mi a kotta?

Folytassa, összművész!

  • mi a kotta
  • 2013. július 13.

Zene

"Lohengrin - Mr. R. Wagner zenés darabot csinált belőle. Fiatal házaspár nászéjszakáján hajba kap, mert az újdonsült menyecske mindenáron tudni akarja, hogy a férje megbízható keresztény családból származik-e. Ezen megsértődve férj még a vonatot sem várja be, elcsolnakázik a legközelebbi hattyúval."

Karinthy Frigyes sommázta ekképpen az Így írtok ti göngyölített szinopszisparódiájában Richard Wagner romantikus operájának cselekményét, okvetlenül bocsánatos blaszfémiával és egyszersmind felszabadító humorral közelítve az alkotáshoz, amelynek középponti mozzanatát, a név megkérdezésének tilalmát maga a szerző 1851-ben így értelmezte: "Lohengrin azt a nőt kereste, aki hisz benne: aki nem kérdi, ki ő és hol van hazája, hanem olyannak szereti, amilyen; és mert olyan, amilyennek ő látja. Azt a nőt kereste, aki előtt nincs szüksége magyarázatra, igazolásra, hanem aki föltétlenül szereti őt. Azért kellett elrejtenie természetének felsőbbrendűségét, mert épp csak eme magasabb - helyesebben: felfokozott - lényének le-nem-leplezése, ki-nem-nyilvánítása biztosíthatta, hogy nem csupán a magasabbrendűségének szól az elnyert csodálat és bámulat..."

A Lohengrin csakúgy ott szerepel az idei Budapesti Wagner-napok második hétvégéjén (Nemzeti Hangversenyterem, június 16., négy óra), akárcsak a frissen bemutatott Mesterdalnokok (Nemzeti Hangversenyterem, június 15., négy óra), valamint a sorozat talán legsikerültebb produkciója, a Parsifal (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). Mindhárom előadásban a már természetesnek megszokott nemzetközi csillagjárással, visszatérő közönségkedvencekkel, mint amilyen a tenor Christian Franz, valamint két esetben Fischer Ádám, egyszer pedig Vajda Gergely avatott karmesteri irányítása alatt.

Ámde ha már fentebb egy jeles német Wagner-tenort emlegettünk, hát bizonnyal nem hagyhatjuk említetlenül napjaink alighanem első tenorjának mégoly rövid budapesti bemutatkozását, amely ugyancsak erre a hétvégére esik. Jonas Kaufmann (képünkön) ugyanis, hiszen őróla van szó, néhány ária erejéig tiszteletét teszi majd minálunk, pontosabban a Marton Éva hetvenedik születésnapját köszöntő operaházi gálán (június 16., hét óra). E néhány ária között pedig ott hallhatják majd a szerencsések az emlegetett Lohengrin önleleplező Grál elbeszélését is.

Egyebekben még két figyelemre méltó dalkoncert köti esedékes hétvégénket a vokális műfajokhoz, mindkettő izgalmas tematikát felvezetve és mindkettő vasárnap. A francia koloratúr-mezzó, Isabelle Druet matinéján Shakespeare-dalokat ígér, az avoni hattyú bűvöletében leledző utókor olyan zeneszerzőitől, mint Berlioz és Schubert, Brahms és Korngold (Fesztivál Színház, június 16., tizenegy óra). Kora este azután a Wilheim András zongorajátéka által kísért Darázs Renáta idézi meg Bécs gazdag dalkultúráját, Schubert mellett Gustav Mahler és Arnold Schönberg kompozícióit megszólaltatva (Fuga, június 16., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.