Ministry (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. július 17.

Zene

Szaddám Huszein annak idején óriási ziccert hagyott ki, amikor a katonáit nem Ministryvel tüzelte a harcok előtt. Al Jourgensen, a Ministry főnöke ugyanis képes olyan intenzíven gyűlölni az ifjabbik George Bush Amerikáját, hogyha nem félháznyi rajongónak, hanem ugyanennyi radikális muzulmánnak játszott volna, akkor másnap repülőgépek és robbanóanyagokkal megrakott teherautók százai indultak volna el utolsó útjukra.

Szaddám Huszein annak idején óriási ziccert hagyott ki, amikor a katonáit nem Ministryvel tüzelte a harcok elõtt. Al Jourgensen, a Ministry fõnöke ugyanis képes olyan intenzíven gyûlölni az ifjabbik George Bush Amerikáját, hogyha nem félháznyi rajongónak, hanem ugyanennyi radikális muzulmánnak játszott volna, akkor másnap repülõgépek és robbanóanyagokkal megrakott teherautók százai indultak volna el utolsó útjukra.

Akik két éve a Szigeten látták a Ministryt, felejtsék el azt a koncertet. Ott, a délutáni verõfényben az amúgy bitang zenekar annyira erõtlen volt, hogy nem lehetett bírni - már akkor egy ilyen kisebb helyen tartott koncertrõl álmodoztam, gondolván, hogy majd ott biztos megmutatják. Igazam volt. A Ministry igazán a kalkuttai Fekete Lyuk-szerû helyeken érzi otthon magát: ilyenkor jön elõ belõle a sátáni energia igazán.

A koncerten papírforma szerint mûködik minden: a setlist nagy része a zenekar anti-Bush trilógiájából (Houses Of The Molé, 2004; Rio Grande Blood, 2006; The Last Sucker, 2007) áll, olyan gyöngyszemekkel többek közt, mint a Se–or Peligro a kettesrõl. Nagyon bivalyul játszó zenekarral (a pufók Jourgensenen kívül Tommy Victor gitározik a Prongból, az elhunyt Paul Raven helyett pedig a Static X basszusgitárosa, Tony Campos segít ki), vetítéssel és rácsokkal elválasztott színpaddal, ami mögül a renitens Victor és Campos néha elõjön belemetálozni a közönség arcába. A Filth Pig lemezt szokás szerint teljesen elfelejtik, a ráadásban viszont gyönyörû a N.W.O., a Just One Fix és a Thieves vérengzõ hármasa a hõskorból, másodjára pedig még Louis Armstrong What A Wonderful Worldjét is eljátsszák, a végét persze ministrys õrjöngésbe fullasztva. Azzal kapcsolatban pedig már most van egy fogadásom, hogy Jourgensen nem fogja olyan könnyen feladni, amilyen nagy hanggal nemrég bejelentette a búcsút. Látszik a szemén: igazán boldogtalan lenne, ha nem gyûlölhetne valakit.

Petõfi Csarnok, július 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.