mi a kotta?

Mire gondolt a zeneszerző?

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/24. hétre

Dmitrij Sosztakovics a leningrádi konzervatóriumban dolgozott, amikor kitört a háború Németországgal. Nagy sikerei voltak 5. és 6. szimfóniáival, a Glazunov Vonósnégyes 1938-ban mutatta be vonósnégyesét. „Írok egy kvintettet önöknek, és együtt fogjuk eljátszani” – ígérte a zeneszerző, és 1940 szeptemberében már megvolt a munka dandárjával. Annyira jó lett, hogy rögtön megkapta érte a Sztálin-díjat, egy csomó helyen eljátszhatta. Azért írt zon­go­rás kvintettet, viccelődött, hogy végre ő is utaz­hasson a szovjet kor két elit együttesével, a Glazunov, illetve Beethoven nevét viselő vonósnégyesekkel. Az opus 57-es Zongoraötöst életteli műnek szokás nevezni, de az alábbi történet árnyalja Sosztakovics szándékát: „»Énekelve«, több érzelemmel akartunk játszani – emlékezett vissza a csellista –, ám [Dmitrij] játékának érzelmi visszafogottsága ellentmondott a vonós hangszerek természetének. A vibrato használatát a lehető legkevesebbre korlátozta. A gyors tempók eleve kizárták az érzelmi túlzások lehetőségét.” Egy másik, moszkvai diáktól származó visszaemlékezés is hasonlóra utal: „A Prelűdben megkért minket, hogy ne csináljunk ritenutót, annak ellenére, hogy a kottában ez állt. »De hát itt van, hogy ritenuto [a tempót fokozatosan visszatartva]!« – tiltakoztunk. Idegesen odajött hozzánk, elővett egy tollat, és minden szólamnál áthúzta a jelzést.”

A Sosztakovics-zongoraötös felcsendül Magyar Valentin és a Korossy Kvartett lemezbemutató hangversenyén is. A másik mű egy picit korábbi, Franck deli romantikus darabja, amelynek ősbemutatóján éppenséggel Camille Saint-Saëns zongorázott. A fiatal muzsikusok első közös albuma az idén jelent meg a Hungarotonnál (Magyar Zene Háza, június 14., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.