Koncert

A Fesztiválzenekar

Zene

A Fesztiválzenekar hangversenyére eredetileg elvárt világhírű művésznő helyett egy másik nagyszerű pianista érkezik, aki nem romantikus zongoraversenyt, hanem Mozart-koncertet játszik: ez a komplex mintázat rövid időn belül másodszor fordul elő ebben az évadban. Igaz, a zeneakadémiai koncertekre invitált Martha Argerich lemondása már hetekkel korábban tudottá vált, s helyettese, Mihail Pletnyov most újfent bizonyította nagyszerű, biztos technikájú, bár enyhén hűvös-rezervált hangszeres művészetét.

Pletnyov alapvetően tartózkodó, sőt ironikusan távolságtartó jelenléte mellett így aztán csak még érzékletesebbé vált Takács-Nagy Gábor karmesteri működésének motiváltsága. Takács-Nagy hatalmas nyeresége a Fesztiválzenekar együttesének: az első vendégkarmester most is valósággal sugárzó energiaközpontja volt a koncertnek. Pálca nélküli, de még a nézőtérről is bámulatosan világos vezénylése révén a koncertet nyitó Mazeppa a legelső ütemtől színekben és lendületben gazdag hangászati orgiának mutatta magát. A rezesek számára jutalomjátéknak bizonyuló szimfonikus költemény előadása mellesleg pár pillanat alatt átsegítette a hallgatót azon az akusztikai átálláson is, amelyre az elmúlt évek során a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremhez idomult füleknek szükségképpen át kellett esniük. A romantikus hangáradat után Mozart 1776-os C-dúr zongoraversenyében eszményi arányokkal és eleganciával szólalt meg a zenekari kíséret, hogy azután a koncert második részében az együttes az egekig, sőt egészen az egekbe emelje Mendelssohn Reformáció-szimfóniáját. Nemes pátosz, gyönyörködtető formaérzék és a műbe vetett hit világossága jellemezte ezt az interpretációt, amelynek élvezetéhez persze nem kellett evangélikus vagy kálvinista keresztlevél. A Mendelssohn-szimfóniával megdicsőülő zenekar és karmestere ráadásként egy szépséges tételnyi Olasz szimfóniával toldotta meg a koncert programját.

Zeneakadémia, november 8.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.