Móricka forradalma - Hans Weingartner: Edukators

Zene

A forradalomcsinálás keserves mesterség.
Noha igény még csak lenne egy-egy kiadós téglahajigálásra, és szponzort is lehetne keríteni egy jó hangulatú családi barikádállításhoz, a projektben rejlő üzleti lehetőségek mintha csak a ruhásokat és a filmeseket foglalkoztatnák komolyabban. Utóbbiak közül is a leggyorsabbnak Bernardo Bertolucci bizonyult, aki az Álmodozókkal - e kissé modoros, ámde csinos képeskönyvvel - viszonylag sikeresen lovagolta meg a '68-as forradalmi hangulat iránt mutatkozó keresletet. Bár az Edukators ugyancsak a lázadó lelkek piacára épít, filmünk ifjú direktora a múltba révedés helyett arra tesz kísérletet, hogy a régi jelszavakat újakkal helyettesítve Berlin jelenkori díszletei között támassza fel '68 szellemét. Lázadói készen kapott ellenségképekkel dolgoznak: vesszenek a Mercedesükben pöffeszkedő gazdagok és a fejlődő országokban éhbérért dolgoztató multik, a jacht-klub tagjai és a távirányító bűvöletében élő pórnép, a főnökök és a főbérlők, és persze mindazok a gazemberek, akik nem engedik el a harmadik világ adósságait.

A címszereplő edukátorok tökös legények, akik az éjszaka leple alatt berlini luxusvillákba törnek be, hogy a bútorzat és a helyben talált nagy értékű élvezeti cikkek látványos átrendezésével hívják fel népnevelő missziójukra a tulajdonosok figyelmét. Bármennyire is vonzó azonban kétszemélyes privátforradalmuk, nem igazán világos, hogy mi hajtja ezt a két fiút, aki rég túlesett már a mutálás gyötrelmein, azokon az éveken tehát, amikor a lázadás része volt az alaptantervnek. Mozgatórugóik megértéséhez édeskevés a kissé megkésett Mátrix-hasonlat és a rendszerrel szembeni ellenvetések folytonos hangoztatása, megfelelő magyarázat híján azonban úgy festenek, mint a kívülállóságukat mezként viselő kalandorok, akik számára a forradalom egyike az adrenalinnövelő, divatos pótszereknek. A legjobb ürügye nem is az ifjú mozgalmároknak, hanem az alkalmi lakótársként közéjük furakodó leányzónak van a lázadásra, ő viszont nem azért kerül a képbe, hogy az ideológiák frontján erősítse a fiúkat, sokkal inkább azért, hogy érzelmi téren ugrassza össze őket.

Egy merész dramaturgiai húzásnak köszönhetően az ellentétek egy emberrablási akció során csúcsosodnak ki, egy félresikerült felforgató akció ugyanis a botcsinálta emberrablók szerepébe kényszeríti az immár hármasban garázdálkodó edukátorokat. A hegyekben búvóhelyet kereső forradalmárok ily módon testközelből vehetik szemügyre a gyűlölt elnyomók egyik mintapéldányát, aki nehézségeiket csak tetézi azzal, hogy beavatja őket '68-as forradalmi múltjának részleteibe. Az így keletkezett dilemmákkal aztán már nemcsak a megszeppent ifjúság, de maga a rendező sem tud mit kezdeni, s jobb híján féltékenységi kérdést kreál a forradalom ügyéből. Mire a hegyről sík vidékre érünk, már nemcsak a forradalomnak lőttek, de a mindeddig távolságtartó hangnemnek is. A díszes kompánia hirtelen hősökre és gonoszokra oszlik, ami csak megerősíti abbéli gyanúnkat, hogy hiteles lázadóportré helyett szimpatikus extrémsportolókról kaptunk hízelgő közelképet.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.