Interjú

„Mitől szimfónia egy szimfónia”

Farkas Róbert karmester

Zene

A MÁV Szimfonikus Zenekar szeptember 26-án ünnepli fennállásának 80. évfordulóját, amelynek művészeti vezetését Farkas Róbert a pandémia kellős közepén vállalta el. Miért csavarta el a fejét a német kultúra? Hol van az üvegplafon a német operaházakban?

Magyar Narancs: Mik a legelső emlékeid a zenéről?

Farkas Róbert: Kiskoromban a cigány folklór, főként a zene közösségi ereje varázsolt el. Mindig előkerült a gitár, kanalak, kupa, tambura – néhányan csak énekeltek, a többiek pedig kísértek. A ritmust, a táncot, az éneket szivacsként szívtam magamba. Aztán amikor a hevesi zenei általános iskolába a leendő diákokat toborozták, lelkesen jelentkeztem zongorázni – azt találtam a hangszerek közül a legméltóságosabbnak.

MN: Könnyedén ment?

FR: Belecsöppentem. Egyszer össze is vesztem a zongoratanárommal, Csilla nénivel, mert elhanyagoltam a gyakorlást a húsvéti szünet alatt. Amikor a szüleim kézhez kapták a zeneiskola értesítő levelét, apám annyit mondott, hogy nem kötelező zeneiskolába járnom. Volt azonban egy feltétele: üljek le a tanárommal beszélgetni. Békét kötöttünk Csilla nénivel, és elkezdtem gyakorolni. Néhány hónap alatt eljutottam a zongoraiskolai alapanyag végére, az azt követő komolyabb műveket pedig már sokkal nagyobb élvezettel játszottam. Ekkortájt jöttem rá, hogy létezik olyasmi, hogy zenészszakma, zenészlét. Első generációs értelmiségi vagyok, a családomban senkinek sem volt érettségije, nekem pedig hatalmas felfedezés volt, hogy Hevesről akár el is lehet menni.

MN: Ehhez képest mégsem egy zongoristával beszélgetek most.

FR: A zeneiskolában váltig állították, hogy szolfézs nélkül nem fognak felvenni a konziba, holott épp a zenei általános miatt kaptam belőle felmentést. Némi huzavona után elkezdtem szolfézsra járni, és valóban kiderült, hogy nem tudok semmit. Aztán az év végi bizonyítványosztásnál már azt mondta a tanárom, hogy olyan jók az adottságaim a szolfézshoz, hogy jelentkezzek arra a szakra Miskolcon. Rögtön felvettek. Zongorából még egy évig előkészítőre jártam, de utána bejutottam oda is. Két év után viszont Budapesten folytattam tovább.

MN: Hogyhogy?

FR: Az egyik legkedvesebb tanárom elment a miskolci konziból, én pedig egyre erősebb késztetést éreztem, hogy felfedezzem a pesti zenei életet. Felvettek a Bartók Béla konziba szolfézs, zeneelmélet és zongora szakra. Ám ahogy közeledett a zeneakadémiai felvételi, egyre inkább azt éreztem, hogy nem vagyok elég jó zongorából. A szolfézst és a zeneelméletet ezzel szemben olyannyira élveztem, hogy a Kesztler-féle összhangzattan-gyakorlatoknál már csak azzal játszadoztam, hogy mennyi ideig tart elzongorázni őket. Közben – részben Ugrin Gábor hatására, akinél Bartók egynemű karainak vezénylését tanultuk, és más jelentős műveket is énekeltük – karvezetés szakra jelentkeztem a Zeneakadémiára. A karmesterségre Verdi Requiemje nyitotta fel a szememet; ekkor döbbentem rá, hogy a kórus önmagában nem elég, az egész zenekart szeretném irányítani. Bár Medveczky Ádám készített fel, elsőre nem nyertem felvételt, három évvel később viszont – amikor karvezetésből már megszereztem a diplomámat – rekordszámú felvételiző közül első helyen jutottam be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.