Lemez

Ministry: From Beer To Eternity

  • Kovács Bálint
  • 2013. október 13.

Zene

Aki akár minimálisan is figyelemmel követte a Ministry nevű, feloszlását évekig halogató, annak véglegességét ezerszer bejelentő, majd hamarosan újra- és újraalakuló úttörő indusztriális metál-banda pályáját, az anélkül is tudta, hogy Al Jourgensen zenekarvezetőnek már rég elment az utolsó csepp józan esze is, hogy megjelent volna ez az új lemez, vagy hogy újra bejelentették volna a (majdani) feloszlást. Szerencse, hogy ebben a műfajban az elgurult pirula inkább pozitívum, mint hátrány. És valóban, a Ministry elkészítette a korai remek és a feloszláskori, nagyon rossz lemezeinek tökéletes elegyét: a From Beer... ugyan kifejezetten nehezen hallgatható, viszont határtalan szabadsága, punkos őrülete és minden szabályt elutasító attitűdje miatt mégis roppant szimpatikus.

Mert azért az igenis szórakoztató a maga módján, hogy Jourgensen képes egy saját magát istenítő himnusszal, majd a pofánvágás szépségeiről elmélkedő nótával kezdeni az egyébként a jól megszokott, leegyszerűsítő és demagóg, pacifista-antiglobalista-antikapitalista témákat felsorakoztató lemezt. Meg az is mindig rokonszenves, ha egy zenekar magasról tesz a hallgatói elvárásokra, és képes kilépni abból az állóvízből, amelyben évekig dagonyázott. Ezen a rokonszenven nem csökkent sokat az sem, hogy így aztán a lemezen agyoneffektezett hangok, elektro-indusztriál zörejek és egy zárlatos kenyérpirítóra emlékeztető zajok váltakoznak minimálakkordokkal kísért versmondással, popos női énekkel vagy arabos hangulatú lant(?)-pengetéssel. Különben is, a rockzenei részek kifejezetten jók, úgy az összetettebb szólók, mint a repetitív akkordok.

Azokat a zenekarokat, amelyek hátat fordítanak minden tradicionálisnak nevezhető dalszerkezetnek, és valami újat mutatnak helyette, általában mély tisztelet övezi, és ez rendben is van így. De nem mindegyikük lemezeit muszáj rendszeresen hallgatni.

13th Planet, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.