mi a kotta?

Úri magatartás

  • mi a kotta
  • 2016. április 10.

Zene

„Ezzel a szimfóniával végre sikert akarok aratni, és pénzt akarok szerezni, hiszen a mű semmi egyéb, mint humor, vidámság és hatalmas kacagás az egész világ felett.” A komponálás hevében ez a bizakodó és keresetlenül őszinte mondat szaladt ki a III. szimfóniáját komponáló Gustav Mahler tolla alól, ám ilyetén várakozásai éppúgy jócskán változtak az alkotás folyamán, akárcsak maga a mű, amelynek elejére a szerző végül egy olyannyira terjedelmes első tételt illesztett, hogy az majdnem hosszabb, mint az utána következő öt tétel együttvéve. A bő félórás tételkolosszusról és az e tétel révén teljessé váló szimfóniáról Mahler így írt: „Zeném kizárólag a természet hangja. Feszült, nehéz zene. Borzongást kelt ez a mozdulatlan, lélektelen anyag, amelyből fokozatosan felszabadul az élet, és győzedelmeskedik: a virágok, az állatok, az emberek felemelkednek a lélek és az angyalok birodalmába. A bevezető a nyári delelő kiégett, terhes légköre, amikor az élet megszűnik, és a szél legkisebb sóhaja sem mozgatja meg a hőségtől vibráló levegőt. Az élet, az örök mozdulatlanságnak, a lélektelen természetnek ez az ifjú rabja, átkiált a távolságon és szabadságot követel, s az első tétel bevezető részében győzedelmesen kitör.” A Budapesti Fesztiválzenekar művészei remélhetőleg már egyértelmű tavaszban játsszák majd e nyárias muzsikát, amikor Fischer Iván irányítása alatt három bérleti koncertjüket ennek a nagyszabású szimfóniának szentelik, a Bajor Rádió Énekkara, a Cantemus Gyermekkar, valamint a jó nevű német altista, Gerhild Romberger tevékeny részvétele mellett (Nemzeti Hangversenyterem, március 10. és 11., háromnegyed nyolc, 12., fél négy).

A hétvége két másik kiemelt koncertjén évfordulókra szerzett remekművek várnak majd reánk: egy a könyvnyomtatás 400., egy pedig Buda visszavívásának (Benczúrtól mutatjuk) 250. évfordulóját ünnepli a maga-maga stíljében. Az utóbbi évfordulót természetesen Kodály Zoltán örökítette meg 1936-os Budavári Te Deumával, mely most Gounod Szent Cecília-miséjével párban hangzik fel: a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara előadásában, Vásáry Tamás vezényletével (Zeneakadémia, március 11., fél nyolc). „Beleesett az úrimagatartás és öntudatos gazdagság irigylésreméltó hibájába” – méltatta Kodályt e mű ősbemutatójáról írván a Nyugat hasábjain Keszi Imre, aki utóbb az ötvenes évek rettegett és utált irodalomkritikusaként persze már korántsem mindig bóknak szánva írta le azt, hogy „úrimagatartás”. Gutenberg teljesítményét pedig egy „dicsőítő ének” ünnepelte 1840 júniusában, a lipcsei Tamás-templomban: Mendelssohn kórusszimfóniája, a Második. Ez a mű a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén szerepel majd, méghozzá Brahms Temetési éneke és Schubert Befejezetlen szimfóniája nyomában (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc).

S mindeközben nem is annyira észrevétlenül belépünk a passiók egyik kitüntetett időszakába. A hangversenytermi ünnepkörnek ezt az emelkedett periódusát Vashegyi György két együttesének hangversenye jelzi számunkra: Helmuth Rilling oly avatott irányítása alatt megszólaltatva Bach Máté-passióját (Zeneakadémia, március 17., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.