"Mint hal a vázba" - Kukorelly Endre darabja (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. január 12.

Zene

"Legyen elnéző" - ez a (Csehovtól vett) mottója Kukorelly Endre Élnek még ezek? című darabjának, amelyet a Kamrában mutattak be, Máté Gábor rendezésében. A Katona tesz az új magyar drámára, s ez vélhetően jót tesz az új magyar drámának. A Katonának is.

"Legyen elnéző" - ez a (Csehovtól vett) mottója Kukorelly Endre Élnek még ezek? című darabjának, amelyet a Kamrában mutattak be, Máté Gábor rendezésében. A Katona tesz az új magyar drámára, s ez vélhetően jót tesz az új magyar drámának. A Katonának is.

Van a darab és van az előadás. Optimális esetben utóbbi előbbinek színpadra állított változata. Csakhogy Kukorelly darabjánál a szereplőlistánál kellene kezdeni a színrevitelt, ha ugyan tudja valaki, hogyan néz ki színpadon az, akit "a legfinomabb teveszőr ecsettel festettek". Vagy az, aki "az imént tört el egy vázát".

Helyszín: egy úgymond osztályspecifikumait vesztő, hagyományaihoz egyre reménytelenebbül ragaszkodó polgárcsalád lakása - Ignatovity Krisztina díszlete az első két részben néhány (az író által rendelt) darabbal érzékelteti ezt: pianínó, régi rádió, egy-egy szép darab. Időpont: szenteste, valamikor

a hatvanas évek

legelején, gondolom. Jó drámai keret ez, össze lehet terelni a családot, olyan, mint egy csoportkép - és ennek a csoportképnek a színrevitelében a legjobb a Katona társulata. Kiderül például Bodnár Erika Bizsujából (az örök nagynéni - s még mielőtt azt mondanám, hogy klisékből épül, inkább azt mondom, hogy belőle épülnek a klisék), hogy milyen az, akit (ugyan kissé sprődebb) teveszőr ecsettel festettekÉ

Az első és a harmadik felvonás hagyományos életkép, mégsem fűzhető össze közvetlenül - kell a közbülső, szürreális-operás, őrangyalos verses látomás. Például azért kell, hogy ne fulladjon banalitásba maga a csoportkép - és azért, hogy (mivel a szöveg nem teszi) formátumot adjon a szereplőknek. Abban mindhárom rész egységes, hogy - akárcsak Kukorelly lírája és prózája - modulokból épül, de az első és a harmadik rész nyelvi, karakterbeli és szituációs moduljait a középső van hivatva a helyére tenni.

Máté Gábor rendezése erőteljes birkózás a darabbal. Könnyed és elegáns "kezelés" az első és a harmadik részben, és tanácstalan, izzadós kétségbeesés ebben a bizonyos másodikban. A karácsonyi készülődés, családi csipkelődés jellegzetes hangulatát és fordulatait jól, bár (értelemszerűen) drámai mélység nélkül hozzák a színészek: inkább stílust játszanak, mint tartalmat. Kiskosztüm, konty, tvisztpulóver - hozzá kimért mozdulatok, fedett-hisztérikus megszólalások, nyársat nyelt tartás, megcsontosodott hallgatás. A főszereplőnek tekinthető fiú szájából előre mondva a mindig ugyanolyan beszélgetésfordulatok; amelyek ettől az előmondástól egyébként nem a csehovi veszedelmes mélységet, csak a vicces-ironikus karaktert jelzik.

A népes polgárcsalád - melybe természetesen beleértendő a cseléd is, Julcsa, aki Bodor Johanna alakításában már-már fölébe kerekedik gazdáinak, csípős nyelvével, flegma modorá-val nem annyira realista, sokkal inkább írói és színházi idézőjelet biggyesztve melléjük - egy szomszédos zsidó és kommunista minimálcsaláddal van ellenpontozva. Hidas Ádám figurája Vajdai Vilmos játékában erősen tart a karikatúra felé, a szövegét mélyen önironikus intonációval és testbeszéddel kísérve legalábbis erősen idézi a "zsidó-komcsi-pinabubus" viccbe illő alakját. A feleségét Tóth Anita erősen neurotikus, tör-ténelmileg és privátim alaposan megtiport asszonynak mutatja. A két - egyenlőtlen - fél kommunikációjában a kulturális, szocializációs, mentalitásbeli különbségek kiszámíthatóan törnek felszínre - ennél többre csak azzal a bizonyos második résszel vihetnék.

Ami nem sikerült. Érthetetlen és zavaros zárványként ül az előadás közepén - legföljebb a virtuóz verselés töri át néha a zárvány falát. Szinte tapintható az erőlködés: ha a megváltozott vilá-gítás nem lenne elég, hát ott a stilizált mozgás,

a szárnyak, a vetítés,

a hinta, a szörnyjelleg, ami belefér, hátha valamelyik elemtől megmozdul az egész, s fölemelkedik oda, ahonnan valóban vetülhetne előre és hátra. A színészek - szinte kétségbeesetten - erőlködnek, hogy testi valójuk szellemmé váljék; nem megy. Máté Gábor ezt nem tudta megoldani, kitalálni, megérzékíteni - és ez az ez ezúttal az előadás maga.

Pedig a harmadik felvonásra még a nézőteret is átrendezik, nem csak a színpadot. Mint kiderül: teljesen fölöslegesen. Immár négy oldalról nézzük, amint a négyszögletes asztal körül ülve sonkát vacsorál a család - igazi sonkát igazán vacsorál -, és közben, időben, térben masszívan realistán, szokásos szövegeiket mondják. Ujlaki Dénes rezignált és pozíciójának csak romjait őrző családfője szívatja az idősebbik lány Tóth Zoltán által játszott zombi férjét; Pelsőczy Réka Nyuszija rebbenékeny idegbajjal ezerfelé figyel, hogy megelőzze a botrányt, a férjét játszó hallgatag Bán János valódi lénye egészen máshol van, Máthé Erzsi robusztus anyafigurája megüli a csapatot - és akkor vannak még a gyerekek, köztük Mészáros Béla Zolija, aki mint egy panoptikumot nézi az egészet kívülről. Eléggé szeretetlenül. Az empátia - némi nosztalgiával és szánalommal fűszerezve - majd csak később fog fölébredni benne, amikor színdarabot ír erről a világról. És hátha az a színdarab meg fog érni még egy színházi nekiveselkedést.

Kamra, 2005. december 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.