Koncert

Mondonville: Isbé

Zene

Ha Jean-Joseph Cassanea de Mondonville nem is lesz egy csapásra olyan híres ma itthon, mint amilyen életé­ben a 18. századi francia királyi udvarában volt, négy motettájának őszi és első operájának, az Isbének mostani bemutatásával Vashegyi György és a vele együttműködő Versailles-i Barokk Zenei Központ sokat tett azért, hogy megjegyezzük a nevét, és utánanézzünk egyéb műveinek. Mely műveket, nem meglepő módon, elsősorban a francia régizene-együttesek vették lemezre. Mondonville virtuóz hegedűművész is volt, de hegedűre írt darabjai mellett elsősorban úgynevezett nagy motettáit és operáit játsszák.

Utóbbiak közül a „hősi pásztorjáték”, az Isbé volt az első, de az saját korában sajnos mindjárt meg is bukott. Ennek okait a műsorfüzet viszonylag nagy terjedelemben találgatja, de hát egy bukásnak ezernyi oka lehet, s ez ilyen távolságból már mindegy is. A Müpa koncerttermét – elsősorban Vashegyi több évtizedes munkájának köszönhetően – tisztességesen megtöltő régizene-közönség kedvét szegni azonban ezzel nem lehetett, s a közel négy­órányi előadást lelkesen ünnepelték. Nem is csoda, hiszen Vashegyi a korszak zenéjében járatos énekesek első vonalából tud szólistákat hozni – elsősorban Santon-Jeffery, Van Mechelen, Dolié és Watson tetszett –, akik koncertszerű előadásban is átélik-eljátsszák a szerepüket, igyekezve fenntartani a drámából egyébként nem nagyon áradó feszültséget. Amit a kor szokásának megfelelően folyton megszakítanak a karakteres air-ek, amelyek a zenekarnak is alkalmat nyújtanak a zavartalan csillogásra.

A Purcell-kórus most sem adta alább a szokásos kiváló színvonalnál. Az Isbé olyannyira nem tartozott a kedvelt, sőt a játszott operák közé, hogy a budapesti előadás újkori világpremier, mint ahogy az őszi motettakoncert némelyik száma is. Mindkét előadásból lemezfelvétel készült.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.