Lemez

World music: másképp

Zene

kelta, másképp afro, és ezért nagyon kell szeretni. Az alábbiakban négy csodáról esik szó, szóval tanácsos utánajárni.

9Bach: Tincian Érzékeny, intelligens, eredeti, intim és finom, nagyon finom. Szerintem még soha nem hallottam kelta gyökerű zenét, ami úgy elragadott volna, mint a walesi 9Baché. Ahogy olyat se, ami ennyire másképp lett volna kelta, mint minden más. Atmoszferikus, popos, dubos, elektronikus, vagy ha úgy tetszik, olyan, mint amikor bármi megtörténhet álmunkban. Simán belefér, hogy az ausztráliai bennszülötteknél vagy Görögországban járjunk, elvégre a Tincian utazást jelent, annak minden értelmében.

A 9Bachnak két lelke van, az énekes Lisa Jen (a borítón) és a gitáros Martin Hoyland. Az első lemezükön még csupa népdalfeldolgozást játszottak (2009-ben), aztán rákaptak a dalszerzés ízére, így már erre a korongra (tízből) kilenc saját szerzeményük került. Hogy az összes rendkívüli, azt talán túlzás lenne mondani, de a fele tényleg az, komolyan. És ez nekem nemcsak a csillagos ötöshöz elég, de ahhoz is, hogy a Tincian az év egyik szenzációjának tűnjön. (Real World Records, 2014)


Bixiga 70: Ocupai Ha a 9Bach "másképp kelta", akkor a Bixiga 70 "másképp afrobeat", minimum. Persze nagyon is kihallatszik a mélyéről az "eredeti", nem említve, hogy a 70-es szám is arra - nevezetesen Fela Kuti Afrika 70 nevű zenekarára - utal. Vagy azt, hogy a kollektíva egyik kulcsfigurájának tűnő Mauricio Fleury (a Fela-dobos) Tony Allen tanítványa volt. Kívüle még kilencen alkotják a brancsot, két gitárral és egy sereg fúvós meg ütőhangszerrel. 2011-ben debütáltak elég nagy szenzációt keltve, de arra most még rátettek egy lapáttal.

S-o Paulo Bixiga nevű negyedéhez kötődnek, onnan a nevük másik fele, és ami még fontosabb, onnan a hangvételük is. Plebejus és forradalmi, mindent elsöprő és beszippantó, az afrobeat és a brazil városi tánczenék jegyeit egyaránt magán viselő fúzió. Jól megrakva poliritmusokkal, funkkal, etiópiai, kongói és mali színekkel is - csupán az ének hiányzott belőle az első hallásra, de aztán lemondtam róla... Bármiképp is, erre szokták azt mondani, hogy "gyilkos", a legnagyobb megelégedéssel. (Mais Um Discos, 2014)

alá

Sierra Leone's Refugee All Stars: Libation Ez a korong arról az italról kapta a címét, amit csak a legkülönlegesebb alkalmakkor fogyasztanak Afrikában. A Sierra Leone's Refugee All Stars a tízéves fennállását ünnepelte vele, illetve azt a páratlan utat, amit a polgárháború kitörése után bejárt. A guineai Kalia menekülttáborában találkoztak a tagjai, és csak sorstársaik szórakoztatására álltak össze, mielőtt két amerikai filmes rájuk kattant. Zach Niles és Banker White három évig - egészen New Orleansig - követte őket, és mire befejezték filmjüket, a Living Like a Refugee című debütalbum is kijött. 2006-ban jártunk. A háború akkor már nem dúlt, de kiváltó oka, a rettenetes szegénység megmaradt, és konzerválta az együttes hitelességét. Egyre szaporodtak a nemzetközi meghívások, és közben bedurrantak a lemezpiacon is: a 2010-es Rise and Shine "az év albumaként" végezte az európai világzenei rádiósok listáján.

Most pedig ettől a Libationtől ájuldozik mindenki, és talán senki sem véletlenül. A hangzása az első albumot idézi, mintha az akusztikus gitárokkal előhívhatnák a tábortűzi hangulat emlékét. Persze szólnak, mint az atom; és úgy hatnak, ahogy az egy magára valamit is adó esszenciától elvárható: ellenállhatatlanul. Hozzám különösen kegyes narkotikum ez, hiszen a nagy része reggae alapú, mégpedig abból a veretesből, amit manapság roppant kevesen művelnek a világban. (Cumbancha, 2014)


Mayra Andrade: Lovely Difficult A túróba, valahogy elmulasztottam Mayra Andrade előző három lemezét; nem is tudom, hogyan hitessem el, hogy egy csapásra ő lett a zöld-foki kedvencem. Még ha nem is kimondottan csak oda való dolgokat énekel.

Az úgy volt, hogy Mayra - a Zöld-foki-szigetek (hetvenötben kikiáltott) függetlenségéért küzdő - édesapja jobbnak látta, ha felesége inkább a baráti Kubában szül, így egy ideig Havannában dekkolt a család. Aztán ahogy beköszöntött a szabadság, hazatértek, de Mayrának hamarosan csomagolnia kellett megint, majd édesanyjával és diplomata nevelőapjával Szenegálban, Angolában és Németországban élt. Tizennégy éves korában tért vissza Santiagóba, de végül továbbállt megint - ezúttal Párizsba, ahol kikötött végül.

Na most, ha műfaji tekintetben csak annyit öntött volna dalaiba, amennyit beszippantott a kalandozásai során, már az bőven elég lett volna, hogy... De ennél jóval durvább a felhozatal. Ugyanakkor korántsem attól olyan lenyűgöző Mayra lemeze, hogy a mornától a bossa nováig, a poptól a sanzonig, a reggae-től a dzsesszig minden belefér, vagy hogy azok mentén négy nyelven énekel. Hanem attól, hogy mindezt valami elképesztően mélyről fakadó személyességgel teszi, ráadásul egy olyan zenekar élén, amely egészen pontosan tudja, hogy hol a határ. Tényleg csoda, de ez van. Egyszerre változatos és egységes, könnyed és elmélyült, melankolikus és előremutató. Ez igen! (Sterns Music, 2014)


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”