Koncert

Legendás este

A Nemzeti Filharmonikusok Strauss-koncertje

Zene

Milyen is lenne az, ha a koncertteremben láthatatlan zenekar és láthatatlan karmester produkcióját hallgatná az egybegyűlt közönség?

Vajon letisztultabbá válna az auditív élmény, vagy éppenséggel csorbulna a zenélés látványa híján? A kérdés persze álnaiv, hiszen titkon tudván tudjuk, hogy látvány nélkül fityfenét se ér a koncertlátogatás, s épp erről győződhettünk meg Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok idei Strauss-estjének első perceiben is. A Richard Strauss életművét Budapesten (újra)honosító vállalkozás soros koncertjéhez ugyanis mindvégig árokból szolgáltatta a zenét az együttes és az észrevétlenül érkező, a meghajlással nemigen bajlódó karmester: már akkor is, amikor fent a színpadként funkcionáló pódium még teljesen üres volt. Így szólalt meg az 1940-ben komponált Japán ünnepi zene: magyarországi bemutató gyanánt, s bizony tagadhatatlanul lagymatag hatást kiváltva a hallgatóságból. A körítés elhanyagolása-elmaradása persze csak részben felelt az öregkori mű hatástalanságáért, merthogy úgy tetszett: az alkalmi jellegű szerzemény, hatalmassá duzzasztott zenekar ide, mesteri hangszerelés oda, inkább csak kuriózumként és történeti különlegessége révén érdemelhet figyelmet.

A Japán ünnepi zene ugyanis japán állami felkérésre, a császárság fennállásának 2600. évfordulóját köszöntendő készült el, s éppígy a nemzetközi kultúrkapcsolatok jegyében született meg annak idején az est másik száma, a József-legenda is. No, de mégis micsoda különbséggel! Mert az 1914-ben, percekkel az I. világháború kitörése előtt bemutatott „balett-dráma” nem állami megrendelésből, hanem német, osztrák, francia és orosz művészek együttműködése révén jutott el a premierig: Párizsban, Gyagilev Orosz Balettjében. A József-legenda nagy és máig izgalmas mű, amelynek (újra)felfedezése emlékezetessé tette Kocsis Strauss-sorozatának 2014-es estjét, illetve estjeit.

Abban, hogy a Nemzeti Filharmonikusok törzsközönsége most rácsodálkozhatott erre a gazdag és sodróan drámai alkotásra, Kocsis Zoltán elkötelezettsége és a zenekari játék perfekciója mellett Juronics Tamásé volt az érdem. A bölcsen a komolyzenei koncertlátogatók befogadókészségéhez kalibrált táncjáték teljes értékű színházi élményt nyújtott: mindvégig jól követhető cselekménnyel, a zenekari játék egészen pazar színvonalához méltó koreográfiával, erős és nagy hatású pillanatok sorával. A koreográfiából – a müpabeli szcenírozások hagyományának megfelelően – a pódium feletti erkélyrészletekre és a nézőtéri járásokba is jutott, s ezúttal még ez utóbbi, könnyen elunható gyakorlat sem tűnt öncélúnak. Innen, a nézőtér felől érkezett a címszereplő Horváth M. Gergő, hogy megszabadítottjai azután ugyancsak errefelé távozzanak Potifár rabságából. S mindeközben a józsefi áldottság jótéteményeiből azok is részesültek ezen az estén, akik egyszerűen csak ott ültek a nézőtéren.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 12.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.