Móricka forradalma - Hans Weingartner: Edukators

Zene

A forradalomcsinálás keserves mesterség.
Noha igény még csak lenne egy-egy kiadós téglahajigálásra, és szponzort is lehetne keríteni egy jó hangulatú családi barikádállításhoz, a projektben rejlő üzleti lehetőségek mintha csak a ruhásokat és a filmeseket foglalkoztatnák komolyabban. Utóbbiak közül is a leggyorsabbnak Bernardo Bertolucci bizonyult, aki az Álmodozókkal - e kissé modoros, ámde csinos képeskönyvvel - viszonylag sikeresen lovagolta meg a '68-as forradalmi hangulat iránt mutatkozó keresletet. Bár az Edukators ugyancsak a lázadó lelkek piacára épít, filmünk ifjú direktora a múltba révedés helyett arra tesz kísérletet, hogy a régi jelszavakat újakkal helyettesítve Berlin jelenkori díszletei között támassza fel '68 szellemét. Lázadói készen kapott ellenségképekkel dolgoznak: vesszenek a Mercedesükben pöffeszkedő gazdagok és a fejlődő országokban éhbérért dolgoztató multik, a jacht-klub tagjai és a távirányító bűvöletében élő pórnép, a főnökök és a főbérlők, és persze mindazok a gazemberek, akik nem engedik el a harmadik világ adósságait.

A címszereplő edukátorok tökös legények, akik az éjszaka leple alatt berlini luxusvillákba törnek be, hogy a bútorzat és a helyben talált nagy értékű élvezeti cikkek látványos átrendezésével hívják fel népnevelő missziójukra a tulajdonosok figyelmét. Bármennyire is vonzó azonban kétszemélyes privátforradalmuk, nem igazán világos, hogy mi hajtja ezt a két fiút, aki rég túlesett már a mutálás gyötrelmein, azokon az éveken tehát, amikor a lázadás része volt az alaptantervnek. Mozgatórugóik megértéséhez édeskevés a kissé megkésett Mátrix-hasonlat és a rendszerrel szembeni ellenvetések folytonos hangoztatása, megfelelő magyarázat híján azonban úgy festenek, mint a kívülállóságukat mezként viselő kalandorok, akik számára a forradalom egyike az adrenalinnövelő, divatos pótszereknek. A legjobb ürügye nem is az ifjú mozgalmároknak, hanem az alkalmi lakótársként közéjük furakodó leányzónak van a lázadásra, ő viszont nem azért kerül a képbe, hogy az ideológiák frontján erősítse a fiúkat, sokkal inkább azért, hogy érzelmi téren ugrassza össze őket.

Egy merész dramaturgiai húzásnak köszönhetően az ellentétek egy emberrablási akció során csúcsosodnak ki, egy félresikerült felforgató akció ugyanis a botcsinálta emberrablók szerepébe kényszeríti az immár hármasban garázdálkodó edukátorokat. A hegyekben búvóhelyet kereső forradalmárok ily módon testközelből vehetik szemügyre a gyűlölt elnyomók egyik mintapéldányát, aki nehézségeiket csak tetézi azzal, hogy beavatja őket '68-as forradalmi múltjának részleteibe. Az így keletkezett dilemmákkal aztán már nemcsak a megszeppent ifjúság, de maga a rendező sem tud mit kezdeni, s jobb híján féltékenységi kérdést kreál a forradalom ügyéből. Mire a hegyről sík vidékre érünk, már nemcsak a forradalomnak lőttek, de a mindeddig távolságtartó hangnemnek is. A díszes kompánia hirtelen hősökre és gonoszokra oszlik, ami csak megerősíti abbéli gyanúnkat, hogy hiteles lázadóportré helyett szimpatikus extrémsportolókról kaptunk hízelgő közelképet.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.