mi a kotta?

Úri magatartás

  • mi a kotta
  • 2016. április 10.

Zene

„Ezzel a szimfóniával végre sikert akarok aratni, és pénzt akarok szerezni, hiszen a mű semmi egyéb, mint humor, vidámság és hatalmas kacagás az egész világ felett.” A komponálás hevében ez a bizakodó és keresetlenül őszinte mondat szaladt ki a III. szimfóniáját komponáló Gustav Mahler tolla alól, ám ilyetén várakozásai éppúgy jócskán változtak az alkotás folyamán, akárcsak maga a mű, amelynek elejére a szerző végül egy olyannyira terjedelmes első tételt illesztett, hogy az majdnem hosszabb, mint az utána következő öt tétel együttvéve. A bő félórás tételkolosszusról és az e tétel révén teljessé váló szimfóniáról Mahler így írt: „Zeném kizárólag a természet hangja. Feszült, nehéz zene. Borzongást kelt ez a mozdulatlan, lélektelen anyag, amelyből fokozatosan felszabadul az élet, és győzedelmeskedik: a virágok, az állatok, az emberek felemelkednek a lélek és az angyalok birodalmába. A bevezető a nyári delelő kiégett, terhes légköre, amikor az élet megszűnik, és a szél legkisebb sóhaja sem mozgatja meg a hőségtől vibráló levegőt. Az élet, az örök mozdulatlanságnak, a lélektelen természetnek ez az ifjú rabja, átkiált a távolságon és szabadságot követel, s az első tétel bevezető részében győzedelmesen kitör.” A Budapesti Fesztiválzenekar művészei remélhetőleg már egyértelmű tavaszban játsszák majd e nyárias muzsikát, amikor Fischer Iván irányítása alatt három bérleti koncertjüket ennek a nagyszabású szimfóniának szentelik, a Bajor Rádió Énekkara, a Cantemus Gyermekkar, valamint a jó nevű német altista, Gerhild Romberger tevékeny részvétele mellett (Nemzeti Hangversenyterem, március 10. és 11., háromnegyed nyolc, 12., fél négy).

A hétvége két másik kiemelt koncertjén évfordulókra szerzett remekművek várnak majd reánk: egy a könyvnyomtatás 400., egy pedig Buda visszavívásának (Benczúrtól mutatjuk) 250. évfordulóját ünnepli a maga-maga stíljében. Az utóbbi évfordulót természetesen Kodály Zoltán örökítette meg 1936-os Budavári Te Deumával, mely most Gounod Szent Cecília-miséjével párban hangzik fel: a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara előadásában, Vásáry Tamás vezényletével (Zeneakadémia, március 11., fél nyolc). „Beleesett az úrimagatartás és öntudatos gazdagság irigylésreméltó hibájába” – méltatta Kodályt e mű ősbemutatójáról írván a Nyugat hasábjain Keszi Imre, aki utóbb az ötvenes évek rettegett és utált irodalomkritikusaként persze már korántsem mindig bóknak szánva írta le azt, hogy „úrimagatartás”. Gutenberg teljesítményét pedig egy „dicsőítő ének” ünnepelte 1840 júniusában, a lipcsei Tamás-templomban: Mendelssohn kórusszimfóniája, a Második. Ez a mű a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén szerepel majd, méghozzá Brahms Temetési éneke és Schubert Befejezetlen szimfóniája nyomában (Nemzeti Hangversenyterem, március 13., fél nyolc).

S mindeközben nem is annyira észrevétlenül belépünk a passiók egyik kitüntetett időszakába. A hangversenytermi ünnepkörnek ezt az emelkedett periódusát Vashegyi György két együttesének hangversenye jelzi számunkra: Helmuth Rilling oly avatott irányítása alatt megszólaltatva Bach Máté-passióját (Zeneakadémia, március 17., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.