Koncert

A Fesztiválzenekar

Zene

A Fesztiválzenekar hangversenyére eredetileg elvárt világhírű művésznő helyett egy másik nagyszerű pianista érkezik, aki nem romantikus zongoraversenyt, hanem Mozart-koncertet játszik: ez a komplex mintázat rövid időn belül másodszor fordul elő ebben az évadban. Igaz, a zeneakadémiai koncertekre invitált Martha Argerich lemondása már hetekkel korábban tudottá vált, s helyettese, Mihail Pletnyov most újfent bizonyította nagyszerű, biztos technikájú, bár enyhén hűvös-rezervált hangszeres művészetét.

Pletnyov alapvetően tartózkodó, sőt ironikusan távolságtartó jelenléte mellett így aztán csak még érzékletesebbé vált Takács-Nagy Gábor karmesteri működésének motiváltsága. Takács-Nagy hatalmas nyeresége a Fesztiválzenekar együttesének: az első vendégkarmester most is valósággal sugárzó energiaközpontja volt a koncertnek. Pálca nélküli, de még a nézőtérről is bámulatosan világos vezénylése révén a koncertet nyitó Mazeppa a legelső ütemtől színekben és lendületben gazdag hangászati orgiának mutatta magát. A rezesek számára jutalomjátéknak bizonyuló szimfonikus költemény előadása mellesleg pár pillanat alatt átsegítette a hallgatót azon az akusztikai átálláson is, amelyre az elmúlt évek során a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremhez idomult füleknek szükségképpen át kellett esniük. A romantikus hangáradat után Mozart 1776-os C-dúr zongoraversenyében eszményi arányokkal és eleganciával szólalt meg a zenekari kíséret, hogy azután a koncert második részében az együttes az egekig, sőt egészen az egekbe emelje Mendelssohn Reformáció-szimfóniáját. Nemes pátosz, gyönyörködtető formaérzék és a műbe vetett hit világossága jellemezte ezt az interpretációt, amelynek élvezetéhez persze nem kellett evangélikus vagy kálvinista keresztlevél. A Mendelssohn-szimfóniával megdicsőülő zenekar és karmestere ráadásként egy szépséges tételnyi Olasz szimfóniával toldotta meg a koncert programját.

Zeneakadémia, november 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.