Karinthy Frigyes sommázta ekképpen az Így írtok ti göngyölített szinopszisparódiájában Richard Wagner romantikus operájának cselekményét, okvetlenül bocsánatos blaszfémiával és egyszersmind felszabadító humorral közelítve az alkotáshoz, amelynek középponti mozzanatát, a név megkérdezésének tilalmát maga a szerző 1851-ben így értelmezte: "Lohengrin azt a nőt kereste, aki hisz benne: aki nem kérdi, ki ő és hol van hazája, hanem olyannak szereti, amilyen; és mert olyan, amilyennek ő látja. Azt a nőt kereste, aki előtt nincs szüksége magyarázatra, igazolásra, hanem aki föltétlenül szereti őt. Azért kellett elrejtenie természetének felsőbbrendűségét, mert épp csak eme magasabb - helyesebben: felfokozott - lényének le-nem-leplezése, ki-nem-nyilvánítása biztosíthatta, hogy nem csupán a magasabbrendűségének szól az elnyert csodálat és bámulat..."
A Lohengrin csakúgy ott szerepel az idei Budapesti Wagner-napok második hétvégéjén (Nemzeti Hangversenyterem, június 16., négy óra), akárcsak a frissen bemutatott Mesterdalnokok (Nemzeti Hangversenyterem, június 15., négy óra), valamint a sorozat talán legsikerültebb produkciója, a Parsifal (Nemzeti Hangversenyterem, június 14., négy óra). Mindhárom előadásban a már természetesnek megszokott nemzetközi csillagjárással, visszatérő közönségkedvencekkel, mint amilyen a tenor Christian Franz, valamint két esetben Fischer Ádám, egyszer pedig Vajda Gergely avatott karmesteri irányítása alatt.
Ámde ha már fentebb egy jeles német Wagner-tenort emlegettünk, hát bizonnyal nem hagyhatjuk említetlenül napjaink alighanem első tenorjának mégoly rövid budapesti bemutatkozását, amely ugyancsak erre a hétvégére esik. Jonas Kaufmann (képünkön) ugyanis, hiszen őróla van szó, néhány ária erejéig tiszteletét teszi majd minálunk, pontosabban a Marton Éva hetvenedik születésnapját köszöntő operaházi gálán (június 16., hét óra). E néhány ária között pedig ott hallhatják majd a szerencsések az emlegetett Lohengrin önleleplező Grál elbeszélését is.
Egyebekben még két figyelemre méltó dalkoncert köti esedékes hétvégénket a vokális műfajokhoz, mindkettő izgalmas tematikát felvezetve és mindkettő vasárnap. A francia koloratúr-mezzó, Isabelle Druet matinéján Shakespeare-dalokat ígér, az avoni hattyú bűvöletében leledző utókor olyan zeneszerzőitől, mint Berlioz és Schubert, Brahms és Korngold (Fesztivál Színház, június 16., tizenegy óra). Kora este azután a Wilheim András zongorajátéka által kísért Darázs Renáta idézi meg Bécs gazdag dalkultúráját, Schubert mellett Gustav Mahler és Arnold Schönberg kompozícióit megszólaltatva (Fuga, június 16., hat óra).