Mint a hurrikán - Mad Caddies a Kultiplexben (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. február 28.

Zene

A kimúlófélben lévő Kultiplexnek (igaz, annyian emelték fel a szavukat a bezárás ellen, hogy állítólag egy fél évet még kihúz a hely) minden bizonnyal a kaliforniai Mad Caddies felléptetése volt a legnagyobb húzása, amely a bennfentesek szerint kizárólag a családias klubbuli miatt vállalta el csökkentett gázsival ezt a koncertet. Odakint Petőfi Csarnok nagyságú helyeket csurig megtöltve játszik ez a NOFX-es Fat Mike kiadójánál, a Fat Wreck Chordsnál tanyázó, öt albummal kultikussá avanzsált szextett. Itthon a túlzsúfoltságból adódó emberhalál elkerülése végett külön regisztrálni kellett, és az előzetes hírek szerint csak azok juthattak be a Kultiplexbe, akiknek a neve szerepelt ezen az ötszázötven főre limitált kvázi vendéglistán. Erre persze magasról tojt mindenki, és jóformán az ment be, aki akart.

A kimúlófélben lévő Kultiplexnek (igaz, annyian emelték fel a szavukat a bezárás ellen, hogy állítólag egy fél évet még kihúz a hely) minden bizonnyal a kaliforniai Mad Caddies felléptetése volt a legnagyobb húzása, amely a bennfentesek szerint kizárólag a családias klubbuli miatt vállalta el csökkentett gázsival ezt a koncertet. Odakint Petőfi Csarnok nagyságú helyeket csurig megtöltve játszik ez a NOFX-es Fat Mike kiadójánál, a Fat Wreck Chordsnál tanyázó, öt albummal kultikussá avanzsált szextett. Itthon a túlzsúfoltságból adódó emberhalál elkerülése végett külön regisztrálni kellett, és az előzetes hírek szerint csak azok juthattak be a Kultiplexbe, akiknek a neve szerepelt ezen az ötszázötven főre limitált kvázi vendéglistán. Erre persze magasról tojt mindenki, és jóformán az ment be, aki akart.

A NOFX emlegetése persze nemcsak a kiadó (meg a hórihorgas gitáros, Sascha Lazor micisapkája, ami teljesen olyan, mint ami Fat Mike fején rohad évek óta) okán megkerülhetetlen, hanem a zene is olyasmi, fúvósokkal tarkított, kaliforniai lazulás, mint az ősbandáé, csak kábé egy generációval későbbről. Itt már Fat Mike brekegése helyett iskolázott ének hallható (Chuck Robertson énekes és néha ritmusgitáros valami köcsögkalapszerűségben lépett fel: ezeknél koncepció lehet az idióta tökfödő), külön, kétszemélyes fúvósszekciót alkalmaznak, és jóval többször rogyasztják térdre a klasszikus punk nyújtott ritmusát valami klasszikus reggae-felezéssel vagy akár egy koktélbárba illő szvingeléssel. Itt kellett rájönnöm, hogy ez utóbbi mennyire passzol a klasszikus punk reszelések közé, de nem is ez a legfontosabb, hanem a sokadszorra emlegetett sunshine feeling, ami annyira meghatározó eleme ennek a zenének. Kelet-Európában a reneszánszát élő skadivat ellenére nincsen semmi értelme ilyesmivel próbálkozni, és erre a magyar előzenekar, a Honeyball volt a legjobb bizonyíték - másfél szám után méla undorral fordultam ki a teremből, és még az egyébként kiváló, szintén amerikai country-punk Wil Ridge sem tudott visszacsalogatni.

A Mad Caddies koncertjéről meg aztán mindent elmondott az a galériáról szemlélt látvány, ahogy a termet csurig megtöltő tömeg a Macho Nachos vonalú húzósabb dalok alatt olyasmi csigavonalat alkotva fortyogott faltól falig, mint amilyet a tornádók műholdfelvételein látni (az utolsó, Keep It Going című lemez lazább dolgainál ez aztán szolid hullámzássá szelídült), a fúvósszekció vokálon is bizonyító trombitás tagja meg feketére izzadta az egyébként világos pólóját. Megvoltak a klasszikus dalok persze hiánytalanul (Weird Beard meg Monkeys, azzal a begyorsulással a közepén, amikor a lenti műholdképen fokozatosan erősödött föl a szélvihar) és olyan lendülettel, ami úgy söpörte el a gyászos dózerhangulatot, mint a hurrikán a kerti sörpadot. Azt meg végképp nem gondoltam volna, hogy a szeptemberi NOFX szintjét ha túlszárnyalni nem is, de hozni lehet ebben a stílusban - pedig lehetett.

Kultiplex, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.