mi a kotta?

Urak, asszonyságok

  • mi a kotta
  • 2013. december 7.

Zene

Nagyhét vagy legalábbis nagy hét vár reánk a koncerttermekben az elkövetkező napok során, s ennek csúcspontját előreláthatólag egy nagy és minden porcikájában izgalmas operai világsztár budapesti debütálása jelenti majd.

Az amerikai mezzoszoprán, Joyce DiDonato (képünkön) lesz ez a vendég, akit az év elején Stuart Mária szerepében láthattunk egy MET-közvetítésen, s aki most testi valójában is királynőként, sőt királynőkként tűnik majd fel a pódiumon, hiszen Kleopátrától Octaviáig antik fejedelmi hölgyek barokk áriáinak füzérét fogja énekelni a remek Complesso Barocco kíséretében (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 9., fél nyolc). Egy teremmel odébb, immár HD-közvetítésen keresztül DiDonato ugyancsak világraszóló honfitársnője, Patricia Racette énekli majd a Tosca címszerepét, s az operai világ legnevesebb nyílt leszbikusának oldalán a megnyerő tenorsztár, Roberto Alagna készül tündökölni a felvilágosodott Cavaradossi lovag szólamában (Fesztivál Színház, november 9., hét óra).

A Zeneakadémián mindeközben tovább zajlik majd a Fesztiválzenekar - Mihail Pletnyov vendégszereplésével ékes - hosszú hétvégéje, Takács-Nagy Gábor vezénylete alatt (november 8. és 10., háromnegyed nyolc, november 9., fél négy). Az itt kvázi nyitány gyanánt felhangzó szimfonikus költemény, a Mazeppa azután közvetlenül a fesztiválzenekari sorozat nyomában, az "budai Danubia Zenekar koncertjén is programindító szerepben fog felénk vágtázni (Zeneakadémia, november 11., fél nyolc). Az óbudaiak hangversenyének második felét az elnyűhetetlenül populáris Carmina Burana előadása teszi majd ki, s külön érdekességnek ígérkezik, hogy az Orff-mű tenorszólójára a musicalek révén megismert Serbán Attila vállalkozik. "Hajdan szép hattyú voltam én. / Úsztam a tó kék, mély vizén. / Oly boldog voltam, én szegény" - panaszolja majd Serbán a nyárson sülő gúnár sorsát, komikus és egyszersmind kényelmetlen magasságokba kényszerítve énekhangját.

"A Torre di Venerére való emlékezésnek kellemetlen a levegője." Ezzel a mondattal indul a világirodalom leghíresebb "tragikus úti élménye", a Mario és a varázsló, mely Mann-elbeszélésből Vajda János működésének hála az utolsó negyedszázad talán legsikeresebb magyar operájává vált. Az 1988-ban ősbemutatott egyfelvonásos most visszatér az Operába, egészen pontosan az immár hivatalosan is újranyitott Erkel Színházba, ahol is A kékszakállú herceg várával fog megosztozni az újdonat premieren (november 9., hét óra). A Héja Domonkos által vezényelt előadáson a két főszerepet, eminnen Cipolla lovagot, amonnan a Kékszakállút egyként Bretz Gábor alakítja majd, míg a rútul csókra csábított pincér, Mario Nagy Ervin személyében lép elénk.

S végül keddre is jut egy vendég világnagyság, ezúttal zeneszerző: a zenei minimalizmus atyamestere, Steve Reich (Zeneakadémia, november 12., fél nyolc). A Zeneakadémia tiszteletbeli professzorának műveit Rácz Zoltán irányítása alatt szólaltatják majd meg az intézmény növendékei, s a kompozíciók sorában ott szerepel majd a Mallet Quartet is, amelyet Reich éppen Ráczék számára, az Amadinda fennállásának 25. évfordulójára komponált 2009-ben.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.