mi a kotta?

A pálinka bűze

  • mi a kotta
  • 2014. június 29.

Zene

"Csajkovszkij orosz zeneszerző bizonyára nem közönséges, de erőltetett, zsenialitásra vágyó tehetség, aki válogatás nélkül és ízléstelenül alkot. (...) Egy ideig mértékletesen, muzikálisan és nem is minden szellemesség nélkül halad, de hamarosan felülkerekedik benne a durvaság, és a tétel végéig meg is tartja uralmát. Itt már nem hegedűjátékról van szó, hanem a hegedű összekócolásáról, széttépéséről és püföléséről.

Nem tudom, hogy ezeket a hajmeresztően nehéz részeket lehet-e egyáltalán tisztán játszani, csak annyit tudok, hogy Brodsky úr megkísérelte, s ezzel nem kevésbé kínzott bennünket, mint önmagát. Az Adagio lágy, szlávos mélabújával a szerző ismét a legjobb útra tér, hogy kibékítse a hallgatót. De ez hirtelenül félbeszakad, hogy átadja helyét egy finálénak, amely a hallgatót egy orosz búcsú brutális és szomorú vidámságába ragadja. Csupa vad, közönséges arcot látunk, durva káromkodást hallunk és a pálinka bűzét érezzük..." A nagy tekintélyű bécsi zenekritikus, Eduard Hanslick összegezte ily keresett és mégis keresetlen szavakkal benyomásait, miután 1881-ben az elsők között hallhatta Csajkovszkij Hegedűversenyét. Csakhogy még így se tudta agyonverni a versenyművet, amely azóta is elnyűhetetlen népszerűségnek örvend, amint arról május utolsó napján Keller András és zenekara, a Concerto Budapest koncertje ad majd újólag is bizonyságot (Zeneakadémia, május 31., fél nyolc). A Csajkovszkij-hegedűverseny szólistája a nagy tehetségű Alena Baeva (képünkön) lesz, a koncert első felét pedig Beethoven - szintén agyonjátszhatatlan - Hetedikje tölti majd ki.

Egyebekben természetesen ezekre a napokra is jut majd ünnepi Richard Strauss-est, méghozzá a MÁV Szimfonikus Zenekar és vezető karnagya, Csaba Péter jóvoltából (Zeneakadémia, május 30., hét óra). Két szimfonikus költemény, a Halál és megdicsőülés, illetve a Till Eulenspiegel vidám csínyei között egy különleges versenymű, a kései, 1945-ös Oboaverseny hangzik majd fel e koncerten. Ez utóbbi szerzemény ötletét a Németországot megszálló amerikai csapatok egyik katonája, John de Lancie vetette fel a mesternek, aki bár kurtán és kategorikusan nemet mondott a fegyveres, ám civilben oboaművész jenkinek, majd azután stikában csak megkomponálta a maga oboaversenyét. A szólista a pénteki koncerten a hangszer német virtuóza, Hansjörg Schellenberger lesz, aki karmesterként is tevékeny, amint erről szerdán és ismét a MÁV-zenekar társaságában bizonyságot ad majd (Festetics-palota, június 4., hat óra). Mozart és Haydn egy-egy szimfóniája között e palotakoncerten ritkaságképpen Charles Gounod öregkori remeklése, a kilenc előadóra rendelt Kis szimfónia is ott szerepel majd, Schellenbergert oboistaként is feladathoz juttatva.

Kocsis Zoltán immár hagyományos születésnapi hangversenye is erre a hétre esik (Nemzeti Hangversenyterem, május 30., nyolc óra). A 62. születésnap estéjén a jótékonysági koncert csupa Bach-művet ígér, Kuklis Gergely koncertmester meg a Nemzeti Filharmonikusok további művészei, no és persze az ünnepelt előadásában.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.