Lemez

Ministry: From Beer To Eternity

  • Kovács Bálint
  • 2013. október 13.

Zene

Aki akár minimálisan is figyelemmel követte a Ministry nevű, feloszlását évekig halogató, annak véglegességét ezerszer bejelentő, majd hamarosan újra- és újraalakuló úttörő indusztriális metál-banda pályáját, az anélkül is tudta, hogy Al Jourgensen zenekarvezetőnek már rég elment az utolsó csepp józan esze is, hogy megjelent volna ez az új lemez, vagy hogy újra bejelentették volna a (majdani) feloszlást. Szerencse, hogy ebben a műfajban az elgurult pirula inkább pozitívum, mint hátrány. És valóban, a Ministry elkészítette a korai remek és a feloszláskori, nagyon rossz lemezeinek tökéletes elegyét: a From Beer... ugyan kifejezetten nehezen hallgatható, viszont határtalan szabadsága, punkos őrülete és minden szabályt elutasító attitűdje miatt mégis roppant szimpatikus.

Mert azért az igenis szórakoztató a maga módján, hogy Jourgensen képes egy saját magát istenítő himnusszal, majd a pofánvágás szépségeiről elmélkedő nótával kezdeni az egyébként a jól megszokott, leegyszerűsítő és demagóg, pacifista-antiglobalista-antikapitalista témákat felsorakoztató lemezt. Meg az is mindig rokonszenves, ha egy zenekar magasról tesz a hallgatói elvárásokra, és képes kilépni abból az állóvízből, amelyben évekig dagonyázott. Ezen a rokonszenven nem csökkent sokat az sem, hogy így aztán a lemezen agyoneffektezett hangok, elektro-indusztriál zörejek és egy zárlatos kenyérpirítóra emlékeztető zajok váltakoznak minimálakkordokkal kísért versmondással, popos női énekkel vagy arabos hangulatú lant(?)-pengetéssel. Különben is, a rockzenei részek kifejezetten jók, úgy az összetettebb szólók, mint a repetitív akkordok.

Azokat a zenekarokat, amelyek hátat fordítanak minden tradicionálisnak nevezhető dalszerkezetnek, és valami újat mutatnak helyette, általában mély tisztelet övezi, és ez rendben is van így. De nem mindegyikük lemezeit muszáj rendszeresen hallgatni.

13th Planet, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.