mi a kotta?

Mire gondolt a zeneszerző?

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/24. hétre

Dmitrij Sosztakovics a leningrádi konzervatóriumban dolgozott, amikor kitört a háború Németországgal. Nagy sikerei voltak 5. és 6. szimfóniáival, a Glazunov Vonósnégyes 1938-ban mutatta be vonósnégyesét. „Írok egy kvintettet önöknek, és együtt fogjuk eljátszani” – ígérte a zeneszerző, és 1940 szeptemberében már megvolt a munka dandárjával. Annyira jó lett, hogy rögtön megkapta érte a Sztálin-díjat, egy csomó helyen eljátszhatta. Azért írt zon­go­rás kvintettet, viccelődött, hogy végre ő is utaz­hasson a szovjet kor két elit együttesével, a Glazunov, illetve Beethoven nevét viselő vonósnégyesekkel. Az opus 57-es Zongoraötöst életteli műnek szokás nevezni, de az alábbi történet árnyalja Sosztakovics szándékát: „»Énekelve«, több érzelemmel akartunk játszani – emlékezett vissza a csellista –, ám [Dmitrij] játékának érzelmi visszafogottsága ellentmondott a vonós hangszerek természetének. A vibrato használatát a lehető legkevesebbre korlátozta. A gyors tempók eleve kizárták az érzelmi túlzások lehetőségét.” Egy másik, moszkvai diáktól származó visszaemlékezés is hasonlóra utal: „A Prelűdben megkért minket, hogy ne csináljunk ritenutót, annak ellenére, hogy a kottában ez állt. »De hát itt van, hogy ritenuto [a tempót fokozatosan visszatartva]!« – tiltakoztunk. Idegesen odajött hozzánk, elővett egy tollat, és minden szólamnál áthúzta a jelzést.”

A Sosztakovics-zongoraötös felcsendül Magyar Valentin és a Korossy Kvartett lemezbemutató hangversenyén is. A másik mű egy picit korábbi, Franck deli romantikus darabja, amelynek ősbemutatóján éppenséggel Camille Saint-Saëns zongorázott. A fiatal muzsikusok első közös albuma az idén jelent meg a Hungarotonnál (Magyar Zene Háza, június 14., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.