Interjú

„Mitől szimfónia egy szimfónia”

Farkas Róbert karmester

Zene

A MÁV Szimfonikus Zenekar szeptember 26-án ünnepli fennállásának 80. évfordulóját, amelynek művészeti vezetését Farkas Róbert a pandémia kellős közepén vállalta el. Miért csavarta el a fejét a német kultúra? Hol van az üvegplafon a német operaházakban?

Magyar Narancs: Mik a legelső emlékeid a zenéről?

Farkas Róbert: Kiskoromban a cigány folklór, főként a zene közösségi ereje varázsolt el. Mindig előkerült a gitár, kanalak, kupa, tambura – néhányan csak énekeltek, a többiek pedig kísértek. A ritmust, a táncot, az éneket szivacsként szívtam magamba. Aztán amikor a hevesi zenei általános iskolába a leendő diákokat toborozták, lelkesen jelentkeztem zongorázni – azt találtam a hangszerek közül a legméltóságosabbnak.

MN: Könnyedén ment?

FR: Belecsöppentem. Egyszer össze is vesztem a zongoratanárommal, Csilla nénivel, mert elhanyagoltam a gyakorlást a húsvéti szünet alatt. Amikor a szüleim kézhez kapták a zeneiskola értesítő levelét, apám annyit mondott, hogy nem kötelező zeneiskolába járnom. Volt azonban egy feltétele: üljek le a tanárommal beszélgetni. Békét kötöttünk Csilla nénivel, és elkezdtem gyakorolni. Néhány hónap alatt eljutottam a zongoraiskolai alapanyag végére, az azt követő komolyabb műveket pedig már sokkal nagyobb élvezettel játszottam. Ekkortájt jöttem rá, hogy létezik olyasmi, hogy zenészszakma, zenészlét. Első generációs értelmiségi vagyok, a családomban senkinek sem volt érettségije, nekem pedig hatalmas felfedezés volt, hogy Hevesről akár el is lehet menni.

MN: Ehhez képest mégsem egy zongoristával beszélgetek most.

FR: A zeneiskolában váltig állították, hogy szolfézs nélkül nem fognak felvenni a konziba, holott épp a zenei általános miatt kaptam belőle felmentést. Némi huzavona után elkezdtem szolfézsra járni, és valóban kiderült, hogy nem tudok semmit. Aztán az év végi bizonyítványosztásnál már azt mondta a tanárom, hogy olyan jók az adottságaim a szolfézshoz, hogy jelentkezzek arra a szakra Miskolcon. Rögtön felvettek. Zongorából még egy évig előkészítőre jártam, de utána bejutottam oda is. Két év után viszont Budapesten folytattam tovább.

MN: Hogyhogy?

FR: Az egyik legkedvesebb tanárom elment a miskolci konziból, én pedig egyre erősebb késztetést éreztem, hogy felfedezzem a pesti zenei életet. Felvettek a Bartók Béla konziba szolfézs, zeneelmélet és zongora szakra. Ám ahogy közeledett a zeneakadémiai felvételi, egyre inkább azt éreztem, hogy nem vagyok elég jó zongorából. A szolfézst és a zeneelméletet ezzel szemben olyannyira élveztem, hogy a Kesztler-féle összhangzattan-gyakorlatoknál már csak azzal játszadoztam, hogy mennyi ideig tart elzongorázni őket. Közben – részben Ugrin Gábor hatására, akinél Bartók egynemű karainak vezénylését tanultuk, és más jelentős műveket is énekeltük – karvezetés szakra jelentkeztem a Zeneakadémiára. A karmesterségre Verdi Requiemje nyitotta fel a szememet; ekkor döbbentem rá, hogy a kórus önmagában nem elég, az egész zenekart szeretném irányítani. Bár Medveczky Ádám készített fel, elsőre nem nyertem felvételt, három évvel később viszont – amikor karvezetésből már megszereztem a diplomámat – rekordszámú felvételiző közül első helyen jutottam be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.