Interjú

„Most végre csinálom”

Varga Zsuzsa énekes, dalszerző

  • Soós Tamás
  • 2022. szeptember 21.

Zene

A Venus együttessel lett ismert a kilencvenes évek végén, később kiadott két szólólemezt, majd hosszú évekre eltűnt. Óceánjárókon énekelt, megküzdött a függőségével, de tavaly egy izgalmas, új arcát mutató, saját projekttel tért vissza a zenéhez. Varga Zsuzsával újrakezdésről, leszokásról, és arról is beszélgettünk, hogyan talált végül vissza önmagához.

Magyar Narancs: Sokáig nem lehetett hallani rólad. Mivel töltötted az elmúlt éveket, évtizedet?

Varga Zsuzsa: A kétezres években jól pörgött a szólóprojektem, de 2010-ben lett egy komoly betegségem, és az onkológián kötöttem ki a Kékgolyóban. Egy évig, ha akartam, se tudtam volna fellépni, és ezalatt kiestem a körforgásból. A betegség is elgondolkodtatott. Miért történt ez velem? Azt éreztem, képtelen vagyok folytatni a zenélést, az előző tíz évben mindent túltoltam. Már akkor sokkal tudatosabban kellett volna élnem az életemet, de nem ez történt. Inkább elmenekültem. Amikor 2012 tájékán az egészségem rendbe jött, de magánéleti és egzisztenciális problémáim voltak, megkerestek, hogy menjek el hajóra énekelni. Akkoriban nem tudtam, merre tovább, honnan merítsek erőt, csak azt éreztem, hogy el akarok menni innen. Úgyhogy kapóra jött az ajánlat.

MN: Mennyit voltál külföldön?

VZS: 2013-tól kisebb-nagyobb megszakításokkal hat évig. Volt olyan év, amikor csak két hónapot, de olyan is, amikor hatot, hetet. Ez volt az egyik oka annak, hogy eltűntem. De a bizonytalanságaim miatt is el akartam menni egy időre. Sokáig úgy beszéltek rólam, mint a csajról, aki kitalálja magát és megvalósítja a dolgait, miközben én tele voltam kétséggel és félelemmel. Mit kéne csinálnom? És hogyan? Egyedül? Hiába tekintettek önállónak, mindig valaki mással, producerrel, társíróval dolgoztam. Könnyebben tudtam úgy határozott lenni, ha csak a frontembere voltam annak a projektnek, amit együtt kitaláltunk. Az, hogy saját magamat képviseljem, túl félelmetesnek tűnt.

MN: Attól féltél, hogy nem lesz elég jó, amit egyedül kitalálsz?

VZS: Igen.

MN: De az is teljesen rendben van, ha valaki társszerzőkkel dolgozik. Szólóprojektet sem muszáj egyedül csinálni.

VZS: Nekem is volt társszerzőm, Kovács Péter, akivel együtt írtuk a 2007-es Barkácsklub lányoknak című szólólemezemet. De addigra már túl sok terhet cipeltem, amiket egyáltalán nem vagy rosszul dolgoztam fel, inkább egyre többet szívtam. Addiktív típus vagyok. Peti nagyon jó barátom, de bizonyos szempontból rossz hatással volt rám, hogy sülve-főve együtt voltunk. Amikor eljön az a pillanat, hogy már nem azért nyomsz este valamit, hogy kikapcsolódj, hanem mert az életformáddá vált, és már egy filmet is csak beszívva nézel meg, a közös munka pedig átmegy hülyülésbe, majd döntésképtelenségbe, érezni kellett volna, hogy ez nem vezet sehova. Ráadásul a fűtől, a fáradtságtól és a szorongástól énekelni sem tudtam rendesen. Nem volt erőm társszerzőket keresni, megkérdezni, váltani, változtatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.