Electronic Beats Festival 2012

Ütemet sem vétve

  • - minek -
  • 2012. szeptember 28.

Zene

Az Electronic Beats szervezőinek már nem az első tömény estét köszönhetjük - de talán a mostani a legerősebb felhozatal. Ráadásul a produkció nem is marad pusztán a papíron: a valóság tökéletesen fedi az étlapot, ami nagy szó az ilyen - jó értelemben vett - vegyes ízelítők esetén.

A korlátozott (s a vége felé is csak módjával bővülő) terjedelem néha áldás is tud lenni, ám ezúttal csak fájlalni tudjuk, hogy túl hamar érnek véget a produkciók. A Volkova Sisters nyit: Berger Dalma vokalista, Sándor Dániel hangvarázsló és Kovács Geri gitáros kellően sötét és cipőbámulós, hangulatában a posztpunkig, new wave-ig visszanyúló attrakciója éppen kezd beindulni, mikor sajnálatos módon véget is ér. De legalább elmondhatjuk: ezen az estén a szemrevaló dresszben tündöklő Dalma volt az egyetlen női fellépő!

A Mostly Robot, ez az elektronikus szuperötös (többek között Jamie Lidell és Tim Exile alkotó közreműködésével) a maga gazdagon tálalt, magas szinten művelt, igényes zenebohóci attrakciójával tökéletesen leköt, akár egy csábító játék, amit az ember máris irigyel a szomszéd gyerektől. Az elektronikus tánczene közelebbi és távolabbi múltjának törmelékeiből könnyű kézzel (bár néha éppen, hogy virtuózan) összeütött alkalmi szerkezetek jól bírják a terhelést - táncoltatásra pedig kétségtelenül alkalmasak. S még a rendkívül rövid idő alatt is feltűnik, hogy a mikrofont rendre kezébe ragadó Jamie Lidell korunk egyik legzseniálisabb soulénekese, ráadásul határtalan improvizációs készségekkel felvértezve - ha becsukjuk a szemünket, a fiatal Stevie Wondert halljuk sok-sok puttyogó masinával körülvéve.

A kanadai Junior Boys esetében már kétségtelenül a bőség zavara jelenti az édes gondot: az életmű sűrű és magas színvonalú, ráadásul szép ívet is mutat, ami újabb kreatív lehetőségeket nyújthat a műsor összeállítója számára. A 2004-es Last Exit minimalista R&B-jétől a tavalyi, nyolcvanas évek hangulatban és szintihangokban fürdő It's All True electrofunk/soul koktéljáig, azaz a szinte teljes introvertáltságtól a kvázi diszkóhimnuszokba csomagolt kitárulkozásig is el kellett jutni valahogy: ezt a folyamatot, némi bravúr árán, egy rendkívül takarékos (hatszámos!) termékbemutatón is lehet szemléltetni. Jeremy Greenspan vokalista a színpadon valósággal kivirul, még a gitárját is előhúzza, Matt Didemus általános hangász sem lapul meg a sötétben, "élő" dobos nélkül pedig sosem kelnek útra: ha az előadás talán egy fokkal hűvösebb is, mint egy nyári fesztiválon, de a JB így is felpörgeti a hangulatot a csarnokban. A So This Is Goodbye-jal kezdenek az azonos című 2006-os albumról, amely valamiért a kedvencük: erről még két kedves szerzemény (Double ShadowIn The Morning) előkerül, miként egy új, igencsak dinamikus szám (You Don't Know Me). A végén a Work hideg űrdiszkója masszív menetelésre késztet mindenkit, hogy azután a szupersláger Banana Ripple-lel megkapjuk a minket joggal megillető partidózist: szuper soul némi gospelbeütéssel és hibátlan funky house alapok: amíg tart, pörget, mikor váratlanul vége szakad, gyorsan jönnek az elvonási tünetek.


Fotó: Galló Rita

Nicolas Jaar (képünkön) viszont érezhetően megosztja a publikumot (s nem csak e fesztiválon): szerző töredelmesen bevallja, hogy őt nagyjából hidegen hagyta a tavalyi Space Is Only Noise lemez, és az élő prezentáció hatására is csak részlegesen tört meg. A művész egykor (majdnem) telivér elektronikus tánczenészként kezdte a honfitárs Villalobos (vagy éppen a szintén chilei Dinky) nyomdokain: nos, ez a minimál technós előképzettség, ha módjával is, de megmaradt - csak éppen ki kell érdemelni a lüktető perceket. Lassan bontakoznak ki a kompozíciók: a laptopja mögött gubbasztó alkotó hosszú percekig keni fel az elmosódott hangképeket, majd mikor már nagyon szomjazik rá a publikum, beúszik a rekeszizom-döngető basszus, s (szigorúan átmenetileg!) átváltunk hömpölygő űrdiszkóba, lassú house-ba vagy dub-technó kattogásba. Élőben pedig minden kétség nélkül új értelmet kap a program, s nem csak azért, mert egy hol Pink Floyd-os szólókba, hol Chris Isaak legjobb perceit felidéző, finom futamokba bonyolódó gitáros és egy a meditációs zene és a dzsessz határán egyensúlyozó szaxis is besegít. A legnagyobb meglepetés Jaar kellemesen mély tónusú vokálja, amelyet viszonylag ritkán vet be, de akkor mindig hangsúlyosan. A kétségtelenül ravaszul szerkesztett zenefolyam megkapja a kellő kifutást is - mégis meglepő, hogy a sokadik, mézesmadzagként elhúzott, brummogós bassline után egyszer csak véget ér.

Az estzáró Modeselektor élő attrakciója mindig esemény - jól tudják ezt azok, akik 2008-ban éppen csak, hogy befértek a Szigeten a zsúfolásig tömött Wan2-sátorba. A két berlini glitches (álhibás) hiphopból, botolós ritmikájú elektronikából, régi vágású, sújtós elektróból, újabb keletű, brit inspirációjú basszusnehéz zenékből és sok-sok technóból összerakott mixe látszólag messzire visz a diszkógömb bűvköréből, pedig a valóságban pontosan ott rak le, a táncterem kellős közepén. A két kedvesen őrült német ráadásul párnacsatára invitálja a közönséget - mire az attrakciónak vége, térdig ér az afrik a Millenáris Teátrumban: ha ezt egy tűzrendészeti felügyelő látná, alighanem a haját tépné, de ők ma egészen máshol mulatnak.

Millenáris Teátrum, szeptember 13.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."