Lemez

Most középkor

Warsaw Village Band: Nord; R.U.T.A.: Na uschod

Zene

Most már tutira mondom, hogy Lengyelország világzenei nagyhatalom. A Warsaw Village Band (innentől: WVB) eddig is az élvonalba tartozott ugyan, de Nord című albumával most tizenöt éves pályája csúcsára jutott. A R.U.T. A. viszont csak tavaly tűnt fel, ám azóta két olyan korongot tett az asztalra, hogy mind a tíz ujját lázasan nyalogatja, aki belekóstolt. Na, de nézzük sorjában! A WVB tényleg épp olyan fővárosi, mint amilyen falusi - ahogy a neve is tartja. De amúgy is hajlamos ilyen paradoxonokban utazni. Az Uprooting című albuma mottójaként például a Burning Speart idézte: "Emlékezz a múltadra, de engedd a jövőben élni!" Vagy más szóval: "a következő nemzedék hagyományát ápolja". És a vicc kedvéért ezt tök komolyan lehet venni.

Akusztikus népi hangszereivel, baromi erős női énekkel - meg némi dubos elektronikával - eddig több mint ötszáz koncertet adott négy kontinens harminc országában, bezsebelt egy rakás díjat (Fryderyk, EBU, BBC 3), még Grammy-jelölést is kapott az Infinity című albumért. De a WVB nem kíván sem többet, sem kevesebbet a célkitűzéseként belőtt transznál. Magának és hallgatóinak sem. Feldob egy archaikus népi témát, aztán belekapaszkodik, és addig nyomatja, míg el nem száll vele. Az idei lemezén ezt északi irányzékkal tette, és közben megtett ezer évet. Így jutott a viking korba, nem kevesebbre vállalkozva, mint hogy felvillantsa a szláv, a skandináv és a számi hagyományok közös jegyeit. Ebbe a buliba beszállt egy kanadai sámánnő (Sandy Scofield), a svéd etno-technó guru Hedningarna, valamint a trombitás Milosz Gawrylkiewicz, aki alanyi jogon is űrutazó. Csak ismételhetem magam: a csúcson vagyunk.

De innen is továbblépünk.


 

A R.U.T.A.-t ugyanaz a Maciej Szajkowski alapította, aki a Warsaw Village Bandet is. Maciej a Varsói Egyetemen diplomázott politikatudományból, a zenei pályafutását pedig punkzenekarokban kezdte. És ez nem csupán életrajzi adalék, hanem gyökerestül a R.U.T.A. (The Reactionary Terrorist-Artistic Union aka The Movement of Utopia, Transcendence and Anarchy) kollektíva, melynek kimondottan kompromisszumképtelen folk- és punkzenészekből válogatta ki a tagjait. Ez persze alapkövetelmény egy olyan banda esetében, amely az ellenállás fennköltségét tűzi a zászlajára.

A WVB-hez hasonlóan a R.U.T.A. is akusztikus hangszereket használ, és ugyancsak a középkorhoz fordul: a földesurak - illetve az éhség, a kiszolgáltatottság és az üldöztetések - ellen fellázadó jobbágyok szöveges emlékeihez írva zenét. Jobbára népi hangszerekhez punkzenét. Nagyon ütős, mellbevágóan releváns, indulatoktól és mélységes érzésektől fortyogó punkzenét. Ilyet csak az tud, aki azért fordul a történelemhez, mert nagyon is a jelenben él: nyilván nem véletlen, hogy a lemezt kísérő százhúsz oldalas booklet végén a moszkvai Pussy Riotról olvashatunk. (Hab a tortán, az albumnak a lengyel-magyar barátságot tovább erősítő magyar szála is van: a HaLuna Music Group sámánénekével.)

Rég hallottam ilyen felkavaró folk-rockot; nem ér a nevem, ha nem lesz ebből irtó nagy durranás!

Jaro Medien 2012, Karrot Kommando 2012


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.