mi a kotta?

Folytassa, összművész!

  • mi a kotta
  • 2013. július 13.

Zene

"Lohengrin - Mr. R. Wagner zenés darabot csinált belőle. Fiatal házaspár nászéjszakáján hajba kap, mert az újdonsült menyecske mindenáron tudni akarja, hogy a férje megbízható keresztény családból származik-e. Ezen megsértődve férj még a vonatot sem várja be, elcsolnakázik a legközelebbi hattyúval."

Karinthy Frigyes sommázta ekképpen az Így írtok ti göngyölített szinopszisparódiájában Richard Wagner romantikus operájának cselekményét, okvetlenül bocsánatos blaszfémiával és egyszersmind felszabadító humorral közelítve az alkotáshoz, amelynek középponti mozzanatát, a név megkérdezésének tilalmát maga a szerző 1851-ben így értelmezte: "Lohengrin azt a nőt kereste, aki hisz benne: aki nem kérdi, ki ő és hol van hazája, hanem olyannak szereti, amilyen; és mert olyan, amilyennek ő látja. Azt a nőt kereste, aki előtt nincs szüksége magyarázatra, igazolásra, hanem aki föltétlenül szereti őt. Azért kellett elrejtenie természetének felsőbbrendűségét, mert épp csak eme magasabb - helyesebben: felfokozott - lényének le-nem-leplezése, ki-nem-nyilvánítása biztosíthatta, hogy nem csupán a magasabbrendűségének szól az elnyert csodálat és bámulat..."

A Lohengrin csakúgy ott szerepel az idei Budapesti Wagner-napok második hétvégéjén (Nemzeti Hangversenyterem, június 16., négy óra), akárcsak a frissen bemutatott Mesterdalnokok (Nemzeti Hangversenyterem, június 15., négy óra), valamint a sorozat talán legsikerültebb produkciója, a Parsifal (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). Mindhárom előadásban a már természetesnek megszokott nemzetközi csillagjárással, visszatérő közönségkedvencekkel, mint amilyen a tenor Christian Franz, valamint két esetben Fischer Ádám, egyszer pedig Vajda Gergely avatott karmesteri irányítása alatt.

Ámde ha már fentebb egy jeles német Wagner-tenort emlegettünk, hát bizonnyal nem hagyhatjuk említetlenül napjaink alighanem első tenorjának mégoly rövid budapesti bemutatkozását, amely ugyancsak erre a hétvégére esik. Jonas Kaufmann (képünkön) ugyanis, hiszen őróla van szó, néhány ária erejéig tiszteletét teszi majd minálunk, pontosabban a Marton Éva hetvenedik születésnapját köszöntő operaházi gálán (június 16., hét óra). E néhány ária között pedig ott hallhatják majd a szerencsések az emlegetett Lohengrin önleleplező Grál elbeszélését is.

Egyebekben még két figyelemre méltó dalkoncert köti esedékes hétvégénket a vokális műfajokhoz, mindkettő izgalmas tematikát felvezetve és mindkettő vasárnap. A francia koloratúr-mezzó, Isabelle Druet matinéján Shakespeare-dalokat ígér, az avoni hattyú bűvöletében leledző utókor olyan zeneszerzőitől, mint Berlioz és Schubert, Brahms és Korngold (Fesztivál Színház, június 16., tizenegy óra). Kora este azután a Wilheim András zongorajátéka által kísért Darázs Renáta idézi meg Bécs gazdag dalkultúráját, Schubert mellett Gustav Mahler és Arnold Schönberg kompozícióit megszólaltatva (Fuga, június 16., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.