Electronic Beats Festival 2012

Ütemet sem vétve

  • - minek -
  • 2012. szeptember 28.

Zene

Az Electronic Beats szervezőinek már nem az első tömény estét köszönhetjük - de talán a mostani a legerősebb felhozatal. Ráadásul a produkció nem is marad pusztán a papíron: a valóság tökéletesen fedi az étlapot, ami nagy szó az ilyen - jó értelemben vett - vegyes ízelítők esetén.

A korlátozott (s a vége felé is csak módjával bővülő) terjedelem néha áldás is tud lenni, ám ezúttal csak fájlalni tudjuk, hogy túl hamar érnek véget a produkciók. A Volkova Sisters nyit: Berger Dalma vokalista, Sándor Dániel hangvarázsló és Kovács Geri gitáros kellően sötét és cipőbámulós, hangulatában a posztpunkig, new wave-ig visszanyúló attrakciója éppen kezd beindulni, mikor sajnálatos módon véget is ér. De legalább elmondhatjuk: ezen az estén a szemrevaló dresszben tündöklő Dalma volt az egyetlen női fellépő!

A Mostly Robot, ez az elektronikus szuperötös (többek között Jamie Lidell és Tim Exile alkotó közreműködésével) a maga gazdagon tálalt, magas szinten művelt, igényes zenebohóci attrakciójával tökéletesen leköt, akár egy csábító játék, amit az ember máris irigyel a szomszéd gyerektől. Az elektronikus tánczene közelebbi és távolabbi múltjának törmelékeiből könnyű kézzel (bár néha éppen, hogy virtuózan) összeütött alkalmi szerkezetek jól bírják a terhelést - táncoltatásra pedig kétségtelenül alkalmasak. S még a rendkívül rövid idő alatt is feltűnik, hogy a mikrofont rendre kezébe ragadó Jamie Lidell korunk egyik legzseniálisabb soulénekese, ráadásul határtalan improvizációs készségekkel felvértezve - ha becsukjuk a szemünket, a fiatal Stevie Wondert halljuk sok-sok puttyogó masinával körülvéve.

A kanadai Junior Boys esetében már kétségtelenül a bőség zavara jelenti az édes gondot: az életmű sűrű és magas színvonalú, ráadásul szép ívet is mutat, ami újabb kreatív lehetőségeket nyújthat a műsor összeállítója számára. A 2004-es Last Exit minimalista R&B-jétől a tavalyi, nyolcvanas évek hangulatban és szintihangokban fürdő It's All True electrofunk/soul koktéljáig, azaz a szinte teljes introvertáltságtól a kvázi diszkóhimnuszokba csomagolt kitárulkozásig is el kellett jutni valahogy: ezt a folyamatot, némi bravúr árán, egy rendkívül takarékos (hatszámos!) termékbemutatón is lehet szemléltetni. Jeremy Greenspan vokalista a színpadon valósággal kivirul, még a gitárját is előhúzza, Matt Didemus általános hangász sem lapul meg a sötétben, "élő" dobos nélkül pedig sosem kelnek útra: ha az előadás talán egy fokkal hűvösebb is, mint egy nyári fesztiválon, de a JB így is felpörgeti a hangulatot a csarnokban. A So This Is Goodbye-jal kezdenek az azonos című 2006-os albumról, amely valamiért a kedvencük: erről még két kedves szerzemény (Double ShadowIn The Morning) előkerül, miként egy új, igencsak dinamikus szám (You Don't Know Me). A végén a Work hideg űrdiszkója masszív menetelésre késztet mindenkit, hogy azután a szupersláger Banana Ripple-lel megkapjuk a minket joggal megillető partidózist: szuper soul némi gospelbeütéssel és hibátlan funky house alapok: amíg tart, pörget, mikor váratlanul vége szakad, gyorsan jönnek az elvonási tünetek.


Fotó: Galló Rita

Nicolas Jaar (képünkön) viszont érezhetően megosztja a publikumot (s nem csak e fesztiválon): szerző töredelmesen bevallja, hogy őt nagyjából hidegen hagyta a tavalyi Space Is Only Noise lemez, és az élő prezentáció hatására is csak részlegesen tört meg. A művész egykor (majdnem) telivér elektronikus tánczenészként kezdte a honfitárs Villalobos (vagy éppen a szintén chilei Dinky) nyomdokain: nos, ez a minimál technós előképzettség, ha módjával is, de megmaradt - csak éppen ki kell érdemelni a lüktető perceket. Lassan bontakoznak ki a kompozíciók: a laptopja mögött gubbasztó alkotó hosszú percekig keni fel az elmosódott hangképeket, majd mikor már nagyon szomjazik rá a publikum, beúszik a rekeszizom-döngető basszus, s (szigorúan átmenetileg!) átváltunk hömpölygő űrdiszkóba, lassú house-ba vagy dub-technó kattogásba. Élőben pedig minden kétség nélkül új értelmet kap a program, s nem csak azért, mert egy hol Pink Floyd-os szólókba, hol Chris Isaak legjobb perceit felidéző, finom futamokba bonyolódó gitáros és egy a meditációs zene és a dzsessz határán egyensúlyozó szaxis is besegít. A legnagyobb meglepetés Jaar kellemesen mély tónusú vokálja, amelyet viszonylag ritkán vet be, de akkor mindig hangsúlyosan. A kétségtelenül ravaszul szerkesztett zenefolyam megkapja a kellő kifutást is - mégis meglepő, hogy a sokadik, mézesmadzagként elhúzott, brummogós bassline után egyszer csak véget ér.

Az estzáró Modeselektor élő attrakciója mindig esemény - jól tudják ezt azok, akik 2008-ban éppen csak, hogy befértek a Szigeten a zsúfolásig tömött Wan2-sátorba. A két berlini glitches (álhibás) hiphopból, botolós ritmikájú elektronikából, régi vágású, sújtós elektróból, újabb keletű, brit inspirációjú basszusnehéz zenékből és sok-sok technóból összerakott mixe látszólag messzire visz a diszkógömb bűvköréből, pedig a valóságban pontosan ott rak le, a táncterem kellős közepén. A két kedvesen őrült német ráadásul párnacsatára invitálja a közönséget - mire az attrakciónak vége, térdig ér az afrik a Millenáris Teátrumban: ha ezt egy tűzrendészeti felügyelő látná, alighanem a haját tépné, de ők ma egészen máshol mulatnak.

Millenáris Teátrum, szeptember 13.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”