Interjú

„Mitől szimfónia egy szimfónia”

Farkas Róbert karmester

  • Németh Marcell
  • 2025. szeptember 17.

Zene

A MÁV Szimfonikus Zenekar szeptember 26-án ünnepli fennállásának 80. évfordulóját, amelynek művészeti vezetését Farkas Róbert a pandémia kellős közepén vállalta el. Miért csavarta el a fejét a német kultúra? Hol van az üvegplafon a német operaházakban?

Magyar Narancs: Mik a legelső emlékeid a zenéről?

Farkas Róbert: Kiskoromban a cigány folklór, főként a zene közösségi ereje varázsolt el. Mindig előkerült a gitár, kanalak, kupa, tambura – néhányan csak énekeltek, a többiek pedig kísértek. A ritmust, a táncot, az éneket szivacsként szívtam magamba. Aztán amikor a hevesi zenei általános iskolába a leendő diákokat toborozták, lelkesen jelentkeztem zongorázni – azt találtam a hangszerek közül a legméltóságosabbnak.

MN: Könnyedén ment?

FR: Belecsöppentem. Egyszer össze is vesztem a zongoratanárommal, Csilla nénivel, mert elhanyagoltam a gyakorlást a húsvéti szünet alatt. Amikor a szüleim kézhez kapták a zeneiskola értesítő levelét, apám annyit mondott, hogy nem kötelező zeneiskolába járnom. Volt azonban egy feltétele: üljek le a tanárommal beszélgetni. Békét kötöttünk Csilla nénivel, és elkezdtem gyakorolni. Néhány hónap alatt eljutottam a zongoraiskolai alapanyag végére, az azt követő komolyabb műveket pedig már sokkal nagyobb élvezettel játszottam. Ekkortájt jöttem rá, hogy létezik olyasmi, hogy zenészszakma, zenészlét. Első generációs értelmiségi vagyok, a családomban senkinek sem volt érettségije, nekem pedig hatalmas felfedezés volt, hogy Hevesről akár el is lehet menni.

MN: Ehhez képest mégsem egy zongoristával beszélgetek most.

FR: A zeneiskolában váltig állították, hogy szolfézs nélkül nem fognak felvenni a konziba, holott épp a zenei általános miatt kaptam belőle felmentést. Némi huzavona után elkezdtem szolfézsra járni, és valóban kiderült, hogy nem tudok semmit. Aztán az év végi bizonyítványosztásnál már azt mondta a tanárom, hogy olyan jók az adottságaim a szolfézshoz, hogy jelentkezzek arra a szakra Miskolcon. Rögtön felvettek. Zongorából még egy évig előkészítőre jártam, de utána bejutottam oda is. Két év után viszont Budapesten folytattam tovább.

MN: Hogyhogy?

FR: Az egyik legkedvesebb tanárom elment a miskolci konziból, én pedig egyre erősebb késztetést éreztem, hogy felfedezzem a pesti zenei életet. Felvettek a Bartók Béla konziba szolfézs, zeneelmélet és zongora szakra. Ám ahogy közeledett a zeneakadémiai felvételi, egyre inkább azt éreztem, hogy nem vagyok elég jó zongorából. A szolfézst és a zeneelméletet ezzel szemben olyannyira élveztem, hogy a Kesztler-féle összhangzattan-gyakorlatoknál már csak azzal játszadoztam, hogy mennyi ideig tart elzongorázni őket. Közben – részben Ugrin Gábor hatására, akinél Bartók egynemű karainak vezénylését tanultuk, és más jelentős műveket is énekeltük – karvezetés szakra jelentkeztem a Zeneakadémiára. A karmesterségre Verdi Requiemje nyitotta fel a szememet; ekkor döbbentem rá, hogy a kórus önmagában nem elég, az egész zenekart szeretném irányítani. Bár Medveczky Ádám készített fel, elsőre nem nyertem felvételt, három évvel később viszont – amikor karvezetésből már megszereztem a diplomámat – rekordszámú felvételiző közül első helyen jutottam be.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.