rés a présen

„Mi magunk is rajongunk”

  • rés a présen
  • 2021. július 14.

Zene

Kokas Katalin hegedűművésszel, a Fesztivál Akadémia művészeti vezetőjével beszélgettünk

rés a présen: Kik lépnek fel a július 16. és 25. között sorra kerülő Fesztivál Akadémia műsorán?

Kokas Katalin: Jön Joshua Bell, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott hegedűművésze, aki sokkal több felkérést kap, mint amennyit el tudna vállalni, a Fesztivál Akadémiának viszont harmadik éve visszatérő vendége, ami nagy megtiszteltetés számunkra. A fellépők között ott lesz a legendás Gidon Kremer, az orosz hegedűiskola egyik legnagyobb ma élő képviselője. Várjuk a zenei szaksajtó által „a világ legizgalmasabb hegedűsének” nevezett Patricia Kopacsinszkaját, aki népi hegedűs édesanyjával és cimbalomművész édesapjával moldvai népzenét játszik, majd Schönberg Holdbűvölte Pierrot című darabját adja elő zenésztársaival. A műben Patricia az énekbeszéd szólamot adja elő, így egy egészen különleges oldalát ismerhetjük meg, fellépése várhatóan a fesztivál egyik fénypontja lesz.

rap: Mit takar az idei fesztivál témája, a Családfák?

KK: A férjem és szervezőtársam, Kelemen Barnabás spontán ötlete volt, és mindenkinek azonnal megtetszett! Mindketten zenészcsaládból származunk, és emellett családi kötelékként éljük meg a művészbarátainkhoz fűződő kapcsolatunkat is. Mellettünk több zenészcsalád is fellép, és a hangversenyek műsorán nagy zeneszerző-dinasztiák művei és a család ihlette darabok egyaránt szerepelnek. Például a fesztivál zárókoncertjén elhangzik Wagner Siegfried-idill című darabja, amelyet fiuk születésére írt feleségének, ugyanazon a koncerten Rachmaninov a tiszteletbeli atyját, Csajkovszkijt búcsúztatja elégikus zongoratriójával. Mozart kla­rinét­ötösét pedig a szlovén klarinétvarázsló, Mate Bekavac szólójával adjuk elő Kokas Dórával, Barnabással és tizenhárom éves fiunkkal, Gáspárral. Régi álmunk volt, hogy apa és fia együtt játsszon a színpadon egy ilyen komoly kamaraművet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.