle, ami örök érvényű, hát az egy másik történet. És nem is kell hozzá feltétlenül jó zenésznek lenni.

Szóval a siker oldalvizén átnézték a régebbi - gondolom, minimális példányszámban eladott - dolgaikat, és nagyon okos döntést hoztak. Az 1999-es 50 Ways to Leave Your Lover és a 2000-es Love Again című albumról összeszedték a kedvenc modern sztenderdjeiket, ebből állt össze az I Wish. Hetvenhárom perc közepes tempójú Lennon-McCartney, Gilbert O'Sullivan, Stevie Wonder, Lou Reed, Burt Bacharach, Ray Charles, Paul Simon, Eddie Harris. Igazán populáris dalok, teljesen minimálban elővezetve. Tokunbo Akinro csak a lényeget énekli. Semmi színezés, bonyodalom, subidubizás. A hangja érzéki, intim és cool. A tenorszaxofon a témát játssza, azt is visszafogottan. Van néha egy kis szóló a középső regiszterekben, de az szigorúan funkcionális. A bőgő és/vagy a fender zongora vázolja a ritmust. Dob nincs, csak Morten Klein cuccog a szájával. Első hallásra ez föl sem tűnik, aztán a hülyeség határát súrolja. Érdekes, hogy elég jelezni a ritmust, a fejünk összerakja a többit. Ehhez persze segítség, hogy ismerjük a dalokat, de nem feltétel.

Akusztikus soul and groove. Kedvencem a hipnotikus és elegáns Walk on the Wild Side. Meg a Waters of March című Antonio C. Jobim-darab, amelybe egy csellós is besegít, jobbára egyetlen hangot húzva. Garantált siker, az eladási listákon a tíz között, és már megjelent dupla bakeliten is.

BHM, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.