Mint a hurrikán - Mad Caddies a Kultiplexben (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. február 28.

Zene

A kimúlófélben lévő Kultiplexnek (igaz, annyian emelték fel a szavukat a bezárás ellen, hogy állítólag egy fél évet még kihúz a hely) minden bizonnyal a kaliforniai Mad Caddies felléptetése volt a legnagyobb húzása, amely a bennfentesek szerint kizárólag a családias klubbuli miatt vállalta el csökkentett gázsival ezt a koncertet. Odakint Petőfi Csarnok nagyságú helyeket csurig megtöltve játszik ez a NOFX-es Fat Mike kiadójánál, a Fat Wreck Chordsnál tanyázó, öt albummal kultikussá avanzsált szextett. Itthon a túlzsúfoltságból adódó emberhalál elkerülése végett külön regisztrálni kellett, és az előzetes hírek szerint csak azok juthattak be a Kultiplexbe, akiknek a neve szerepelt ezen az ötszázötven főre limitált kvázi vendéglistán. Erre persze magasról tojt mindenki, és jóformán az ment be, aki akart.

A kimúlófélben lévő Kultiplexnek (igaz, annyian emelték fel a szavukat a bezárás ellen, hogy állítólag egy fél évet még kihúz a hely) minden bizonnyal a kaliforniai Mad Caddies felléptetése volt a legnagyobb húzása, amely a bennfentesek szerint kizárólag a családias klubbuli miatt vállalta el csökkentett gázsival ezt a koncertet. Odakint Petőfi Csarnok nagyságú helyeket csurig megtöltve játszik ez a NOFX-es Fat Mike kiadójánál, a Fat Wreck Chordsnál tanyázó, öt albummal kultikussá avanzsált szextett. Itthon a túlzsúfoltságból adódó emberhalál elkerülése végett külön regisztrálni kellett, és az előzetes hírek szerint csak azok juthattak be a Kultiplexbe, akiknek a neve szerepelt ezen az ötszázötven főre limitált kvázi vendéglistán. Erre persze magasról tojt mindenki, és jóformán az ment be, aki akart.

A NOFX emlegetése persze nemcsak a kiadó (meg a hórihorgas gitáros, Sascha Lazor micisapkája, ami teljesen olyan, mint ami Fat Mike fején rohad évek óta) okán megkerülhetetlen, hanem a zene is olyasmi, fúvósokkal tarkított, kaliforniai lazulás, mint az ősbandáé, csak kábé egy generációval későbbről. Itt már Fat Mike brekegése helyett iskolázott ének hallható (Chuck Robertson énekes és néha ritmusgitáros valami köcsögkalapszerűségben lépett fel: ezeknél koncepció lehet az idióta tökfödő), külön, kétszemélyes fúvósszekciót alkalmaznak, és jóval többször rogyasztják térdre a klasszikus punk nyújtott ritmusát valami klasszikus reggae-felezéssel vagy akár egy koktélbárba illő szvingeléssel. Itt kellett rájönnöm, hogy ez utóbbi mennyire passzol a klasszikus punk reszelések közé, de nem is ez a legfontosabb, hanem a sokadszorra emlegetett sunshine feeling, ami annyira meghatározó eleme ennek a zenének. Kelet-Európában a reneszánszát élő skadivat ellenére nincsen semmi értelme ilyesmivel próbálkozni, és erre a magyar előzenekar, a Honeyball volt a legjobb bizonyíték - másfél szám után méla undorral fordultam ki a teremből, és még az egyébként kiváló, szintén amerikai country-punk Wil Ridge sem tudott visszacsalogatni.

A Mad Caddies koncertjéről meg aztán mindent elmondott az a galériáról szemlélt látvány, ahogy a termet csurig megtöltő tömeg a Macho Nachos vonalú húzósabb dalok alatt olyasmi csigavonalat alkotva fortyogott faltól falig, mint amilyet a tornádók műholdfelvételein látni (az utolsó, Keep It Going című lemez lazább dolgainál ez aztán szolid hullámzássá szelídült), a fúvósszekció vokálon is bizonyító trombitás tagja meg feketére izzadta az egyébként világos pólóját. Megvoltak a klasszikus dalok persze hiánytalanul (Weird Beard meg Monkeys, azzal a begyorsulással a közepén, amikor a lenti műholdképen fokozatosan erősödött föl a szélvihar) és olyan lendülettel, ami úgy söpörte el a gyászos dózerhangulatot, mint a hurrikán a kerti sörpadot. Azt meg végképp nem gondoltam volna, hogy a szeptemberi NOFX szintjét ha túlszárnyalni nem is, de hozni lehet ebben a stílusban - pedig lehetett.

Kultiplex, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."