Koncert

Mondonville: Isbé

Zene

Ha Jean-Joseph Cassanea de Mondonville nem is lesz egy csapásra olyan híres ma itthon, mint amilyen életé­ben a 18. századi francia királyi udvarában volt, négy motettájának őszi és első operájának, az Isbének mostani bemutatásával Vashegyi György és a vele együttműködő Versailles-i Barokk Zenei Központ sokat tett azért, hogy megjegyezzük a nevét, és utánanézzünk egyéb műveinek. Mely műveket, nem meglepő módon, elsősorban a francia régizene-együttesek vették lemezre. Mondonville virtuóz hegedűművész is volt, de hegedűre írt darabjai mellett elsősorban úgynevezett nagy motettáit és operáit játsszák.

Utóbbiak közül a „hősi pásztorjáték”, az Isbé volt az első, de az saját korában sajnos mindjárt meg is bukott. Ennek okait a műsorfüzet viszonylag nagy terjedelemben találgatja, de hát egy bukásnak ezernyi oka lehet, s ez ilyen távolságból már mindegy is. A Müpa koncerttermét – elsősorban Vashegyi több évtizedes munkájának köszönhetően – tisztességesen megtöltő régizene-közönség kedvét szegni azonban ezzel nem lehetett, s a közel négy­órányi előadást lelkesen ünnepelték. Nem is csoda, hiszen Vashegyi a korszak zenéjében járatos énekesek első vonalából tud szólistákat hozni – elsősorban Santon-Jeffery, Van Mechelen, Dolié és Watson tetszett –, akik koncertszerű előadásban is átélik-eljátsszák a szerepüket, igyekezve fenntartani a drámából egyébként nem nagyon áradó feszültséget. Amit a kor szokásának megfelelően folyton megszakítanak a karakteres air-ek, amelyek a zenekarnak is alkalmat nyújtanak a zavartalan csillogásra.

A Purcell-kórus most sem adta alább a szokásos kiváló színvonalnál. Az Isbé olyannyira nem tartozott a kedvelt, sőt a játszott operák közé, hogy a budapesti előadás újkori világpremier, mint ahogy az őszi motettakoncert némelyik száma is. Mindkét előadásból lemezfelvétel készült.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."